Svenska
Blog

Nu ligger bollen i Sonys hörna

Skrivet av Jonas den 24 september 2020 kl 03:24

Jag skrev tidigare en blogg kallad "Nu ligger bollen i Microsofts hörna" om det faktum att 'free to play' till Xbox-konsolerna nästan är falsk marknadsföring. Till skillnad från till både Playstation och Switch, krävs nämligen ett Xbox Live Guld-abonnemang för att få spela dessa spel online, och så är det fortfarande.

Det är en sådan där grej som även dykt upp när jag pratat om spel med vänner och läsare, vilken liksom känns småaktig. Och jag håller med, det bör vara gratis. Men som utvecklingen varit sedan dess, är det nog få idag som känner att Microsoft är särskilt snåla. De säljer den mest kraftfulla konsolen för $499 (och 300 kronor billigare än värste konkurrenten, Playstation 5, i Sverige) och med Xbox All Access kan du få ner priset ytterligare.

Dessutom är de till synes 100-200 kronor billigare på handkontrollerna, 100-200 kronor billigare på storspelen (hittills har även Activision och Take-Two gjort detsamma som Sony och höjt priserna, två företag som sällan går i bräschen för schyssta konsumentinitiativ) och så har vi ju givetvis Xbox Game Pass. Värdet var bra redan tidigare, men när vi nu står på tröskeln (nåja, jag tippar på ett år till) till massor av spel från Xbox Game Studios - som nu även inkluderar ZeniMax-utvecklarna såsom Bethesda - så blir det ju ett direkt löjligt mervärde.

Till detta kan vi sedan lägga ett schysst system för speluppgraderingar. Köper du ett spel till Xbox One som stödjer Smart Delivery, så kan du lugnt lira vidare nästa generation med bästa tänkbara version. Ett upplägg som bland annat CD Projekt Red och Ubisoft helhjärtat omfamnat och utlovar att du får deras nextgen-titlar som gratis uppdateringar.

Jag vet ju allt detta eftersom det är mitt jobb, och jag vet att vanligt folk sällan har någon vidare koll. Men när jag idag fick chansen att prata privat med en återförsäljare på en stor elektronikkedja, så passade jag på att höra mig för om skvaller kring förhandsbokningar. Då fick jag höra att somliga kunder klagat på att Sony är snåla, något som personen jag talade med menade är helt nytt. De gillar framför allt inte de höjda spelpriserna, att Playstation 5 kostar mer än Xbox Series X och det faktum att de inte släpper sina nya spel till Playstation Now. Ganska rimliga klagomål som tydligen nått fler än jag trodde.

Och det är i det ljuset jag tycker det känns lite märkligt att läsa Kotaku rapportera om hur Sony hanterar remastern av Spider-Man till Playstation 5. Originalet har sålt minst 13 miljoner exemplar och släpptes för bara två år sedan. Men trots det måste du köpa Ultimate Edition (kostar knappt 850 kronor) av Spider-Man: Miles Morales till Playstation 5 för att få spelet. Ingen uppgradering erbjuds lojala fans som köpt det, trots att det släpptes så pass nyligen.

Det är en skitgrej måhända, en remaster på ett spel många redan spelat. Men med tanke på hur både tredjepart (som ofta ger fria uppgraderingar) samt värste konkurrenten Microsoft (som ger fria uppgraderingar samt låter alla spel ingå med Game Pass) agerar schysstare, samt hur Sony genomgående är dyrare på det mesta nästa generation - så tror jag ändå att man kan ha valt fel väg. Och nu rapporterar otaliga sajter om just detta. Att få ett rykte om sig att vara onödigt dyr och inte bra mot sina fans, känns som det kan kosta betydligt mer än att bara låta Spider-Man-ägarna få uppgradera sitt spel.

För att återknyta till ingressen, så tycker jag därmed bollen ligger i Sonys hörna nu. Och Microsoft borde fortfarande ta bort Xbox Live Guld-kravet för 'free to play'.

Nu ligger bollen i Sonys hörna

Vill du spela det uppiffade Spider-Man till Playstation kostar det dig knappt 850 kronor, det går inte att köpa separat, uppgradera gratis eller ens överhuvudtaget till en mindre kostnad.

HQ