Svenska
Blog
Intryck från Star Wars Battlefront 2-betan

Intryck från Star Wars Battlefront 2-betan

Betan för Star Wars Battlefront 2, som står sig ett av höstens hetaste spel för egen del, gick som bekant av stapeln förra veckan och skulle ha slutat i måndags. Betan förlängdes dock till onsdagen, och efter att ha spenderat ett par timmar med betan tänkte jag dela med mig av rätt korta intryck.

Även fast det förra spelet hade en hel del brister, så kunde jag inte hjälpa att verkligen gilla det. Men inför uppföljaren har det på förhand sett ut som att Dice och EA tagit till sig av kritiken, och det märks väl i betan. Alla tre erorna finns representerade, vi har ett klassystem, hjältar och fordon kan spelas genom förtjänande av poäng istället för att hoppas på slumpen, och tack vare Criterion är rymdstriderna oändligt mycket bättre.

Både Galactic Assault och Starfighter Assault ser ut att bli de spellägen som det kommer spenderas mest tid på, det tidigare för målbaserade strider i olika steg och det senare för de mäktiga rymdstriderna. Det mindre spelläget Strike framstod dock som någorlunda obalanserat i min mening.

Klasserna tillför med mer dynamik, eller i alla fall den dynamik som finns eftersom squadsystemet är nästintill värdelöst. Vilka jag spawnar tillsammans med är alltid olika (ibland inga alls), och såvitt jag kan se verkar det inte gå att skilja ens squadkamrater från alla andra spelare (undantaget de spelare som är i samma party).

Rymdstriderna är som nämnt mycket bättre denna gång, främst tack vare betydligt förbättrade kontroller och mer frihet i styrningen. I början kändes det dock rätt ovant, men efter ett flertal kraschflygningar lyckades jag äntligen få pli på det och susade genom rymden som ett riktigt flygaress.

Av det jag spelade av betan är jag mestadels positiv. Av de minuspunkter som jag fann var det som tidigare nämnt den slumpartade squad-indelningen, men även vissa obalanser klasserna emellan märktes av. Det som jag dock gillade allra minst var loot boxarna, som är av den allra värsta sorten. Med slumpen kan du få vapen och olika förmågor, men det värsta är att det åtminstone i betan var det enda sättet att låsa upp saker överhuvudtaget. Vissa av förmågorna framstår också som löjligt kraftfulla, och stämpeln som Pay-to-win är verkligen rättfärdigad.

Utifrån betan känns det verkligen som att Star Wars Battlefront 2 kommer åtgärda i stort sett alla problemen som föregångaren led av. Jag gillade verkligen det jag spelade och ser verkligen framemot att spela det färdiga spelet. Men tack vare de giriga svinen hos EA som stoppat in mikrotransaktioner i form av loot boxar som ger fördelar för de som betalar, ser det i nuläget inte ut som att jag kommer skaffa det vid release.

HQ