Svenska
Blog

Safe Space? (Animal Crossing, del 4)

Nu inför påsken har AC dragit igång ett event som kallas Bunny Day. Jag kan tycka att det är en snygg, balanserad och lite lagom tramsig namngivning som passar spelet perfekt, då det helt utesluter religiösa anspelningar. Detta fick mig, kanske lite oväntat, att tänka lite kring begreppet safe space. Åsikterna kring dessa är ju, som många säkert noterat, ofta hätska på internet. Att safe spaces skulle skapa illusionen om att världen är trygg, att det är en bubbla som förr eller senare ändå tvingas spricka i möte med omgivningen.

Ändå verkar dessa trygga rum behövas - eller åtminstone pratas om - i viss utsträckning, annars hade diskussionen överhuvudtaget inte existerat. Så vad är då Animal Crossing om inte en spelmässig, virtuell form av safe space? Om man väljer att se spelet i detta ljuset blir det också självklart varför det är så omständligt att få besök eller besöka någons ö. Det ska bara ske på dina egna, individuella villkor, och spelet är villigt att kompromissa bort enkla och snabba resor just eftersom du ska känna dig så trygg som möjligt på din ö.

Safe Space? (Animal Crossing, del 4)

Och jag kan faktiskt uppskatta det. Utan att uttala mig om faktiska safe spaces på arbetsplatser och universitet etc., så tycker jag att Animal Crossing fyller ett visst virtuellt tomrum här. När mina öbor alltid möter med mig glädje och frågar mig när min "fantastiska" kompis från Love Island (se tidigare blogg!) kommer på besök igen, då är det svårt att inte känna sig glädjefylld och tillfreds. När jag råkar skjuta ner ett luftburet paket i floden med min slangbella, men ändå blir belönad för mitt misstag, eller möts av samma dåliga ordvits för hundrade gången när jag fångat en fisk jag inte vill ha, då fnissar man ändå lite och inser att det inte finns något Animal Crossing-världen som kan skapa osämja och missnöje.

Känner du dig också lite extra trygg och trivsam i Animal Crossing, kära läsare?

HQ