Svenska
Blog
Titanfall kommer förändra en hel genre

Titanfall kommer förändra en hel genre

Skrivet av Mathemoto den 15 februari 2014 kl 04:37

Jag börjar med att säga det; Jag avskyr mechs. Jag är inte så värst förtjust i sci-fi heller. Komiken i det hela ligger dock i att de flesta av mina absoluta favoritspel faller under just kategorin; "sci-fi". Därav kickar jag igång min poäng med att Titanfall stod aldrig högt på önskelistan och fanns inte riktigt på min radar förutom ett smula intresse till genren. Att Microsoft väljer Titanfall att agera lite som ett flaggskepp till Xbox One, en maskin jag personligen föredrar ska heller inte gå förbi obemärkt hos någon nybliven ägare. Att folket bakom ett av tidernas bästa online-shooter Call of Duty 4 Modern Warfare även ligger bakom denna mecha smet på speed bör även det få en och annan spelälskare att höja på ögonbrynen.

Men så var det just det här med min förkärlek till sci-fi och mecha robotar. Det har gått många år sedan jag gjorde min sista match i Call of Duty, det bisarra speltempot var aldrig riktigt min grej. Inte heller det mildare Battlefield kunde hålla mig fastkedjan framför TVn allt för länge. Jag behövde någon nytt, något som gav tillbaka känslan när jag först plockade upp Halo 3 eller Call of Duty 4 Modern Warfare. Jag var som sagt skeptisk till Titanfall, men jag har aldrig varit så glad att bli så överraskad.

Titanfall känns spontant som en härlig hybrid mellan Call of Duty och sci-fi atmosfäriska Halo med smidiga parkour inslag av Mirrors Edge, som sitter som gjutet . Att det sistnämnda skulle fungera så bra som det gör kom som en stor överraskning och det är främst dessa ninjamöjligheter som gör Titanfall unikt och kommer förändra genren. Möjligheten att springa och hoppa mellan väggar, komma åt högre höjder med diverse dubbelhopp är både smart och roligt. Slagfältet håller sig till de mindre klaustrofobiska banorna vi är vana att se i spel som Call of Duty. Men istället för att utöka strid på bredden så byggs det istället på höjden. Så det gäller att titta upp en extra gång innan bly flyger från oväntat håll.

Titanfall spelas som bekant med 12 personers uppmärksamhet. Mycket snack på förhand om 6 mot 6 verkligen skulle göra sig rättvist mot ett spel som hämtar många likheter från Call of Duty. Men hur man än vrider på det med facit i hand så kan jag bara skaka på huvudet åt negativa argument. Det finns pixlar att skjuta att det räcker att bli över. Förutom mänskligt styrda krigare snubblar vi även på diverse intelligenta datorstyrda spelare som tillför både hot och nöje att spränga.Speltempot är snabbt och du får aldrig en lugn stund mellan magasinbytet . Men med det sagt vill jag även poängtera att det aldrig heller blir kaotiskt, vilket för egen del som finner Call of Duty som en enda stor myrstack är otroligt nöjd med den balansering Respawn Entertainment fått till.

Men vad gör Titanfall nunikt om inte sina titaner, robotorna, mechsen som jag älskar att hata. Varje spelare har möjligheten med varierande tidsintervaller att beställa en titan för luften som landar dit du önskar. Din titan är din bäste vän och är på plats för att tjäna dig. Antingen håller han sin position och vaktar plaster bortom din vy eller så följer han efter dig som din favorit vovve och ger dig trevligt med understöd. Tredje alternativet är att ta plats och kontroll över din titan och börja det riktiga mecha kriget mot andra titans om vems hemmaplan det är. För att tjata om balans så tillhörde kontrasten mellan titanerna och reguljära spelare min största oro. På förhand var jag rädd att vara instängd i en Call of Duty liknande miljö där varenda kotte åkte runt med en pansarvagn från Battlefield och gjorde livet surt för mig. Men så fort du börjar tänka smart och unyttjar höjden, husen och väggarna till din fördel så kan du snabbt smita undan dessa bjässar och med lite finess även smyga dig upp på motståndarens och sänka den med några välplacerade salvor.

Förmågor finns det gott om, göra sig osynlig för en stund eller göra dig kvickare med ett smidigt knapptryck. Vapenarsenalen och upplåsningssystemet har vi sett förr, det vanliga. Men det är främst kampen mellan höjderna och titanerna som tar krutet ur mig och bjuder på något utöver det vanliga. Spelet känns rent utsagt riktigt bra och välpolerad med fantastisk spelkänsla. Jag är säker på att Titanfall kommer förändra genren och är en frisk fläkt till vad som börjar blir urvattnad av upprepande militär-shooters. Vi behöver något nytt, något spännande och snart har vi Titanfall.

HQ

Mina första dagar med Xbox One

Skrivet av Mathemoto den 27 november 2013 kl 23:02

Som knegare i spelbutik är det svårt att hålla åsikterna inne när diskussionerna flödar om vad som är hetare än det andra, svårt att ta parti. Så fort utannonserandet av nästa generations maskiner var ett faktum så blev ordkrig så vette duga. Microsoft fick som bekant inte riktigt till det, de fick inte ut sitt budskap med fin fint multihantering mellan TV-tittande och din spelunderhållning. De blev istället hånade pga. "fel" fokus. Microsoft fick dock min uppmärksamhet och därav tar jag svårt för dessa vardagliga nedvärderingar och försöker så gott jag kan att uppmuntra och ber folk att vara öppensinnade.

Därför sitter jag nu här, skrivandes min första blogg på nästan 2½ år(!) Jag fick hem min Xbox One på releasedagen och har spenderat timmar med diverse releasetitlar och skrikit mig hes på röstkommandon och gjort mig varm i menyerna. Jag vill förmedla mina åsikter och intryck av Xbox One för de skeptiker men även för de som suktar efter nya krysslådan och vill veta mer.

Mina första dagar med Xbox One

Nya Dashboarden - Windows 8 någon?
Det första som slår mig med Xbox One är hur familjär den nya Dashboarden är, men samtidigt inte är. Det tog mig lite tid att vänja mig och greppa alla dessa nya knappkommandon och flikar som skiljer sig från Xbox 360. Du kan lägga upp dina egna favoriter av appar och spel under "Pins" som du har tillgång till så fort du startar upp maskinen. Allt du installerar på hårddisken ligger under "Appar" och sorteras därefter. Jag stör mig på det faktum att Microsoft inte låter mig hantera mitt egna utrymme utöver dessa appar och spel. Sparfiler etc. hanteras via ett digitalt moln som tas hand av maskinen per automatik. En funktion jag kanske hade velat ha mer kontroll över. Du får även valet att installera program i bakgrunden medan maskinen är avstängd. Och precis som Playstation 4 har Xbox One även förmågan att låta dig spela spelen under installationen, antal färdiga procent innan det är möjligt varierar mellan spel. Det betyder dock inte att spelen är helt färdiga att spela. Jag kunde tex. endast spela kampanjen i Battlefield 4 eller springa mig fram till en osynlig vägg i Dead Rising 3. Värt att poängtera att installationerna tar tid, så här gäller tålamod.

Kinect 2.0 - Bättre än någonsin
En del skeptiker talar gärna om onödigheten med Kinect och använder det som ett argument till att Xbox One skulle vara sämre pga. allt fokus Microsoft valt att lägga runt den. Personligen ställde jag heller aldrig upp i någon hyllningskör om Kinecten och kunde delvis hålla med dessa argument. Jag var skeptisk till alla gimmicks och möjligheter som skulle öppnas upp med att ständigt ha Kinecten inkopplad. Idag är jag omvänd, övertygad. Jag är själv förvånad hur mycket jag faktiskt utnyttjar Kinecten med att navigera min Xbox One. Jag använder den för att slå på/av maskinen. Kunna starta upp och stänga ner spel och även för att komma åt diverse appar. Allt som krävs är simpla kommandon och det fungerar förvånansvärt bra. Din Kinect känner igen vem som sitter och spelar för att snabbt kunna logga in din profil. Jag har även upptäckt efter en spelsession med några vänner sittandes bredvid mig i soffan att Kinecten har svårare att hålla reda på vem som är vem. Det blir också problem när flera skriker ut röstkommandon. I dessa situationer hade Kinecten helt enkelt svårare att hänga med.

TV / Twitch - Snap visar vägen
Med Xbox One ville Microsoft ha din fulla fokus i vardagsrummet som din centrala enhet för multimedia. De vill att du använder den för TV-tittande, film via DVD & Blu-Ray och givetvis för spel. Poängen är att du ska kunna titta på TV och samtidigt ha tillgång till din Xbox. Xbox One kommer därför med en multitask-funktion de kallar för "Snap". För att beskriva det simpelt så startar du ett spel och närsomhelst ber Xboxen öpnna TV via Snap och plötsligt ser du på TV samtidigt som du spelar. Denna funktion liknar att du har två skärmar till din dator. Det är en fröjd att kunna följa streams via Twitch samtidigt som du spelar. Man förstår snabbt varför Microsoft ville pusha denna funktion då smidigheten och underhållningsvärdet ökar drastiskt.

Achievements - Nya utmaningar
Achievements är tillbaka och fungerar i stort sett på samma sätt som tidigare. Största nyheten är dock att du nu kan låsa upp achievements via många av dina appar som exempel en viss tid av TV-tittande. Dessa achievements är däremot inte poängbaserade. Dina regulära achievements för spel har även möjlighet för dynamiska utmaningar som kommer och går för att jaga några extra poäng. Spelar du dock offline så kommer dina ny upplåsta achievements inte aktiveras förrän du gått online igen.

DVR - Fånga och dela dina spelögonblick
DVR är en inspelningsfunktion som ger dig möjlighet att spara dina glorifierade moment medan du spelar. Får du till något magiskt ögonblick i ditt spel du gärna vill dela med dig av så ber du Xboxen spela in så spelas de senaste 30 sekundrarna och sparas på hårddisken för att senare kunna redigeras och laddas upp för andra att se. En smidig och kul funktion.

HQ

Rage, Rage, RAAGE!!

Skrivet av Mathemoto den 10 mars 2011 kl 19:13

Det var inte igår som en blogg skrevs av dessa händer under detta användarnamn. Men så fort det vankas tilltalande nyheter är jag i farten igen. Den apokalyptiska dunderbomben Rage närmar sig med stormsteg och känns inte alls lika avlägset idag som för sju månader sedan då släpp datumet blev fastspikat på fjolårets Quakecon. Med ungefär sex månader kvar börjar det bli dags för id Software att hajpa dojorna av oss på alla möjliga sätt.

Den officiella hemsidan av Rage har senast idag fått sig en släng av en ordentlig uppdatering där du i 360 graders stillbilds vy kan utforska världen i Rage. Du kan spana in korta videoklipp, läsa och beskåda spelets vapen och fordon samt läsa information om världen, folket och klanerna. Allt detta kan du utforska själv genom att klicka på länken: Rage.com

id Softwares Matt Hooper och Jason Kim besökte Jace Hall Show för att dela med sig lite av spelet i korta drag som ni kan se genom att följa länken: Jace Hall Show! (00.40 och 04:30). Sedan lade IGN upp en kortare preview i samband med en intervju där de pratade lite snabbt om spelets vapen och visade upp lite nytt gameplay från spelet som kan ses genom följande länk: Rage weapons preview

Sist men absolut inte minst så kommer Rage visas upp på PAX nu i helgen, så räkna med en hel drös med ny information och framförallt video gameplay under helgens gång.

Rage, Rage, RAAGE!!

Klicka för att ladda ner ledmotivet till Rage direkt via spelets hemsida. "Mark Lanegan - Burning Jacob's Ladder"