Svenska
Blog
Red Dead Redemptions perfekta behandling

Red Dead Redemptions perfekta behandling

Efter att ha släppt förra årets bästa spel enligt undertecknad komplett med flera grymma och prisvärda MP-komponenter och även förra årets bästa DLC och nu 12 miljoner sålda spel världen över har den makalösa RDR-sagan nu nått sitt fullständiga slut när Rockstar Games lanserar GOTY-titeln som släpps idag i Nordamerika och om några dagar världen över. De få spelare som inte har plockat upp det än lär definitivt ta sig an det när man får ett så otroligt fylligt paket för att fira ett helt makalöst år för Rockstar San Diego, Rockstar Games och även Take2 med Red Dead Redemption som en ständigt säljande kassako ända sen det släpptes. Detta hade aldrig hänt om inte Rockstar inte bara hade varit bra på att göra spel, utan även har minutiös kontroll på att marknadsföra och att släppa DLC-pack i perfekt avvägda tider för att hålla intresset ständigt uppe och göra spelet aktuellt under en längre tid.

Det hela började med släppet och en försäljning som krossade alla andra spel på marknaden vid just det tillfället och detta är allt tack vare Rockstars goda namn och deras marknadsföring av spelet. Skillnaden på att det här spelet fungerar både för HC-gamers och de som inte lägger lika mycket tid på sitt spelande än högst 5 timmar i veckan är behandlingen som ligger bakom RDR och att varje komponent är otroligt genomarbetad där det finns ett djupt spel men med komponenter som är lätta att komma in i. Styrningen är snarlik den man får uppleva i GTA IV men mer raffinerad där de små detaljerna ger en bättre helhetsupplevelse. Även om jag älskar GTA IV så led spelet av skjutscenerna som skedde inomhus i tighta miljöer där man bland annat kunde stå längst ut längs några lådor men när man skulle kasta en granat i blindo kastade han ändå den över lådan och gjorde att den studsa tillbaka och landa precis bredvid en. RDR har ett inte lika skrikigt sikte, en auto-aim som är betydligt mer subtilt inlagd och strider som lyckas dra in en betydligt mer med hjälp av bättre användning av miljöer och även Dead Eye som hjälper en att få ett lugn och kontroll på striderna när de blir som mest hektiska.

Spelet är helt enkelt magiskt, storslaget och berättelsen följer en tydligare tråd än för GTA IV som introducerar vissa karaktärer på ett märkligt sätt där jag tycker att sidostoryn som man ändå var tvungen att spela igenom med Playboy X och Dwayne Forge kändes påtvingad och vid andra spelgenomgången valde jag att skjuta Dwayne "I'm always depressed" Forge så man slapp hänga med honom, den enda i ens vänskapskrets som var torr, trist och grå och var bara en pest att hänga med. Red Dead Redemptions alla sidohandlingar var intressanta och satte stämningen på den härdade western-miljön perfekt och även de som kändes som positiva sidohandlingar hade små uddar av galenskap gömda under ytan om man bara skrapade lite på det yttersta lagret. Här kunde dock sagan om RDR's makalösa försäljningssiffror ha nått sitt slut om det hade varit något annat namn än Rockstar Games som stod bakom spelet.

Det första briljanta steget de tar är att släppa Outlaws to the End gratis för alla att ladda ner det, för även om multiplayern visade prov på briljans redan innan denna release var det i och med det här släppet som de förfinade den och även gjorde så att alla som ägde spelet fick upp ögonen för den med. Jag hade bland annat ingen större koll på MP-delen utan njöt för fullt av enspelarkampanjen och det var precis som jag kände känslan av "Jag vill ha mer" som detta paket droppades i knät på alla där ute en månad efter spelet hade släppts. Helt plötsligt öppnades det upp en helt ny värld i den som redan fanns och folk började bete sig som laglösa som aldrig förr och det både samarbetades och motarbetades i alla dess härliga former. Sedan fortsatte Rockstar att släppa MP-dlc som tog delar från både det gamla spelet Red Dead Revolver för oss nostalgiska rävar och introducerade nya element som var efterfrågade från originalspelet som poker, Liar's Dice och hästracing och ännu flera ställen att upptäcka och leka kåbojsare på.

Dock var det fler och fler som eftertraktade något som utvecklade originalspelet och något som gav mer tyngd till huvudstoryn liknande GTA IV's fall där de släppte två briljanta extra kampanjer i form av Lost and Damned och Ballad of Gay Tony som utvecklade, byggde på och fördjupade spelupplevelsen med originalspelet till helt nya nivåer. Nu i efterhand levererade Rockstar även en grym enspelarkampanj till RDR, även om det inte riktigt var det som alla trodde att de skulle få. Det var fler än jag som höjde på ögonbrynen när de visade upp att den nya enspelarkampanjen Undead Nightmare som de skulle släppa i oktober lagom till Halloween klyschigt nog var ett zombie-infekterat western med blinkningar till mytologi, bibeln och klassiska zombie-splatterrullar. Det var länge som jag övervägde om det var värt mina pengar men när det väl släpptes fick jag tanken som jag fått så många gånger förut: Det är ändå Rockstar Games. Jag blev inte besviken.

De återanvände samma värld men visa upp på nya otroligt underhållande element som fick en att både skratta, jubla och höja ögonbrynen när flera gamla vapen användes på nya och löjligt charmiga sätt där vapnet Blunderbust gav några underbara asgarv som resultat. Sedan levererade denna extra kampanj en betydligt mer avslappnad miljö än i originalspelet och både dialog och händelseförlopp visade prov på Rockstars kända komiska ådra som fanns i originalspelet men som inte poppa upp lika ofta som i Undead Nightmare. Deras tankegångar gick nog liknande som i Ballad of Gay Tony där de lär ha tänkt "Nu ska vi flippa ur lite och bjuda på några sjuka upplevelser i en igenkännbar värld". Jag älskade miljön i spelet och den gröna månen som la ett groteskt ljus över den vackra westernvärlden. Plus alla underbara sidogrejer man kunde underhålla sig med och extra zombie-inspirerade tillägg till MP:n lyckades Rockstar leverera årets bästa DLC som jag lite snabbt skrev om i början av texten.

Allt detta höll spelet varmt i fler konsoler än i min över en lång tid framåt världen över och för att tacka fansen för ett bra år så släppte Rockstar nyligen en till gratis DLC-komponent för att slänga in allt det extra lullull som har efterfrågats av fansen. Nu har de levererat ett komplett paket med en fantastisk MP, två otroligt underhållande huvudäventyr och en massa extra saker som gör att spelet håller för en över 100+ timmars spelunderhållning. Sedan för att de är så briljanta släpper de nu GOTY för alla de stackarna som inte har upplevt detta fantastiska paket än och lär hålla försäljningen uppe ett bra tag till och göra Red Dead Redemption inte bara förra årets utan även detta års favorit julklapp under granar världen över(de som då firar julen). Rockstar har behandlat sitt spel med vördnad, respekt och man märker att de älskar det lika mycket som vi fans gör. Rockstar Games presenterar: Den perfekta avbildningen av ett westernparadis, Red Dead Redemption.

HQ