Svenska
Blog

Mitt drömspel, Vad sägs om följande bra bitar:

Skrivet av ironmanken den 25 februari 2017 kl 02:38

En gång kraschlandade jag ordentligt med Skyhöga Förväntningar på ett spel. Ändå... finns hoppet att Nästa Spel ska vara precis det jag vill ha. Vad är det då jag söker?

Jag gillar valmöjligheter, Verkligen!

Kan jag inte få ett spel där jag väljer bland Rally, Kör klassiska Star Wars Fighter (främst luftstrider + plattformshoppande), Skapar min Superhjälte/Skurk och gör varierade uppdrag och sedan Streetfighter II Turbo med de tolv originalkaraktärerna? Alla bra spel i ett, fast jag väljer tema. Typ tjugo banor på varje tema. Lagom svåra.

Kan vi inte få tillbaks neon, 80-tal och gräsliga toningar i spelen och på omslagen?
Ett Modernt Sidscrollande Plattformsspel där du skapat din karaktär själv? Där varje bana innehåller en Stor Boss. Ett rallyspel där du skapat både banorna och utseendet på bilen, som i Forza 2?

Jag är inte jättemycket för spel som ser hyperrealistiska ut. Jag vill komma in i en annan värld, bli uppslukad av magin (som i Mariospelen), känna valmöjligheterna breda ut sig som en solfjäder och köra rally, med mycket bakhjulsdrivet. När jag tröttnar på det kan jag slåss med eller mot Imperiesoldater och jag kan välja. Slippa allt Upplåsbart Extramaterial och ha verktygen och alla bilar direkt, från början.

____________________________________________________________________

Jag började spela hos min kompis. Många av NES:ens kassetter med svarta fodral bytte bara skärm, men du kände inga framsteg. Fler fiender, och svårare banor, bara.

Super Mario Bros / (Duck Hunt) var första spelet jag ägde. 1990 tyckte jag det var fantastiskt. Inga laddningstider som min kompis Commodore 64 spel och man kände att man gjorde framsteg. Man lämnade en bana och klev in i en ny.

Jag är bland de få som gillar Super Mario 2.
Ingen tidspress och man kunde kasta fiender på varandra.
Super Mario World är fortfarande fantastiskt, trots att det släpptes -91.
Likadant var det med fightingspel. När jag börjat med Streetfighter II trodde jag alla fightingspel höll samma klass. Det var så jag blev bränd på Mortal Kombat II. Hypen var enorm... och spelkontrollen kass.

Jag gillade plattformsspel med stora, feta bossar. De behövde inte vara apsvåra, men tillräckligt för att få jobba ett tag. Så himla underbart att se bossens livsmätare sjunka allt eftersom. Tänk... om man kunde skapa egna banor.
Nu kan jag det i Super Mario Maker... och det har jag utnyttjat i en månad. Ungefär.
Även om banorna blir bra så är det inte samma sak som med Nintendo-teamets egna.

Långt senare upptäckte jag rallyspelen där Colin McRae serien höll hög klass. Tänk... om de haft möjligheten att ändra kartnoterna som i Rally Championship Xtreme. Nu behövdes det sällan i Colinserien ändå. Jag har hittat ett par fel totalt och har då kört Colin 2-3-4, samt Dirt 1-3. Jag trodde att andra rallyspel höll samma klass... och det gjorde de inte. Tänk... om man kunde skapa egna banor och kartnoter! Nu är det på gång ett sådant läge i nästa spel från Codemasters.

Jag gillade Lego som barn. Då följde jag ofta instruktionerna för att få fordonet på bilden. Långt senare... skaffade jag Lego Creator till datorn... och det är inte samma sak.
Har fantasin sinat? Både Ja och Nej. När jag sett vilka spel och banor som kan göras känns det lite fånigt att bygga legohus. Dessutom är det inte alls samma sak som att hålla i klotsarna fysiskt, precis som jag älskar fysiska spelkassetter.


Vad är det då jag vill ha?
Jag gillar att kunna Skapa min superhjälte/ skurk i Champions Online. Jag gillar att sitta och fundera vilka superkrafter jag ska ha. Jag gillar Plattformsspel från den gamla 2D skolan. Jag gillar att köra rallybilar och skulle vilja kunna skapa mina egna banor och mönster på bilarna. Jag gillar Streetfighter II Turbo.

Jag gillar Stora Feta Bossar och Shoot'em up med oändligt med ammunition, särskilt med Star Wars tema. Sänka AT-AT:s med en Snowspeeder och bomba ställen på natten med en TIE-bomber. Anfalla en Star Destroyer som i tidigare Star Wars Battlefront.

Jag gillar att kunna välja.

Nej, spelsamlingar är inte heller samma sak. Jag hade Capcom Classics och Sega Mega Drive Classics. De stod mest och samlade damm.

Så om du är väldigt, väldigt ambitiös... Skapa ett spel med många möjligheter, Essensen av det bästa från olika genrer. Plattformsspel i 2D, Rallyspel, Star Wars spel och möjligheten att Pimpa både min karaktär, dess krafter och rallybilen/ banorna. Jag kommer campa utanför butiken när det släpps (när jag blir sådär 60 år gammal.)

Det är bara en hake: Kan du få det klart... IDAG?
Jag gillar inte att vänta på något gott för länge...!

Mitt drömspel,  Vad sägs om följande bra bitar:

Typ... SuperPowerStarWarsRallyPimp. Ungefär. Med tecknad, lekfull stil som på bilden ovan...

HQ