Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Träden står stilla i Halo Infinite

Träden står stilla i Halo Infinite

This post is tagged as: Halo Infinite, Gary Grigsby's War in the East 2

Halo är en spelserie som sedan dess debut för 20 år sedan alltid varit mig kär. Efter att ha sett kampanjen via trailers, korta sekvenser från Youtubers och spelat flerspelarläget känner jag mig helt säker på att det är 2021 års actionspel. Det enda märkliga jag tänkt på är hur stel världens fauna är. Träden svajar inte och interaktionen med gräs är lågt. Förmodligen något som kommer ändras vid släpp. Jag kanske ska passa på att också kan klaga lite på att nätterna ser för ljusa ut men helhetsmässigt tror jag på ett spel vi pratar länge om. Kampanjen ser ut att bjussa på en hygglig AI även om den verkar ha svårt att möta dig vertikalt enligt de videos som finns att kika på. 

Jag kan inte låta bli att glädjas över hur modern det spelar (baserat på flerspelarläget), och hur mycket det verkar vilja påminna oss om Combat Evolved. Det återstår att se om The Banished blir en stark fiende eller om de faller lite platt på antagonisthållet. Jag är däremot glad att den klassiska uppsättningen fiender är här. Även Elites verkar ha en tydlig roll igen att spela. Personligen ser jag mest fram emot att se hur kombinationen av fiendetyperna kommer att fungera i den semi- öppna spelvärlden. De personer som spelat och fått gå ut med åsikter anser att det fungerar bra. Jag tror att Halo som spelserie mår bra av detta nya tänk för serien gällande; mobilitet, vertikalitet och nivådesign inför framtiden. Musiken och ljudet ska vi inte ens tala om, det är underbart.

343- Industries har en väldigt god möjlighet att imponera med sin AI. Av de klipp jag sett har den lite svårt att möta dig vertikalt. Jag påminns om utrycket "I have the high ground" som Obi- Wan Kenobi utbrast i slutet av Star Wars: Episode 3. Det kan möjligen lösas med hopp eller klättringsfunktioner för fienden. Alternativet är att de söker sig till sina rustningskammare för att hämta jetpacks. Suicide Grunts med jetpacks där har vi en skrämmande fiende. Även om jag vet att jag kommer att dela min tid med Gary Grigsby's War in the East 2, som jag också längtar efter. Så kommer december vara en trevlig spelmånad utan tvekan.

Vilket spel ser du mest fram emot?

HQ
Battlefield 2042 borde enbart varit Battlefield Portal

Battlefield 2042 borde enbart varit Battlefield Portal

This post is tagged as: Battlefield

Jag har spelat mycket Battlefield 2042 under dagen och en sak slår mig. Huvudspelet är en trasig och halvfärdig soppa, som också tar ett kliv bakåt på ljud- kvaliteten. Samtidigt briljerar Battlefield Portal när det tekniska fungerar. Jag tror det var ett misstag att skapa ett nytt semi- futuristiskt spel. Att kunna blanda tidsperioder och inställningar nästan hur vi vill är ett fantastiskt upplägg. 

Om Dice hade lagt resurserna enbart på att bygga ett spel där användaren är i centrum hade resultatet blivit lite bättre. En kraftfull nivåskapare och eventuellt annat användarskapat material brukar gå hem hos spelarna. Tänk dig all den charm och nostalgi detta kunde erbjuda. Lägg sedan till mycket innehåll från tidigare spel.

Just nu är innehållet något tunt vilket skadar helhetsintrycket även om det är roligt. Det hade kunnat blivit en kärleksförklaring till fansen och ett firande av seriens historia i bättre grafik, istället för detta halvtrasiga spektaktel vi har idag. Mitt argument är inte att det inte kan patchas, utan att det borde varit i ett bättre skick.

Battlefield Portal hade inte behövt kosta fullpris utan haft ett lite lägre ingångspris. Jag tror att det hade kunnat vara en härlig upplevelse nu när Call of Duty går på tomgång. Med ett mindre fokus hade förhoppningsvis spelet också varit i ett bättre teckniskt skick. Battlefield 2042 är tyvärr ett bottenapp och värre än Battlefield 4 var vid släpp. 

Jag kan ha fel och fansen vill ha ett fläskigare fullprisspel. Personligen kan jag ändå inte skaka bort känslan av att lite Forge, Mario Maker, användarnas kontroll och ett stort axplock av det bästa i samma mix hade placerat glädjen att spela i centrum igen. Det är precis det jag känner när jag är inne i Portal. Det är roligt, engagerande och nostalgin är hela tiden där. Trots att tekniska beskymmer även spökar i detta läge är det här resurserna borde ha varit. Det är ingenting nytt i spelvärlden men för Battlefield hade det varit positivt om denna titel enbart var Battlefield Portal.  

Ghost Recon: Operation Motherland är bra

Ghost Recon: Operation Motherland är bra

This post is tagged as: Ghost Recon

Jag har spelat det något kritiserade Breakpoint sedan 2019. Jag avskydde riktningen det tog med loot, levelsystem, bisarra slumpade nummer på kläder och vapen. Bristen på AI- medspelare var även det oförlåtligt. Däremot har jag verkligen sett spelet förändras över åren som gått. Vi har fått alternativ till rollspelsinslagen, skräddarsy allt från fienderna till förmågor och AI- kompanjonerna har lagts in även om det inte är perfekt. Mängden anpassningar i användargränssnittet gör att man kan komma närmare den mer avskalade och oförlåtande aspekten serien en gång i tiden gjort sig känd för. Däremot har jag till skillnad från många ändå gillat spelvärlden. Den är varierad, har olika biomer och erbjuder många skärmytslingar utanför baserna. I kontrast hade Wildlands för stor yta som innehöll för lite användande av den, trots att den var mer förankrad i en verklig plats.

Operation Motherland var en del av 20- årsjubileumet för spelserien. Jag spelar än idag det första och hade faktiskt hoppats på en uppdatering visuellt av den klassikern. Istället fick vi en ny kampanj där vi tar order från Bowman (Wildlands) i Breakpoint, som verkligen fångade det jag gillade med Wildlands. Även om narrativet runt detta inte är orginelt är det spelmässigt mer intressant än basspelet. Du har ett visst antal ledare i olika regioner som du ska besegra genom att sabotera och kriga mot styrkorna i de olika områdena. Här finns det rum för det som är kvar av basspelets två fiendefaktioner och den nya ryska att konkurera om vad du skjuter på. Alla tre har sina svagheter, unika enheter och olikheter vilket skapar variation. De nya fiendetyperna är alla intressanta och erbjuder lite andra utmaningar än tidigare. 

De nya fordonen, vapnen och inslagen har bidragit till att jag återigen spelar detta. Det är en riktigt bra gratiskampanj med massor av innehåll. Ubisoft hade med enkelhet kunnat packetera allt det som uppdateringen medförde och sålt det för 200 kr. Idag anser jag att Breakpoint är ett bra spel och i flera avseenden bättre än sin föregångare. Däremot kan det inte riktigt matcha det som för mig är synonymt med serien från originalet och Advanced Warfighter 2 på PC. Den taktiska och oförlåtande dimensionen de titlarna hade är svåra att hitta här. Förhoppningsvis kan allt Ubisoft lärt sig under utvecklingen och uppdaterandet av Breakpoint ändå leda till en betydligt bättre uppföljare i framtiden. Även om inte fokuset på Co-op varit positivt för enspelarupplevelsen så fungerar titlarna bra i öppna spelvärldar. Jag kan dock sakna inramningen och fokuset från föregångarna.

Har du spelat Operation Motherland och vad tyckte du om den kampanjen?     

Min första vecka med en Nintendo Switch

Min första vecka med en Nintendo Switch

Det första som slog mig när jag fick hem konsolen var hur liten den var. Vid flera tillfällen undrade jag om allt hade kommit med i lådan. Samtidigt är det inte storleken som räknas utan vad den kan göra. Det märks dock ganska snabbt att den inte är lika kraftfull som sina konkurenter. Däremot är spelen fantastiskt välgjorda i gengäld. 

Jag har hunnit testa; Super Smash Bros: Ultimate, Luigis Mansion 3, Pokémon Shield, Mario Odyssey, Metroid: Dread och Zelda: Breath of the Wild och jag är väldigt nöjd med upplevelserna. Det märks att Nintendo fortfarande gör ungefär samma spel som de alltid har gjort. Även om de ändå är roande upplevelser och uttnytjar hårdvaran maximalt. 

Min Wii U, Wii, Gamecube, N64, SNES och NES användes flitigt innnan så förhoppningsvis möter Switch samma öde. Jag är inte helt säker på vilken konsol av de senaste som är min favorit, men jag har uppskattat min korta tid med enheten. Den är enkel, fungerar bra och tar lite utrymme. Jag är också glad att den går att spela mer som en stationär konsol utan knepiga kontrolllösningar, som med Wii. Vad tycker du om Switch som konsol?   

Belägringarna i Total War: Warhammer III

Belägringarna i Total War: Warhammer III

This post is tagged as: Total War: Warhammer II, Total War: Warhammer III

Creative Assembly gick idag ut med en ny video som du kan se här, den åskådliggör några av de nya belägringarna. De har också skrivit en blogg om ämnet som behandlas i videon. En av de stora punkterna dessa spel blivit kritiserade för har varit belägringarna. Tidigare har de varit en liten del av väggen vi ska ta oss igenom. Tanken var att skapa en bättre AI som kunde agera och reagera. Jag har personligen inte ogillat systemet då jag alltid ansett att denna punkt varit datorns svagaste område i de historiska titlarna. Däremot välkommnar jag förändringarna som visats upp.  

För den tredje och avslutande delen har belägringarna blivit större. En grundläggande filosofi bakom den nya designen är att ingen belägring är den andra lik vilket plågat spelen förr. Skillnader ska därför finnas beroende på fraktion, stad och geografisk plats på kampanjkartan. Förbättringar som placerbara fortfikationer, fällor och torn kommer att bidra till variation. Det kommer också göra striderna mer intressanta från den som belägrar och försvarar en stad. Utöver detta är de flesta städerna nu större i yta med mer murar, vertikalitet och försvarbara ytor. I videon kan vi se en stad från imperiet Cathay som både har broar du kan hålla och höjder att placera trupper med projektiler att avfyra.

Vertikalitet både neråt och uppåt är en välkommen förbättring. Belägringarna ser nu ut att vara en mycket mer engagerande affär med fler flaggor att hålla, resurser att hushålla med och verktyg till försvaret av städerna. Vissa monster och andra enheter kan nu också slå sönder murar. Jag gissar på att jättarna med sina stora klubbor är ett exempel på det. En nyhet är också att små städer utan murar får unika kartor att strida på. Istället för ett fält kan du nu strida i mindre städer med barrikader, fällor och annat. Dessa förbättringar gäller också demonerna och de unika belägringarna. 

Jag är positiv till alla förändringar som visats upp. De ser ut att åtgärda en av de stora bristerna i Total War: Warhammer II. Spelserien har alltid kämpat med att göra belägringarna intressanta. Förhoppningsvis innebär allt arbete med detta att vi som spelar får en betydligt roligare upplevelse. AI är ett område som utvecklarna själva har jobbat på för att belägringarna ska fungera i praktiken. Fler val, möjligheter innebär att datorn behöver klara av att fatta rätt beslut med med ökad komplexitet. Att bedöma dessa förbättringar nu är omöjligt utan det är först när spelet släpps som vi kan avgöra om den blivit bättre.