Svenska
Blog
Six Days in Fallujah är ett minfält

Six Days in Fallujah är ett minfält

Skrivet av Petter den 16 februari 2021 kl 12:33

En del av mig applåderar före detta Bungie-folket samt alla de krigsveteraner som just nu återupplivar och färdigställer krigsspelet Six Days in Fallujah, som ska släppas någon gång i höst. Highwire Games tar i från tårna, tydligen. Ordentlig grafikmotor, ordentliga assets tack vare megatexturer och motion capture och deras avsikt är att bygga någon slags semidokumentär upplevelse som ska stoppa dig, och mig, i skorna på de amerikanska soldaterna som slogs där, i Irak - 2004.

Jag uppskattar initiativet. Jag läste mycket om The Battle of Fallujah när det begav sig, och med tanke på hur otroligt blodigt det faktiskt blev, och att den irakiska Mahdimilisen bland annat dödade, stympade, brände upp och hängde fyra stycken amerikanska Black Water-legosoldater från en bro i stadens mitt, för att skrämma bort resterande trupper, är ju tillräckligt olustigt för att trumfa varenda "grafiskt otäck" sekvens från samtlig Medal of Honor + Call of Duty + Arma-spel, genom tiderna.

Många dog, många amerikanska soldater strök med, inte minst med tanke på hur grisig krigsföringen var och det faktum att Mahdimilisen grävt ett tunnelsystem under delar av staden vilket förde tankarna, då, till när jänkarna gick på pumpen mot Viet Cong, 30 år tidigare, på grund av samma typ av strategier. Jag förstår varför Konami lade ned projektet för tio år sen, men jag är glad att det återupplivats. Jag ser fram emot att spela det, bisarrt nog, och hoppas på ett kvalitativt spel som inte ryggar tillbaka när det kommer till politiken som krig alltid för med sig samt den råhet som naturligtvis präglade dessa veckor.

Samtidigt tror jag att detta kan bli riktigt svårt, såklart, för Highwire Games. De har ju nämligen vid upprepade tillfällen sedan utannonseringen förra veckan statuerat att de absolut inte avser att vara politiska i sitt porträtt av detta minst sagt blodiga slag. Och jag undrar... Hur ska det gå till? Krig är ju politiska, inte minst detta, vilket gör att jag blir en smula skraj för att utvecklarna kommer att fega, vägra ta i de känsligaste bitarna här. I samma veva är rapporterna om hur amerikanska armén efter en rad förluster satte in flygräder där de bombade med Vit fosfor och napalm (Mark 77), såklart svårtacklade. Highwire Games säger att ingen av alla de veteraner de pratar med hade en enda liten sak att säga om biokemiska vapen, men det är å andra sidan rätt självskrivet eftersom det finns rapporter som påstår att 4000 civila dödades av amerikanska bomber, och att amerikanska armén naturligtvis aldrig skulle tillåta sina veteraner att erkänna till krigsbrott. Särskilt inte här, i detta fallet.

Svårt, såklart. Som amerikansk spelutvecklare vill man naturligtvis inte kliva ut och skapa rabalder genom att fabricera fakta eller ta saker ur luften, heller. Och utan att anklaga Highwire för historierevisionism eller krigsglorifiering, känns det lite som att detta är ett veritabelt minfält med tanke på hur komplex hela situationen är. Något som gör Six Days in Fallujah till ett av mina mest efterlängtade spel just nu.

HQ