Svenska
Blog
PR-bullshit i Forza 8?

PR-bullshit i Forza 8?

Skrivet av Petter den 14 juni 2021 kl 17:31

Det var förra veckan som Turn 10 och då primärt Forza Motorsport-producenten Chris Esaki uttalade sig om kommande Forza Motorsport 8 (länk) och kallade det för ett gigantiskt generationskliv. Supersmart PR, såklart, med tanke på alla spelsidor i hela världen citerade honom och gjorde nyhetsnotiser av det.

"Our tire physics moved at 60 herts. Our new model now, instead of one point of contact it has eight points of contact with the track surface and is running at 360 cycles a second, or 360 hertz."

Så lät det, och alla började salivera kraftigt eftersom det lät som om kommande Forza 8 kommer att bli sex gånger så bra som Forza 7, bara på grund av detta. Men enligt mig är detta bara snyggt förpacvkart PR-bullshit av värsta tänkbara sort. Detta eftersom Gan Greenawalt berättade för mig under hösten 2006 att redan Forza Motortsport 4 (!) gjorde sex uträkningar gällande främst däckfysiken per frame, redan då. 15 år sedan. Jag intervjuade honom under X06 i Barcelona och grävde fram intervjusvaren i helgen bara för att se om jag mindes rätt, och det gjorde jag. Turn 10-bossen sade redan 2006 att de i Forza 4 gjorde sex uträkningar per bildruta, alltså 6x60 (fps) vilket såklart blir 360. Däckfysiken snurrade med andra ord i 360hz redan 2006. Sen att den kanske gick tillbaka till ynka 60hz i Forza 5, 6 och 7 (som jag fortfarande anser vara spelseriens tre sämsta delar) är en annan sak, men någon otrolig nyhet eller något generationsstort superkliv framåt - är det ju alltså inte. Tvärtom.

HQ