Svenska
Blog
Hatet mot The Last of Us II

Hatet mot The Last of Us II

Skrivet av Petter den 22 juni 2020 kl 13:29

Alltså, jag blir verkligen inte klok på hur många av dagens gamers allt oftare håller på. Det ska krigas. Det ska drivas renodlade hatkampanjer. Det ska ogillas på en nivå som inte ens går att begripa, om minsta lilla detalj inte överensstämmer med exakt vad som förväntats. Och i det här fallet handlar det ju i mångt och mycket om ett hat och ett ogillande som inte baseras på egna åsikter om en kulturprodukt som man till fullo, i sin helhet, själv tagit del av - utan det baseras snarare på vad någon annan sagt. Vilket gör hela "review bombing"-hysterin kring The Last of Us: Part II ännu tråkigare.

Jag förstår absolut (absolut) att man kan ogilla det här spelet för de risker med storyn som Naughty Dog tar/har tagit. Jag begriper det hur tydligt som helst. Det sker saker i det här spelet som man som fan av det första äventyret absolut kan ogilla, starkt. Och det köper jag. Men samtidigt sker ju dessa saker för att kunna driva handlingen framåt, för att fortsätta ta risker, expandera spel som underhållningsform och utmana normer och begränsningar inom spel som media. Och det måste vi kunna applådera.

Jag dyrkar (som du såklart vet) det första spelet och om jag hade skrivit tvåan hade jag gjort annorlunda. Jag hade varit mer... Feg. Jag hade förmodligen gett spelarna det spelarna ville ha. På samma sätt som jag hade gett Star Wars-fansen exakt vad de helst ville se i nya trilogin snarare än den sörja som Disney i slutändan bjöd på. Skillnaden här dock, för mig, är markant. För The Last of Us: Part II är gripande, hypnotiserande spännande, tempomässigt genialiskt, spelmekaniskt urstarkt, estetiskt fantastiskt och så omtumlande mörkt, mänskligt, vackert och våldsamt att det stannar kvar, i ens medvetande. Länge. Något som Disney-Star Wars aldrig gjorde för egen del. Och i och med detta är ju Druckmanns risktagande ett lyckat sådant.

Och om man nu inte håller med mig. Om du anser att riskerna som Naughty Dog här har tagit, inte fungerar och att de borde ha gjort annorlunda - Måste det väl ändå gå vara så pass vuxen att man ser alla de andra kvaliteterna i spelet snarare än att dundra ut på nätet och försöka förklara för andra spelare att Sonys mest efterlängtade uppföljare genom alla tider förtjänar betyget noll av tio? För mig blir det fjantigt på en nivå som jag inte sett på länge. Ännu fånigare blir det när jag som recensent anklagas för att vara mutad eller "tvingad" av Sony att sätta högt betyg på The Last of Us: Part II. Alla som läst Gamereactor genom åren vet mycket väl att jag alltid säger precis (exakt) vad jag tycker, om allt (på gott och ont), alltid. Så även här.

HQ