Svenska
Blog

Onödigt snabb Playstation 5-hårddisk?

Skrivet av Jonas den 31 mars 2020 kl 02:46

Hade en intressant diskussion med en person inblandad i spelutveckling under helgen. Bland annat diskuterades såklart de nya kommande konsolerna, för- och nackdelar (inte minst minneskorten till Xbox Series X, som jag som bekant inte är helt såld på). För sådant finns såklart med båda, och väldigt mycket känner vi inte ens till ännu. Men en sak vi vet är att Playstation 5 kommer ha en riktigt snabb SSD-hårddisk. Det är rent av dess kanske främsta dragplåster.

Det menar Sony möjliggör helt nya typer av spel, helt enkelt för att konsolen nästan kan använda hårddisken som ett extra RAM-minne. Det är en funktion som inte går med en SSD-hårddisk till varken PC eller Xbox Series X i samma omfattning och ger ett övertag i processer som vinner på detta. Vi var båda överens om att det ska bli spännande att se vad Sony tänkt sig och hur deras utvecklare kommer använda detta.

"Men", påpekade min vän, "det gör att Playstation 5 blir lite som Playstation 3". Och jag fattade direkt vad som åsyftades. Det har inte varit någon brist på folk som fört fram teorin att Sonys sätt att utveckla spel främst kommer att gynna deras egna spelutveckling. För om en tredjepartsutvecklare ska göra ett spel som är optimerat för att fungera väl till Playstation 5 och nyttja den ilsnabba hårddisken - så kommer spelet fungera sämre till både PC och Xbox Series X.

Och då blir det genast en sämre affär. Då riskeras att kunderna istället väljer andra titlar istället för det där spelet som flyter så dåligt. Det kan för övrigt även påverka Playstation 5-versionen av samma spel. Recenserar exempelvis Gamereactor (eller precis vilken annan större spelmedia som helst) nästa Call of Duty och skriver att det flyter illa samt drar ned betyget - så kommer väldigt många användare låta bli spelet. En dålig version kan stjälpa ett spel, även om andra versioner är bättre.

Det jag reagerade mest över från min bekantas kommentar, var dock jämförelsen med Playstation 3. För det hade jag inte tänkt på. En konsol som på pappret hade bättre prestanda än Xbox 360, men som på grund av flera unika Sony-lösningar oftast fick fulare multiformatsspel - detta medan Sonys egna spel såg helt makalösa ut.

Risken är att Sony sitter i en liknande sits även här, i synnerhet om de inte får samma marknadsövertag nästa generation. Då har den en funktion många utvecklare kan dra sig för att använda, helt enkelt för att det försvårar för övriga versioner av samma spel. Då är det lättare att bara optimera för PC och sedan skala ner till Playstation 5 och Xbox Series X, vilket betyder att förstnämndas främsta dragplåster kan bli något som inte används i så stor omfattning som den borde göra.

Och som lök på laxen har vi det faktum att Sony flaggat för att de ska börja släppa fler Playstation-spel till PC. Det kan ironiskt nog i ett skräckscenario leda till att inte heller de i vissa fall vill göra spel som i för hög grad bygger på den ilsnabba SSD-hårddisken om det samtidigt gör att de kan förlora några miljoner sålda spel till PC.

Självklart är detta inga unika tankar från mig och min bekanta, och givetvis har Sony redan tänkt i de här banorna för flera år sedan. Att de har ett bra svar på hur det här ska lösas på bästa sätt, utgår jag från redan finns. Men det blir inte alltid exakt som man tänkt sig (då hade vi inte haft några missräkningar i spelvärlden), och det ska bli spännande att se hur väl konsolens teknik används av både tredjepart och Sony själva - för att den kommer leda till häftiga grejer är jag helt övertygad om.

Onödigt snabb Playstation 5-hårddisk?

Playstation 5 har en snabb hårddisk. Riktigt, riktigt snabb.

HQ