Svenska
Mina tankar om Metroid Prime: Federation Force

Mina tankar om Metroid Prime: Federation Force

Det ska sägas direkt, jag har inte spelat en enda minut av Metroid Prime: Federation Force. Men känner att jag behöver skriva av mig, då detta spel har fått så mycket kritik från spelare för sitt upplägg och grundidé. Federation Force blev från första början väldigt kritiserat redan när det utannonserades E3 2015 för att det saknade en väldigt viktig detalj, Samus Aran som spelbar huvudkaraktär.

Efter 8 års väntan sedan Metroid Prime: Corruption till Wii, var det många Metroid fans som hoppats på ett nytt Metroid i FPS stil. Metroid: Other M är och förblir en besvikelse i många spelares ögon, mig inkluderad. Metroid Primes utvecklare, Retro Studios, hade under denna tid utvecklat Donkey Kong Country Returns och Donkey Kong Country Tropical Freeze. Jag förstår att en utvecklare som Retro Studios fick nog efter att ha gjort en trilogi och ville se sig om efter andra projekt än just Metroid. Efter detta hände har dock Metroid i FPS fallit bort ett bra tag av okänd anledning.

Därför var det roligt att Metroid återvänder till FPS elementet med Federation Force. Denna gång dock utan Samus Aran som spelbar karaktär. Jag har läst att hon gör cameos och är involverad i storyn, men det är inte riktigt samma sak och är osäker på om detta räcker för mig.Det är ungefär som Metal Gear Solid 2, där du spelar som Raiden och ser Solid Snake på avstånd. MGS 2 klarade sig dock bra p.g.a. riktigt bra story och gameplay.

Metroid titlarna lever i mitt tycke mycket på dess gameplay och lore. Jag tror att gameplay hos Federation Force är riktigt bra och Co-op kan vara kul. Men det går inte att komma ifrån att spel-titeln Metroid känns väldigt påklistrad bara för att sälja spelet. Det hade lika gärna kunnat heta Space Marine Federation Force (ifall Samus Aran var helt bortplockad då).

Det är tydligt att Nintendo fokuserat på sin 3DS, särskilt under deras Nintendo Direct som i princip uteslutande bestod av utonnaonserande av 3DS titlar. Detta är logiskt då WiiU från början inte blivit särskilt väletablerad i vare sig Japan eller väst och NX är påväg inom kort. Nintendo ser först till sin japanska publik och där är det bärbart som regerar, varför 3DS också får strålkastarljuset med flest spel, medan NX med sina låga försäljninssiffror nedprioriterats.

Mot denna bakgrund är det extremt enkelt att förstå varför det kommer en Metroid titel till 3DS istället för WiiU. Det kommer att nå fler potentiella köpare helt enkelt. Problemet med att utveckla ett Metroid FPS i stil med Metroid Prime till 3DS är dock att det aldrig kan uppnå samma brillians med grafik eller spelmässig precision. Kolla bara på Metroid Prime Hunters till DS som visserligen hade en innovativ kontroll, men det blev inte särskilt bra vare sig, grafiskt, storymässigt eller precisonsmässigt med kontrollen. Jag har spelet till min New 3DS och att styra runt med stylusen är minst sagt knepigt. Varken DS eller 3DS är optimerad för FPS spelande då båda enheter saknar en andra ordentlig styrspak.

Dels p.g.a. Samus Aran ej är spelbar och att kontroll-schemat verkar knepigt är jag osäker på om Federation Force blir ett köp. Det är tråkigt, för jag gillar Metroid serien nästan lika mycket som Zelda, oavsett om det är 2D Metroid eller 3D med FPS. Särskilt tråkigt är det också att Nintendo inte kunnat producera något bättre än en spin-off titel för Metroid-seriens 30-års jubileum. Men detta är kanske att förvänta sig, då Metroid historiskt är långtifrån lika populär och försäljningsstark som exempelvis Mario och Zelda. Generellt sett går Metroid lite bättre i Väst än i Japan, men det är fortfarande ingen storsäljare i Nintendos mått mätt. Så visst finns det skäl till att det ser ut som det gör. Jag tycker bara att det är lite tråkigt att Metroid får så pass lite cred under sitt 30-års jubilem, för det är en riktigt bra spelserie!

En tröst för mig är åtminstone:

AM2R - http://metroid2remake.blogspot.se/
Genialisk och ambitiös fan-gjord remake på Metroid 2 ursprungligen till Gameboy. Men nu med gameplay och grafik som liknar GBA-spelet Metroid: Zero mission. Rekommenderas! Nintendo har begärt att spelet tas ner, men detta var först efter att spelet redan släppts, så det bör gå väldigt enkelt att hitta via andra källor :).


F4F Samus Aran: Varia Suit Exclusive: http://www.first4figures.com/component/option,com_myphp/Itemid,3/product,167/
Utan tvekan den bästa statyn av Samus Aran, som kommer att släppas under Q1 2017. Längtar! :)

HQ
Tankar kring Metroid 2 remaken som släpps ikväll

Tankar kring Metroid 2 remaken som släpps ikväll

Senare idag 22:00 släpps AM2R (Another Metroid 2 Remake). En grupp personer har tagit initiativet till att ta Metroid 2 ursprungligen släppt till Gameboy och gjort om spelet i SNES grafik . Jag har vetat om remaken sedan något år tillbaka och aldrig vågat hoppas på att remaken skulle bli färdig och se dagens ljus. Vad som gör det så speciellt för mig i alla fall, är att vi nu kommer att kunna spela igenom Metroid 1, 2 och 3 i GBA/SNES grafik.

* Metroid 1 - Metroid: Zero Mission (GBA)
* Metroid 2 - Another Metroid 2 Remake (PC)
* Metroid 3 - Super Metroid (SNES)

Spelet ser sjukt lovande ut, både vad gäller grafik och musiken som även den är omgjord till SNES standard. Tror att detta kommer att bli riktigt bra! Är glad att det inte blivit någon nedstängning av Nintendo. :)

Om ni är nyfikna är det bara att besöka utvecklarens hemsida för att se lite material, ladda ner demot etc. Finns även en fin nedräkningstimer!

http://metroid2remake.blogspot.se/

Edit: Spelet är nu släppt och ser riktigt bra ut. En kontroll rekommenderas för att få en bra spelupplevelse. Jag kopplade upp en 360-kontroll och det fungerar bara bra.

HQ
Intryck av Nintendo 3DS XL

Intryck av Nintendo 3DS XL

This post is tagged as: Nintendo 3DS XL, Zelda Ocarina of Time 3D, Super Mario 64 DS, Castlevania: Dawn of Sorrow, Fire Emblem Awakening, Super Smash Bros

Sådär, då var den äntligen i min ägo. Efter en del missöden med Amazon, så fick det bli att skaffa den i Sverige istället. Jag har länge funderat på att skaffa en Nintendo 3DS och sedan jag ramlade på målsnöret i en LAN tävling senaste hösten i en Super Smash Bros Melee turnering med 3DS som pris, blev bara begäret större. När sedan Super Smash Bros utannonserats även till 3DS så kändes köpet givet :)

Mitt val föll på Zelda 3DS XL. Funderade ett slag på Ocarina of Time 3DS utgåvan, men insåg ganska snart att den ökade skärmstorleken (90% större) talar för 3DS XL, därutöver så tror jag att den ökade skärmstorleken gör sig bra även för de vanliga DS spelen. Det ska dock förtydligas att spelens upplösning alltid är densamma oavsett version av 3DS/2DS, vilket i teorin innebär att 3DS XL endast förstorar upp pixlarna och ger en grynigare bild. Detta är dock inget jag märker av nämnvärt på vare sig de 3DS eller DS spel jag testat hittills. 3DS XL är också fysiskt större än vanliga 3DS, vilket gör att den passar sämre i fickan, men i gengäld är mycket skönare att hålla i och spela längre sessioner med.


Hårdvaran

Måste säga att 3DS:en upplevs som ordentligt byggd när man håller i den. Skärmarna ger bra belysning och touchen fungerar riktigt bra både med fingrar och stylus. Styrkorset är nog den enda detalj som jag tycker känns lite plastig, då Nintendo annars allmänt gör väldigt bra styrkors. Men detta spelar mindre roll, då jag tror att majoriteten av spelare inklusive mig själv, lär använda styrspaken mer. Placeringen på stylusen på höger sida är extra smidig att komma åt, även i spel som Castlevania: Dawn Sorrow, där boss-fighterna kräver en snabb stylus till hands.
När man startar upp sin 3DS för första gången får man välja styrkan på 3D effekten, utöver själva 3D slidern som finns på sidan. Jag har aldrig upplevt problem med 3D och ställde upp 3D-effekten på max. Har fungerat bra hittills, däremot är det tydligt att 3D effekten som sådan är konstruerad för att fungera optimalt på ett visst avstånd ca. 20-30 cm, börjar du gå utanför det eller tiltar skärmen åt något håll, så börjar du se bilden svagt dubbelt. Med det sagt, så är 3D-effekten riktigt bra och spel som Zelda Ocarina of Time är helt underbara i 3D :)


Spelen

Till en början köpte jag Super Mario 64 DS och Zelda Ocarina of Time. Tänkte att detta skulle bli perfekta starter-spel till konsollen ala Nintendo 64-eran! ^^ Hade aldrig Nintendo 64 när det begav sig, så ska bli intressant att spela ut Super Mario 64 från början till slut. Därutöver är det fler stjärnor/uppdrag i Super Mario 64, vilket är najs. Grafiken på Super Mario 64 är mer än bara en port. Trots att det är ett DS spel, så är det hästlängder snyggare än 64-versionen. Samtliga karaktärsmodeller är uppdaterade, och Mario, Yoshi, Peach, Bowser etc. Ser verkligen ut som så. Intressant är också att du kan spela som Mario, Luigi, Yoshi, Wario och i spelet börjar du som Yoshi!?
Skaffade 3DS främst för att kunna spela Zelda: Ocarina of Time och Super Smash Bros 3DS on the go. Men därutöver har det funnits många andra DS och 3DS spel som jag varit intresserad av. I nuläget har jag skaffat: Super Mario 64, Zelda Ocarina of Time 3D, Castlevania: Dawn of Sorrow, Fire Emblem: Shadow Dragon, Fire Emblem: Awakening och Chrono Trigger DS.


Slutliga tankar

Nintendo 3DS är en riktigt bra underhållningsmaskin med ett rikt spelbibliotek. Nu har Nintendo 3Ds varit ute i handeln längre tid än WiiU, men oavsett så är det för mig tydligt varför japanerna och även till stor del oss i väst föredrar Nintendos bärbara konsoller före WiiU. Spelutbudet och underhållningsvärdet är helt enkelt större där än sålänge. 3DS har bra titlar och därutöver har du ett massivt bibliotek av solida DS-titlar att välja på! DS-titlarna är till skillnad från 3DS-titlarna även regionsfria.

Om jag ska nämna några svagheter med 3DS så är det följande:

- Utbudet av NES, SNES och N64 titlar på e-shopen är otroligt dåligt. Vill kunna spela Paper Mario-64 och Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars exempelvis. Nintendo har alltid varit dålig på att släppa retro-titlar till sina e-shops, möjligtvis dels p.g.a. licensstrul och sedan vill de att folk faktiskt ska spendera pengar på deras nya spel. Men man kan väl göra både och? Lättförtjänta pengar med en av spelvärldens största spelbibliotek?

- Saknar en extra styrspak, varför inte lägga till en extra vid releasen av 3DS XL? Skulle ha varit perfekt för shooters, styra kameran i spel eller c-spak i Super Smash Bros.

- Circlepad Pro tillbehöret används som extra spak via IR, men ej speciellt många spel som faktiskt stödjer den. Shooters kan använda den Metal Gear Solid 3, medan Kid Icarus: Uprising endast har det som ett alternativ för vänsterhänta. Hoppas att den blir en extra C-spak vid releasen av Super Smash Bros 3DS.

- Saknar möjligheten för användaren att göra egna button-mappings. Detta hade exempelvis avhjälpt Zelda OoT med en enligt mig fel button-mapping till ett annars i övrigt perfekt spel som är så sann orginalet som det bara kan bli. När inte hopp är kodat till motsvarande placering av X-knappen så blir jag störd (Sonys inofficiella hoppknapp :p)

Sammantaget: Gillar de dubbla skärmarna, lång batteritid, rikt spelutbud med bakåtkompatibilitet till DS. Castlevania DS rockar! Efterlyser fler titlar i e-shopen. Nintendo skjuter sig verkligen i foten med en av de erkänt bästa biblioteken av spel-licenser när det kommer till retro-gaming, men släpper spel i snigelfart. Inte undra på att hackning och emulatorer frodas. Framöver har jag lösa tankar på att skicka iväg 3DSen för installation av ett TV-kort i 3DS:en för att kunna koppla upp den mot PCn och sedan avnjuta de större spelen direkt på TVn när man är hemma :).

Kommande spelköp:

Super Smash Bros 3DS

Kid Icarus: Uprising

Starfox 3DS

Bravely Default

Super Smash Bros x Fire Emblem

Super Smash Bros x Fire Emblem

This post is tagged as: Super Smash Bros, Fire Emblem Awakening

Gick in på Super Smashbros nyhetssida för ett tag sedan och upptäckte att spelets rooster uppdaterats med många fler karaktärer. Denna gång rör det sig om karaktärer från Fire Emblem och inte bara en utan hela två!? Nya karaktärer om man ska tolka nyheten bokstavligt. Till detta får vi även en smaskig video som showcase av respektive karaktärs utseende in-game och en del försmak på deras moveset. Detta innebär att spelet numera kommer att ha totalt fyra karaktärer från Fire Emblem universumet. Därutöver finns Chrom, huvudkaraktären från Fire Emblem: Awakening, som en finalsmash.

Samtliga nya karaktärer är hämtade ur 3DS spelet Fire Emblem: Awakening. Vilket i sig kanske inte är särskilt förvånande, då WiiU än så länge inte har något Fire Emblem spel till konsollen. Denna nyhet är mycket välkommen, att få mer svärdsviftande i Smash är alltid kul, och detta ökar min tagg för spelet ytterligare några snäpp.

Har redan skaffat Fire Emblem: Shadow Dragon för att äntligen ta del av Marths äventyr, med denna nyhet så är det svårt att vänta med att skaffa Fire Emblem: Awakening. Blir nog ett köp väldigt snart ^^

Länk: www.smashbros.com

Nyheter om Ninja Scroll 2!

Nyheter om Ninja Scroll 2!

Det finns vissa anime-filmer som har fastnat särskilt i minnet, Ninja Scroll, Vampire Hunter D: Bloodlust, Akira, Ghost in the Shell. Dessa är alla animerade klassiker som förtjänar en titt om man av någon anledning missat dem. Jag har länge önskat mig en uppföljare till Ninja Scroll från 1993 producerad av Studio MadHouse. Denna film är full av spännande karaktärer, snygga strider och en välputsad grafisk stil. Under 2003 kom en mini-serie som var nice, men den höll inte i närheten av samma kvalité som långfilmen den var baserad på.

Sedan 2012 har det verkat som att en uppföljare till klassikern från 1993 faktiskt är påväg men produktionen har gått segt. För ett tag sedan släpptes dock nyheter om att kortfilmer, Ninja Scroll Burst, kommer att dyka upp, sedan planeras även en långfilm Ninja Scroll KOCHO som innehåller delarna från Burst! Det är dessutom samma studio och regissör Yoshiaki Kawajiri som håller i produktionen. Detta bådar gott och jag är förväntansfull.

Tidigare trailer från 2012: https://www.youtube.com/watch?v=VBsdQPOSci0

Länk till artikel: http://otakuusamagazine.com/LatestNews/News1/Ninja-Scroll-Kicks
-Back-5520.aspx