Svenska
Blog

Streetfighterserien, en resa över 25 år:

Skrivet av ironmanken den 12 augusti 2020 kl 09:17

Är det någon som bryr sig om de tidigare SFspelen än? Spelar du fightingspel kanske du borde det...

Notera att jag tar bara med spel som släppts till konsol, utan alla "Hyper", "Champion" och "Ultimate" utgåvor.

Streetfighter II, SNES: Här började jag och det var storslaget! Först körde jag Blanka eller Honda och masade mig uppåt. Sedan kom jag till Sagat och det var tvärstopp. Ett bombardemang av eldbollar, både högt och lågt och hoppade jag mot honom fick jag en Tiger Uppercut rakt i nyllet. Till slut fick även han bita i gräset. Inte ens Bison var lika svår.

Streetfighter II Turbo, SNES: Jag blir fortfarande lyrisk när jag talar om det här.
Trots att jag kört fightingspel till SNES, Playstation, Gamecube och Xbox 360 är detta fortfarande favoriten. Och det släpptes 1993! (mer än 25 år sedan). Det finns inget jag kört före eller efter som har så bra balans mellan karaktärerna. Kens Dragon punch sitter på ögonblicket när man vill ha den, Zangief är giftig med sin Piledriver och t.om. Dhalsim - som var sämst i SFII, är nu jobbig så länge han kan hålla distansen. Det här är den enda "uppgradering" som faktiskt kändes som ett nödvändigt tillägg.
Dessutom kunde man spela som bossarna; Balrog, Vega, Sagat och Bison.

Ett av få spel jag gett en 10:a.

Super Streetfighter II, SNES: Vi fick fyra nya karaktärer: T. Hawk, Cammy, Fei Long och D.J. Den sistnämnda var den enda som var ett problem. Han kunde slänga projektiler och dansa förbi ens egna.
Här var jag hypad till max - att det skulle komma till SNES till slut. Först verkade det som om enbart NeoGeo 3DOspelare skulle få uppleva det. Men det var en besvikelse. Allt kändes ett steg trögare jämfört med föregångaren. Blanka som varit min favorit var nu en av de sämsta. Dhalsim kunde teleportera och flera attacker som Zangiefs Piledriver tog inte lika mycket som i Turbo.

Streetfighter Movie: Jag nämner det bara som en parentes. Med Mortal Kombat blev det populärt med digitaliserade personer. Synd bara att kontrollen var skräp.

Streetfighter IV, Xbox 360: Jag har alltid sett fram emot nästa del av Streetfighter och recensionerna här gjorde mig bara mer övertygad. Först satte jag en 10:a, när jag recenscerade spelet på GR - och ångrade mig sedan - fick betyg 8 som slutbetyg.
Jag jämförde det hela tiden med SFII Turbo - den "riktiga" tian. Massiva combos är svårare och det innehåller för många ploj-karaktärer; Sakura, Dan, Rufus, El Fuerte,
C. Viper. Abel var en pain in the ass - både att möta och spela som. Det kändes faktiskt som belöningskaraktärer när du låser upp Gouken och Seth, men efter ett tag satt jag och längtade efter "Turbo" igen.

Vad har du för minnen av Streetfighter-serien? Vilket tycker du är är det bästa i serien?

Streetfighterserien, en resa över 25 år:

Grafiken är ju läcker så man dreglar, men sen då?

HQ