Svenska
Blog

PC kommer att bromsa nästa generation

Skrivet av Jonas den 29 september 2020 kl 02:13

Det har snackats mycket om potentiella bromsklossar inför nästa generation. Ett tag var det Microsoft som ansågs vara boven då deras spel skulle släppas både till nästa och nuvarande generation. Därmed menade somliga att gick inte gick att dra full nytta av prestandan i de nya burkarna, då spelen skulle fungera till hårdvara från 2013.

Senaste tiden har dock Sony-spel efter Sony-spel till Playstation 5 bekräftats vara på väg även till Playstation 4, och det dödade den kritiken något. Nu hör jag dock till de som tycker problemet är mycket litet då det ändå ska göras PC-spel som anpassas för väldigt svaga datorer (som kan användas till de gamla konsolerna), men det ligger ändå något i snacket om att gammal teknik bromsar ny, och då tänker jag främst på SSD-hårddiskar.

För både Playstation 5 och Xbox Series S/X levereras med sådana. Alla spel som optimeras för konsol kan alltså lugnt konstrueras på ett sådant sätt att man nyttjar den våldsamt snabba lär/skriv-hastigheten. Men hur många spel är det egentligen som byggs på detta sätt? Jag kommer gissa på väldigt, väldigt få. Orsaken har inget med konsoler att göra, utan PC.

För även om många PC-gamers idag har fina SSD-hårddiskar, så är spelen i väldigt liten grad optimerade för detta, och det stora flertalet sitter med riktigt långsamma vanliga hårddiskar. Gör du ett spel som därmed behöver streama stora mängder data på en och samma gång, så kommer det inte fungera särskilt bra till PC. Och därför kommer man heller inte designa spel på ett sådant sätt, för idag kommer praktiskt taget alla större spel till just PC - Nintendo undantaget, men de bromsar ju heller inte Microsofts och Sonys spel eftersom de aldrig kommer till dessa format.

Microsoft satsar redan på PC fullt ut, och Sony går åt det hållet och har flera gånger sagt att de ska satsa mer på detta (att göra ett spel som inte fungerar till PC är alltså tämligen kostsamt). Att släppa sina spel till PC har blivit ett smart sätt att öka spelförsäljningen utan att gynna en konkurrent. Och resten, från EA till Ubisoft och Take-Two satsar redan på PC. Till och med japanska, typiska konsolföretag som Capcom och Square Enix går all-in på just PC.

Följaktligen tror jag att det är väldigt få stora spel som vi kommer se åtminstone under de första åren, som verkligen är byggda för en SSD. För medan det såklart är framtiden även för våra datorer, så är marknaden långt ifrån redo att göra så kommande stortitlar kräver det. Och eftersom PC är ett så öppet format som det är, lär det dessutom bli populärt med de allra långsammaste SSD-lösningarna istället för de ilsnabba varianter som Microsoft och framför allt Sony har.

Nu kommer SSD såklart göra skillnad ändå; kapade laddningstider, rappare lokalbyten (exempelvis gå in genom en dörr), mindre artificiella sikthämmare för att ladda en ny del av spelvärlden och sådant säger jag ju inte nej till. Men den där verkliga revolutionen som SSD skulle kunna föra med sig tror jag alltså inte vi ser på länge. Och det är PC-datorer som hämmar utvecklingen.

PC kommer att bromsa nästa generation

SSD-hårddiskar må vara standard i våra nya konsoler, men traditionella snurror dominerar i PC-världen, ett format alla multiformatstitlar och de flesta konsolexklusiva spel släpps till och måste anpassas för.

HQ