Svenska
Blog

Remake, reboot eller något annat

Skrivet av Jonas den 20 maj 2020 kl 03:17

Jag tror det var när jag spelade Kid Icarus: Uprising det först slog mig; spelet jag spelade hade verkligen absolut ingenting gemensamt med den serie det enligt titeln tillhörde. Det släpptes till Nintendo 3DS år 2012 och var det var det första spelet i serien sedan Kid Icarus: Of Myths and Monsters lanserade år 1991.

Det är ett glapp på 21 år däremellan, med otaliga konsolgenerationer och bamsekliv som tagits för spelutvecklingen. Kid Icarus: Uprising var ett väldigt roligt spel (som gav brutal kramp och rinniga ögon), men jag vette katten om jag skulle vilja kalla det för vare sig uppföljare, remake eller en reboot. Med så lång tid sedan föregångarna och så enorma spelmässiga skillnader, var det som ett helt nytt spel som råkade ha en svinfrän ängel kallad Pit i huvudrollen samt ett tema med grekiska gudar.

Under kvällen har jag haft en liknande diskussion med en god vän, och den här gången handlade det om Turok och Perfect Dark. Båda spel som varit borta väldigt, väldigt länge. Sägas ska att jag inte var särskilt förtjust i något av dem när det begav sig. Det finns egentligen bara en enda populär konsol jag någonsin tyckt illa om som hårdvara betraktat (trots allt är de verktyg för underhållning jag älskar) - och det är Nintendo 64.

Det är väl en blogg i sig kanske, och jag tänkte inte skriva mer om det just nu, men hårdvaran var en stor anledning till att dessa båda spel inte klickade för mig. I fallet Turok hjälpte det väl inte att den armé indianen drabbades av de kanske värsta motståndare en spelhjälte kan ställas inför - usla utvecklare. I princip alla spel med honom är undermåliga och han är sånär som remasters och liknande helt död och begraven i spelsammanhang.

Perfect Dark är en annan best, det är ju den andliga uppföljaren till GoldenEye 007 - ofta ansett som ett av tidernas bästa spel. Från i ganska stora drag samma utvecklare dessutom. Men en kärntrupp hade hoppat av och bildat Free Radical. Joanna Darks äventyr lockade inte nämnvärt när jag istället kunde spela Timesplitters och Halo: Combat Evolved på delad skärm med vännerna. Fru Dark kändes aldrig cool, grafiken var svinigt ful och jag protesterade högljutt varje gång vi skulle lira det. När serien sedan omstartades till Xbox 360 för 15 år sedan var det om möjligt ännu sämre av ett sargat Rare, och jag vill minnas att jag inte ens lirade igenom det.

Men... jag skulle väldigt gärna vilja att de båda serierna återuppväcktes. För på samma sätt som Kid Icarus: Uprising blev bättre av att ha Pit i huvudrollen och ett grakiskt gudatema - så är grunderna bra i både Turok och Perfect Dark.

Förstnämnda innehåller en indian som jagar dinosaurier i djungler. Bara smaka på det lite. Blunda och tänk dig maffig Playstation 5-grafik med vegetation som gör att det känns som att du befinner dig i en svettig regnskog. Men du njuter inte utan är hela tiden på helspänn. Perverst snygga dinosaurier lurar i skuggorna, och ett snedsteg gör att du riskerar att sluta dina dagar som snacks för en T-rex. Mumma!

Och samma sak gäller för Perfect Dark. Grundkonceptet är det sannerligen inget fel på. En kvinnlig hjälte som faktiskt sticker ut från mängden, högteknologisk scifi (blunda och tänk de glänsande skyskraporna och den skitiga slummen endast belyst av neonskyltar med helt pervers Xbox Series X-grafik), utomjordingar samt en spelbarhet som mer för tankarna till Splinter Cell än vanliga förstapersonsskjutare och ett unikt multiplayerläge. Trevligt värre.

Jag tycker både Turok och Perfect Dark är serier som har grunder som kan användas till riktigt bra spel. Jag skulle absolut inte ha något emot att de fick helt nytt liv i spel som var totalt väsensskilda från föregångarna. Spel som egentligen varken kan kallas uppföljare, remake eller reboot eftersom de bara har namn och vissa drag gemensamt med originalen.

Min vän var initialt helt emot tanken på ett nytt Turok eller Perfect Dark, men efter lite resonerande landade vi ändå i att det skulle vara en bra idé. Att göra ett helt nytt spel med en dinosauriejagande indian skulle bara få folk att klaga på dålig fantasi. Det finns ingen naturlag som säger att Turok måste suga för att föregångarna var usla. Ge honom chansen!

Remake, reboot eller något annat

Många spel har grundpremisser som vida överträffar utförandet, och det gäller även här dessvärre.

HQ