Svenska
Blog
Grattis till 20 år TimeSplitters, dags för en återutgivning av trilogin

Grattis till 20 år TimeSplitters, dags för en återutgivning av trilogin

Vi vet att TimeSplitters Rewind (ett modprojekt av fans i Cryengine 3) fortfarande är under utveckling sen 2013. Hemsidan är aktiv, de har lagt ut videos under 2020 och det ser spännande ut. Det kommer säkert bli en trevlig version av det första spelet. Jag är däremot ganska besviken att Crytek som köpte upp utvecklaren och rättigheterna inte gjort något med licensen.

Varför inte göra en Remake av trilogipaketet i Cryengine eller HD och släppa det på alla format är en fråga jag ställt mig. Många är trötta på remasters och remakes idag men den här serien förtjänar en ny chans. Som jag förstod soppan runt det fjärde spelet (som var under utveckling mellan 2007-2011) så fanns det för lite intresse och ingen viste hur de skulle marknadsföra spelet. Haze av alla spel fick förtur och trots enorm hype föll det platt som en pannkaka och var en gigantisk flopp. Under perioden 2014-2020 så har Crytek haft ekonomiska svårigheter. Idag är spelindustrin lite annorlunda, jag skulle vilja se ett försök med ett trilogipaket av de äldre spelen på några nya format ändå. Crytek var osäkra på om det fanns en publik och ett uttalande från en av seriens skapare menade att det var svårt att få det igenom marknadsföringsdepartementet.

Den här serien är en av mina favoriter och jag skulle jättegärna vilja se den på PC då den ursprungligen var konsolexklusiv. Tittar vi på fps landskapet idag så ser vi att just lite old school spel är i fokus än idag. Doom 2016 och Doom: Eternal är exempel på hur gammal design kan kännas fräsch igen. Det skapas moddar och annat för att piffa upp äldre spel på regelbunden basis. Jag kan förstå Cryteks ovilja ekonomiskt att utveckla en fjärde del. Men är det så lågt intresse för den här serien att en remaster trilogi på PC/PS5/Xbox Series och Switch inte skulle fungera? Timesplitters är ju rena drömmen att marknadsföra i nutid. Gammeldags action, galna spellägen och komplett spel med både sp och mp utan mikrotransaktioner.

Timesplitters fyllde 20 år i Oktober detta år, även om det släpptes först i november i Europa så skedde släppet i USA lite tidigare. Jag har inte sett så många nämna den här underskattade fps spelserien. Spelet var fantastiskt i Co-op. En design som även fanns med i Goldeneye till N64 (flertalet av utvecklarna lämnade Rare och formade Free Radical Design Ltd) var att svårighetsgraden även ändrade uppdragsdesignen. Exempelvis lades uppdrag till om du hade högre svårighetsgrad vilket jag tyckte redan då var en kul design ide.

Nivån i fråga var en av de första i TimeSplitters 2 på en snöbana där vi skulle infiltrera en bas. Det börjar som ett stealth uppdrag, med att slå ut övervakningskameror, vakter med ljuddämpade vapen och övergår till ren action, för att sedan förvandlas mot slutet till lite av ett skräckspel. I co-op var detta och de andra två spelen också fenomenala. Det var ett spel som inte tog sig själv på så stort allvar men ändå lyckades varva mer seriösa saker i mixen bitvis med andra genrer som skräck. Nivådesignen var alltid bra i spelserien och det fanns ganska bra variation. Men jag gillade musiken och ljuddesignen skarpt. Musiken var även varierad på ett sätt som få med allt från; jungeltrummor med panflöjt, spionteman, chickago jazz, gotisk katedral orkester till funkiga hip hop beats.

Även om det är originalet som fyller 20 så kan jag inte låta bli att nämna de andra delarna också. Det första spelet är det som åldrats värst och spelet som mest liknar Goldeneye i spelstil. Nivåerna är inte riktigt lika sammanhängande men det gjorde inte så mycket då. När TimeSplitters släpptes 2000 var narrativ och fps ingenting som var helt vanligt. Det fanns en del försök men det mesta var rakt fram väldigt "hej jag har muskelrutor och bandana och ska rädda världen, nu går jag och skjuter allt som rör sig". Det var få utvecklare som brydde sig i kontext och att knyta ihop nivåerna ordentligt. Samma sak gällde här, med det sagt var ettans kampanj helt ok.

Storheten i det första spelet var nog för mig multiplayer som var totalt galen på sin tid. Hör och häpna de hade bottar i mp komponenten i spelserien. Vilken typ av häxkraft är detta tänker du när folk nästintill hotade Dice för Ai i battlefront spelen. Och bara konceptet med bottar i mp i dagens spelvärld låter konstigt för många. På den gamla tiden var mp mer begränsat till offline så det var ett sätt att öka spelbarheten. TimeSplitters 3 är nog den delen som kan skryta med att ha bäst anpassning och bottar i mp. En annan rolig sak var att du hade många karaktärer att spela som. Första spelet hade 64 valbara karaktärer, tvåan 126 karaktärer och trean 150 stycken valbara karaktärer. En del var såklart lika varandra men många var galna, udda och konstiga.

Jag kan ärligt säga att jag saknar den här spelserien något, den hade en egen stil och spelade annorlunda mot många andra fps. Så grattis på 20 årsdagen och jag hoppas att vi spelare som växte upp med spelserien men också nya kan få ta del av den igen i framtiden på ett enklare sätt än att behöva köpa en Playstation 2, Gamecube eller original- Xbox och leta upp spelen begagnat. En nyutgåva med uppdaterad grafik med trilogin på alla nya format vore exempelvis ett fint sätt att fira spelserien på tycker jag. Även om vi aldrig får en fjärde del kan en nyutgåva vara en rolig grej för oss som minns spelserien väl. Jag tror att den skulle passa in i vårt nutida klimat i fps genren.

Vilka är dina favoritminnen med TimeSplitters serien?

HQ