Svenska

Det är långt kvar till spelen nästa generation

Skrivet av Jonas den 25 september 2020 kl 03:46
This post is tagged as: Playstation 5, Spekulation, Xbox Series X

Sony hade redan en stor spelutveckling till att börja med och kan stoltsera med 13 studios, varav flera är väldigt etablerade såsom Naughty Dog, Insomniac, Sony Santa Monica och Guerrilla. Microsoft å sin sida har sedan ZeniMax-uppköpet 23 studios i sitt stall, även där flera etablerade, inte minst Rare, Obsidian Entertainment, Ninja Theory och Bethesda.

Och de har båda redan utannonserat spel som är på väg. Vi vet att det kommer ett nytt Gran Turismo, en God of War-uppföljare och Horizon Forbidden West till Playstation 5, och likaså vet vi att Senua's Saga: Hellblade II, Fable och Everwild är på väg till Xbox Series X. Spännande såklart, men såhär till lanseringen tycker jag det är lite magert. Från båda faktiskt. Och ska jag vara helt uppriktig - så tror jag att det kommer förbli så i minst ett år till.

Sonys utmaning är i dagsläget att deras största utvecklare rimligen inte hunnit sådär sabla långt på sina nästkommande titlar. Sony Bend släppte Days Gone så sent som förra året, Naughty Dog släppte The Last of Us 2 i somras (får garanterat en uppgraderad Playstation 5-utgåva), Insomniac släpper både Spider-Man: Miles Morales och Ratchet under 'launch window' vilket lär betyda torka från dem, Media Molecule lär göra Dreams för Playstation 5 istället för ett nytt spel, Sucker Punch släppte Ghost of Tsushima i somras (räkna inte med något nytt på ett bra tag) och Sony Santa Monica släppte God of War för två år sedan och ska de leverera samma mastiga produktionsvärden till Playstation 5 är risken överhängande att det kommer först 2022.

Det är istället nästa Horizon, Gran Turismo 7 och Ratchet jag tror kan bli Sonys stora Playstation 5-spel under 2021 och en väldans massa videos om spel som ska komma. Senare. På både obestämt datum och år.

Och sistnämnda känner du kanske igen från Microsofts demonstration förra månaden. De dammade på med en skön Fable-video, en urläcker Everwild-trailer, en minst lika läcker Avowed-trailer och en ursnygg State of Decay 3-trailer. Allt var dock 100% scriptat, ofta förrenderat och saknade premiärdatum. De sitter lite i samma båt fast på ett annat sätt. De påbörjade förstärkningen av Xbox Game Studios 2018. De flesta av dessa utvecklare har alltså bara jobbat på sina spel i max två år. Att skapa en ny spelserie med AAA-produktionsvärden tar idag absolut minimum tre år, men gärna fyra eller till och med längre.

Att särskilt många spel ska hinna bli klara under 2021 tror jag därför inte på och Microsofts tunga dragplåster lär vara det försenade Halo Infinite, Senua's Saga: Hellblade II och nästa Forza samt Game Pass-tillskott.

Det är måhända negativt, tidigare generationer har det alltid funnits några riktiga tungviktare som visat vad nästa generation går för. Det tycker jag inte det finns denna gång. Visst ser Demon's Souls och Assassin's Creed Valhalla bra ut, men det är inget haktappande. Och först 2022 tror jag nästa generation kommer starta på allvar. Jag förutspår här och nu att det kommer bli tidernas förmodligen bästa spelår. Både Sony och Microsoft borde då ha åtminstone fem blytunga spel att skämma bort oss med under året, plus allt annat som kommer såklart.

Det är långt kvar till spelen nästa generation

Cyberpunk 2077 hade kunnat vara det riktiga klivet in i nästa generation, men den verkligt uppdaterade utgåvan kommer först senare.

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Nu ligger bollen i Sonys hörna

Skrivet av Jonas den 24 september 2020 kl 03:24
This post is tagged as: Playstation 5, Sony

Jag skrev tidigare en blogg kallad "Nu ligger bollen i Microsofts hörna" om det faktum att 'free to play' till Xbox-konsolerna nästan är falsk marknadsföring. Till skillnad från till både Playstation och Switch, krävs nämligen ett Xbox Live Guld-abonnemang för att få spela dessa spel online, och så är det fortfarande.

Det är en sådan där grej som även dykt upp när jag pratat om spel med vänner och läsare, vilken liksom känns småaktig. Och jag håller med, det bör vara gratis. Men som utvecklingen varit sedan dess, är det nog få idag som känner att Microsoft är särskilt snåla. De säljer den mest kraftfulla konsolen för $499 (och 300 kronor billigare än värste konkurrenten, Playstation 5, i Sverige) och med Xbox All Access kan du få ner priset ytterligare.

Dessutom är de till synes 100-200 kronor billigare på handkontrollerna, 100-200 kronor billigare på storspelen (hittills har även Activision och Take-Two gjort detsamma som Sony och höjt priserna, två företag som sällan går i bräschen för schyssta konsumentinitiativ) och så har vi ju givetvis Xbox Game Pass. Värdet var bra redan tidigare, men när vi nu står på tröskeln (nåja, jag tippar på ett år till) till massor av spel från Xbox Game Studios - som nu även inkluderar ZeniMax-utvecklarna såsom Bethesda - så blir det ju ett direkt löjligt mervärde.

Till detta kan vi sedan lägga ett schysst system för speluppgraderingar. Köper du ett spel till Xbox One som stödjer Smart Delivery, så kan du lugnt lira vidare nästa generation med bästa tänkbara version. Ett upplägg som bland annat CD Projekt Red och Ubisoft helhjärtat omfamnat och utlovar att du får deras nextgen-titlar som gratis uppdateringar.

Jag vet ju allt detta eftersom det är mitt jobb, och jag vet att vanligt folk sällan har någon vidare koll. Men när jag idag fick chansen att prata privat med en återförsäljare på en stor elektronikkedja, så passade jag på att höra mig för om skvaller kring förhandsbokningar. Då fick jag höra att somliga kunder klagat på att Sony är snåla, något som personen jag talade med menade är helt nytt. De gillar framför allt inte de höjda spelpriserna, att Playstation 5 kostar mer än Xbox Series X och det faktum att de inte släpper sina nya spel till Playstation Now. Ganska rimliga klagomål som tydligen nått fler än jag trodde.

Och det är i det ljuset jag tycker det känns lite märkligt att läsa Kotaku rapportera om hur Sony hanterar remastern av Spider-Man till Playstation 5. Originalet har sålt minst 13 miljoner exemplar och släpptes för bara två år sedan. Men trots det måste du köpa Ultimate Edition (kostar knappt 850 kronor) av Spider-Man: Miles Morales till Playstation 5 för att få spelet. Ingen uppgradering erbjuds lojala fans som köpt det, trots att det släpptes så pass nyligen.

Det är en skitgrej måhända, en remaster på ett spel många redan spelat. Men med tanke på hur både tredjepart (som ofta ger fria uppgraderingar) samt värste konkurrenten Microsoft (som ger fria uppgraderingar samt låter alla spel ingå med Game Pass) agerar schysstare, samt hur Sony genomgående är dyrare på det mesta nästa generation - så tror jag ändå att man kan ha valt fel väg. Och nu rapporterar otaliga sajter om just detta. Att få ett rykte om sig att vara onödigt dyr och inte bra mot sina fans, känns som det kan kosta betydligt mer än att bara låta Spider-Man-ägarna få uppgradera sitt spel.

För att återknyta till ingressen, så tycker jag därmed bollen ligger i Sonys hörna nu. Och Microsoft borde fortfarande ta bort Xbox Live Guld-kravet för 'free to play'.

Nu ligger bollen i Sonys hörna

Vill du spela det uppiffade Spider-Man till Playstation kostar det dig knappt 850 kronor, det går inte att köpa separat, uppgradera gratis eller ens överhuvudtaget till en mindre kostnad.

Bästa och sämsta Microsoft-konsolen

Skrivet av Jonas den 23 september 2020 kl 03:44
This post is tagged as: Microsoft

Efter att ha korat de sämsta och de bästa konsolerna från Nintendo, Sega och Sony (med fokus på hårdvara snarare än spel), har det nu till sist blivit hög tid att ta sig an Microsoft. De har ju bara tre konsoler att välja på (tre och en halv och man vill räkna Xbox One X - men den hade inte placerat sig i någon av de två kategorierna), och detta var därmed den lättaste att utse.

• Microsofts bästa - Xbox 360 var visserligen otroligt nyskapande och var först med trådlösa handkontroller som standard, först med Achievements-system, först med ett riktigt inbyggt online, först med utbytbara hårddiskar och så lättutvecklad att de flesta spel såg bäst ut till den. Men den led också av RROD. Och eftersom hårdvara är fokus, tycker jag fortfarande att den första Xboxen står sig som Microsofts bästa hårdvara. Den var en halv generation före konkurrensen prestandamässigt, levererades med enormt långa sladdar (som hade snubbelsäkring) istället för de korta som då var standard, var först med inbyggt nätverkskort, var först med inbyggd hårddisk, Controller S ligger till grund för utformningen av dagens alla handkontroller och den introducerade online-gaming till konsol på allvar med Xbox Live. Allt till en spottstyver eftersom Microsoft halvt skänkte bort dessa konsoler, med ofattbara förluster som följd.

• Microsofts sämsta - RROD till trots (vilken makaber historia egentligen) så fanns det otroligt mycket som var bra med Xbox 360. Den är inte på långa vägar sämst, utan den tvivelaktiga äran får Xbox One. Redan när den kom var den underdimensionerad sett till prestanda medan Playstation 4 åkte cirklar runt den. Menyerna var ologiska som en följd av att Kinect skulle användas, den hade överflödiga TV-funktioner, saknade knapp för att ta screenshots, såg ut som en VHS-spelare, var svårare att utveckla till på grund av udda minneslösning... och var ändå dyrare än Sonys motsvarighet. Den får tillsammans med Wii U stoltsera med sämsta visionen genom tiderna från en konsolutvecklare.

Posta gärna detsamma om respektive företag i respektive blogg (det vill säga Microsoft i denna) i kommentarsfältet med en motivering. Kul att veta vad som flyger respektive inte gör det i andra ögon.

Bästa och sämsta Microsoft-konsolen

En flopp på väldigt många sätt, men ett fantastiskt stycke hårdvara för en gamer.

Microsoft och rollspelen

Skrivet av Jonas den 22 september 2020 kl 03:23
This post is tagged as: Microsoft, Rollspel

Jag tyckte det var lite märkligt redan i november 2018 när Microsoft utannonserade att de köpt upp både Inxile Entertainment och Obsidian Entertainment. Två stycken utvecklare som framför allt är kända för djupa och genomarbetade rollspel. Men det var ju lite olika stil på dem samtidigt, så jag såg ändå poängen. Inxile har just släppt mästerliga Wasteland 3 och är i full färd med något nytt, medan Obsidian gör Elder Scrolls-doftande Avowed.

Sedan i somras vet vi ju också att Playground är i full färd med att göra Fable, även det ett rollspel, och något som bygger på detta utbud ytterligare. Redan tre tunga rollspelstillverkare som gör exklusiva spel är något väldigt ovanligt, och ni förstår säkert vart jag vill komma. För Microsoft har alltså deklarerat att de köper upp ZeniMax, något jag skrivit om i en mastig artikel.

Det betyder att de nu även äger den störste rollspelstillverkaren av dem alla. Bethesda har ju inget vansinnigt högt tempo på sin spelutveckling direkt, men vi vet att de åtminstone filar på Starfield och ett nytt Elder Scrolls (samt att man kan misstänka att de skissar på nästa Fallout). Så nu är frågan, hur mycket rollspel behöver Microsoft?

Det är seriöst menat och absolut inte kritik, men de har på fullaste allvar kapaciteten att släppa ett-två rejält påkostade rollspel varje år. Det är mer än Square Enix mäktar med, vilka nog är de enda som skulle kunna mäta sig med Microsoft när det kommer till rollspelskapacitet idag.

För mig har rollspel alltid varit en favorit och jag ser fram emot att få se vad det här leder till, och jag medger villigt att det är en utveckling jag absolut aldrig hade kunnat förutspå för bara tre år sedan.

Microsoft och rollspelen

Ett av många Xbox Game Studios-rollspel under utveckling.

Nöjd med Disney+

Skrivet av Jonas den 21 september 2020 kl 01:40
This post is tagged as: Disney

Som så många andra skaffade jag Disney+ när Disney bullade upp med fina helårserbjudanden och har sedan den använt tjänsten dagligen. Och såhär en vecka senare, känner jag att jag har min åsikt ganska klar om den.

Disney+ är en kalastjänst jag absolut kan rekommendera, men jag tycker den ska ses som ett komplement till exempelvis Netflix. För medan det redan nu finns ett helt magnifikt arkiv (har avnjutit mästerliga Taran och den magiska kitteln, Pixar-kortisar, Willow och kollat diverse Star Wars), så är det främst ett arkiv. Det är många filmer och serier på gång, men inte tillräckligt många för att jag skulle kunna ersätta framför allt Netflix, och utbudet är ganska statiskt.

Dessutom fattar jag inte poängen med att helt artificiellt släppa Mandalorians första säsong med ett avsnitt i veckan. Stora delar av världen har ju redan fått se allt, det hade varit betydligt mer motiverat att agera schysst och ge fansen en laglig chans att kolla ikapp. Det känns som en tankevurpa hos Disney, som visar att de inte riktigt fattat det här med fanservice.

Runt knuten väntar massor av bra Marvel och Star Wars (Mandalorians andra säsong såklart, men även miniserien med Obi-Wan), och förhoppningsvis även material från Fox. Och det behövs, för det kommer gå ganska snabbt att bli mätt på utbudet annars, mer än som feelgood-tittande av favoriter samt såklart syssla för små barn.

Hade Disney+ kostar som exempelvis just Netflix, hade jag haft svårare att rekommendera. Då hade jag hellre betalat för några månader om året. Nu är det dock ungefär halva priset och som komplementtjänst tycker jag det är så in i bängen prisvärt.

Nöjd med Disney+

Vad tycker du om Disney+?

Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy