Svenska
Topp 30 SNES-spel (20-13)

Topp 30 SNES-spel (20-13)

Skrivet av jeppe130 den 4 november 2010 kl 16:00

Här har vi då alltså den andra delen av min lista över de 30 bästa SNES spelen någonsin. Det kan för övrigt vara bra att läsa del 1 innan du kollar igenom den här

Länk till del 1: http://www.gamereactor.se/blog/jeppe130/177666/

Ja då antar jag väl att det är dags att komma på spel 20-13. Spelen är rangordnade för övrigt. Det är förresten 20-14 eftersom att annars blivit för många ord.

20. Final Fantasy V (1992)

Listans första RPG tror jag bestämt.

Femman är det klart sämsta Final Fantasy...t på SNES (Förutom Mystic Quest som inte räknas) men däremot så kan det mycket väl vara det som tar upp mest tid på grund av alla jobb som måste bemästras. Jobben är däremot det enda riktigt unika i det eftersom att det annars fungerar ganska mycket som fyran i dess sätt att spelas på. Det finns inte heller någon riktig story i det. Ingen som man orkar bry sig om åtminstone, lite som i de äldre spelen på NES och framförallt ettan. Grafiken är inte heller särskilt bra och jag föredrar både Final Fantasy IV & VI över femmans.

Klagomål efter klagomål och ändå så får det en så pass hög placering på listan? Ja visst verkar det konstigt men saken är den att spelet fortfarande är riktigt underhållande och stort. Riktigt stort. Att det sedan också finns alla jobb i spelet gör inte saken bättre och förlänger spelets livslängd med riktigt mycket.
Det har också åldrats förvånansvärt väl, trots att storyn väl inte är den bästa som jag någonsin varit med om.

19. Breath of Fire II (1994)

Ja, jag föredrar tvåan över ettan. Varför vet jag väl inte riktigt. De är ju trots allt ytterst lika på de flesta vis förutom själva handlingen som visserligen är bättre i ettan men ändå inte känns helt uttänkt.

Breath of Fire var tidigare en bra spelserie tills Dragon Quarter släpptes och förstörde allt. Framför allt här på SNES var spelserien riktigt bra och den var visserligen inte unik alls men det som fanns där var ytterst välgjort. Grafiken är t.ex. riktigt välgjord och stridssystemet fungerar också riktigt bra och animationerna är mjuka och versatila (påhittat ord #2).

Det känns däremot väl kort om man bara går igenom själva huvudspelet vilket är ett stort minus för ett RPG men det är självklart längre än typ Final Fantasy I som egentligen bara räcker länge för att det går så ohyggligt långsamt. Handlingen var ju som sagt inte heller någonting märkvärdigt. Synd på ett så bra spel i övrigt.


18. F-Zero (1990)

Ännu en gång så sätter jag ett spel som mycket väl kunnat vara i topp tio hos någon annan ganska långt ner (eller högt upp beroende hur du ser på saken) på listan.

Precis som Super Mario Kart så finner jag F-Zero att vara en smula överskattat. Tro mig, det är fortfarande ett riktigt bra spel som både var välgjort sett till design och grafik. Musiken är väl sådär 16-bits rockig som jag aldrig riktigt kunnat uppskatta så vi struntar i den nu.

F-Zero var ju revolutionerande när det kom och är ett bra spel även idag och det ändå som känns föråldrat är egentligen grafiken som är lite för låtsas 3D för min smak men det är fortfarande ett spel med mycket god design, trots att banorna påminner om varandra väldigt mycket. Sen så vet jag väl inte riktigt vad mer som finns att säga om spelet. Man åker typ svävande framtidsbilar och kan välja mellan ett fåtal olika som är bra på olika saker men precis som i Rock 'N Roll Racing så påminner dom ändå ytterst mycket om varandra om än mer olika än i Rock vilket är ett plus men man ska inte jämföra dom spelen med varandra för trots att dom hör till samma genre så är de två helt olika spel ändå.

17. Lufia II (1995)

Jag kände att jag inte riktigt skrev riktigt bra om det här på topp tio bästa okända SNES-Spel och texten påminde mycket om något som en elvaåring skulle skriva. Ytterst dumt och för många utropstecken. Herregud vad jag hatar överanvändande av utropstecken. Helvetets tecken.

Lufia II är visserligen ett riktigt bra spel och grafiken är bra, trots att jag inte riktigt gillar artstilen som använts för det som gör att alla ser så korta och runda ut men jag antar att den är acceptabel ändå. Själva stridssystemet påminner mycket om andra RPG:n på konsolen men samtidigt så är det ett välgjort system så jag har inget dåligt att säga om det egentligen. Det finns också lite plattformselement i Lufia II som ger det lite variation mitt i allt rollspelande viket kan vara skönt. Mycket pussellösande (#3) finns det också ganska mycket av så man måste tänka en hel del när man spel Lufia II vilket är skönt.

Jämför du däremot Lufia II med typ Final Fantasy VI är det bara ett ljus i vinden. Ganska omärkbart och ensamt helt enkelt. Sen finns det mer som gör att det inte kommer högre upp på listan som t.ex. att det inte är särskilt unikt på något sätt förutom i plattformsdelen av spelet och dessutom så är sista bossen väl lätt och det tar bort en del av spelets charm. fiendedesignen är lite ooriginell (#4. Där ser man) också och innehåller de vanliga RPG monster som är med i alla andra; drakar, gelesaker och troll. Trist.

Såja. Nu har det fått en rättvisare behandling som visserligen innehåller mer negativt än tidigare men också mer positivt skulle jag säga.


16. Harvest Moon (1996)

Harvest Moon. Världens charmigaste spel någonsin. Inte det snällaste men definitivt det charmigaste. Det går alltså ut på att du är nyinflyttad i en by och måste ta hand om din farm och alla djur som du köper.

Harvest Moon är, när man väl kommit in i det, ett av det tio bästa spelen till SNES egentligen men saken är den att det tar så lång tid att göra det och det är en ganska brant inlärningskurva också. Där har vi de enda två egentliga problemen i Harvest Moon men ack vad de drar ner spelet. Annars så är det riktigt bra och är helt fritt. Allvarligt, det finns knappt någon handling överhuvudtaget. Du ska bara ta hand om gården. Sen kan du ju också hjälpa byinvånarna och sen så kan man också gifta sig om man får någon av kvinnorna i byn att gilla en nog mycket men jag skulle säga att det som drar ner spelet eftersom att dom är ganska irriterande och när dom väl fött ett barn (inte obligatoriskt men det lär hända) så blir det ännu lite sämre så jag föreslår att man inte ska gifta sig förrän ett bra tag in i spelet när man fått den perfekta gården.

Grafiken är väl sådär egentligen men designen är bra och spelets väder kan också variera vilket också påverkar din gård beroende på om det typ regnar eller är jättesoligt. Kom förresten också ihåg att prata med korna. Det blir bättre mjölk på det sättet.

Ett lantigt spel man ack så beroendeframkallande. Det finns för övrigt på virtual console och jag föreslår att du köper det därifrån.


15. Super Metroid (1994)

Ja herregud vad jag kommer att förlora uppskattare (tydligen #5) på grund av det här men jag tycker att Super Metroid är ett av de mest överskattade spel någonsin. Visserligen så är det ett bra och revolutionerande spel på många sätt och vis men jag känner att Super Metroid aldrig riktigt tar fart förrän i slutet. Visserligen så har spelet en mörk och bra atmosfär igenom men det känns såååå långsamt ibland och det kan också kännas väldigt otydligt vad man ska göra eller vart man ska gå, trots att man har en karta. Nog om det negativa nu för trots att spelet är överskattat så finns det ändå en hel del positivt och det är först och främst spelets storlek. Det är ju enormt! (utropstecken!!!) Man kan irra omkring hur länge som helst och ändå inte hitta allt tack vare alla hemliga rum och helt enkelt för att det är just så stort. Nog för att det kan vara ett problem också. Ett stort problem. Sen så är ju grafiken också ytterst snygg och animationerna är riktigt välgjorda och mjuka. Sen så är ju också bosstriderna både utmanande och smart uttänkta av spelets utvecklare. Däremot så är det väl lite konstigt att vissa fiender har missiler i sig och borde inte dom explodera tillsammans med fienden när den dör? Logiken hänger inte över Super Metroid precis men det är inte riktigt vad man vill heller när man spelar det.

Kort sagt ett bra spel som är något överskattat och lite för långsamt för sitt eget bästa. Jag föredrar nog Metroidvania över det här, trots att de är ganska mycket samma sak.


14. Bahamut Lagoon (1996)

Ännu ett RPG och ännu ett spel som aldrig släppts utanför Japan. Bahamut Lagoon är ju som sagt ett RPG men inte ett av de vanliga med ATB (Active time battle) eller random encounters utan det fungerar mer som Final Fantasy Tactics där man slåss mot fiendernas trupper på små banor och visserligen så innehåller det lite ATB till skillnad från Tactics eftersom att en strid startas när någon av de spelbara karaktärerna kommer nog nära en fiende och då får alla en attack på sig att besegra fienden innan striden slutar och dom måste försöka igen. Fienden tappar självklart inte liv mellan dessa turns men den kan flytta sig för att fly eller slåss mot någon svagare. Det är dock inte det här som gör Bahamut Lagoon så bra som det är (men det hjälper definitivt till) utan det är drakarna. Du får nämligen en drake per person i spelet och mellan strider så kan du mata dom med olika saker för att dom ska utvecklas men om du ger dom fel saker så kan dom bli svagare igen. Dom byter också utseende ju snabbare de blir vilket alltid är en trevlig touch. Drakarna går för övrigt inte att styra under strid men man kan ge dom kommandon som att attackera, komma eller stanna kvar där dom är. Det finns flera olika drakar som självklart är bra på olika saker som t.ex. en drake som kan frysa vatten till is så att människorna kan använda isen som en bro om det inte finns någon sådan i närheten. Mycket smart och välgjort.

Spelet har inte riktigt världens bästa grafik men den är ytterst välgjord, nog för att man ska förvänta sig det från ett SNES spel från 1996. Hur kommer det sig förresten att spelen med bäst grafik bara släpptes i japan? Som vanligt så är handlingen inget att ha egentligen men det finns några få ställen där den tar en törn och twistas på olika sätt.

Minus då? Tja, det släpptes aldrig i Japan så därför måste jag spela det med fanöversättning (#6) som med största chans inte är helt korrekt för spelets dialoger är riktigt korkade. Sen att drakarna kan reagera negativt på saker du ger dom är visserligen smart och välgjort och sådant men det är extremt irriterande när det väl händer och kan förstöra rejält inför strider. Spelet är också väl lätt. Sista bossen är däremot ytterst cool. Som i häftig alltså. Inte kall.


13. Kirby Superstar (1995)

En fantastisk spelsamling. Den bästa på SNES förutom Super Mario All-stars som dock inte får vara med på listan eftersom att det bara är gamla spel från NES i det. Visserligen så är Spring Breeze en remake av Kirby's Dreamland, det första kirbyspelet men sedan så är det bara nya spel som Gourmet Race (en youtube hit) och Meta Knight's revenge. Great Cave offensive skulle jag dock vilja säga sticker ut mest eftersom att det räcker klart längst av spelen och skulle nästan kunna vara ett eget spel eftersom att det finns så mycket att göra i det och att hitta alla skatter är riktigt svårt. Faktum är att jag nog aldrig har gjort det. Man kan dessutom spela med en kompis i alla spel och det fungerar riktigt bra och gör spelen ännu roligare.

Tyvärr så är spelen löljigt enkla eftersom att kirby kan skydda sig från i stort sett alla attacker utan att ens bli skadad alls. Grafiken är inte heller mycket att tala om. Visst, nog är den väl färgglad alltid men den är inte särskilt snygg ändå tycker jag. Det är däremot en trevig touch att Kirby ändrar utseende beroende på vilket kraft den använder.
Det finns kort sagt bättre Kirby-spel. Kanske inte på SNES men på andra konsoler.

Däremot så är det otroligt hur mycket som Hal lyckades få plats med på en enda SNES kassett egentligen

Ingen story alls och man behöver ingen heller.

HQ