Svenska
Blog
Call to Arms erbjuder ett skrotigt handgemäng

Call to Arms erbjuder ett skrotigt handgemäng

Jag kunde inte låta bli och köpte dlc-paketet Call to Arms för spelet Mechwarriors 5. Basspelet är fortfarande underhållande trots repetition och avsaknaden av en bra berättelse. Med lite moddar finns ändå ett rikt och underhållande spel. Detta tillägg ger oss en ny mech och varianter på äldre maskiner som kan bära en ny vapenklass. Även om jag inte riktigt tycker att katanas, svärd, spikhandskar och liknande passar jättebra i Mechwarrior universumet är det ett roligt tillskott här. Jag uppskattade närstrid lite mer än jag borde. Den nya roboten Hatchetman med sin yxa går att låsa upp genom uppdrag tidigt i spelet. Dessa paket stör varken kampanjen eller sandlådeläget utan de byggs in som extra saker du kan göra under spelets gång.

Utöver vapen och robotar får vi också ett par nya biomer. För mig personligen är dessa mycket välkomna då det gör att spelet får mer variation i sina miljöer. Är det perfekt? Nej, det har fortfarande många av sina brister kvar. Uppdateringen som kom med paketet löste förvisso en brist för mig och det var begränsningen i vikt inför uppdragen. Tidigare behövde du balansera vikten på dina krigsmaskiner då uppdragen hade en maxvikt. Nu kan du överträda gränsen men du får mindre pengar och annat tillbaka. Har du en för tung lans på fyra robotar får du nästan inget om du klarar uppdragen, så det blir ytterliggare ett val för dig som spelare. Om du dör under uppdragen numera kan du också hoppa in i en allierad krigsmaskin och styra den vilket gör att uppdragen inte alltid är över om du dör. Allt som allt ett litet men hyfsat paket som ger lite extra till basspelet.  

HQ