Svenska
Blog
Måttligt imponerad av Black Ops Cold War-betan

Måttligt imponerad av Black Ops Cold War-betan

När Call of Duty: Black Ops Cold War slutligen utannonserades var jag försiktigt nyfiken på seriens återgång till det kalla kriget och mängden valfriheter i kampanjen. Det har väl främst varit kampanjen som jag varit nyfiken på, som utvecklas av Raven, medan Treyarch står för multiplayern som jag varit mindre nyfiken på. Jag var dock tillräckligt nyfiken för att hoppa på alfa-testet härom månaden, samt den öppna betan som varit tillgänglig de två senaste helgerna.

Alfan spelade jag lite över två timmar, betan spelade jag som mest ett par timmar förrförra helgen med ett par kompisar och förra helgen vart det någon enstaka timme. Det var dock tillräckligt för min del, och efter den tid som jag spenderat med både alfan och betan är jag måttligt imponerad av multiplayern.

Förvisso var det inte dåligt, långt ifrån, men jag kände aldrig att det var superbra eller superroligt heller. I mångt och mycket kändes det som Black Ops 4 med ett kalla kriget-skin över sig, och just det spelet fastnade jag aldrig för. Framförallt känns det som ett steg bakåt från förra årets Modern Warfare-reboot, som med en helt ny grafikmotor bjöd på ett ordentligt kliv framåt för serien i form av grafik, animationer, vapenkänsla och ljud. På precis alla punkter är Black Ops Cold War en nedgradering, det ser inte lika snyggt ut (om än långtifrån fult), animationerna känns stela, vapenkänslan känns plastig och ljudet likaså. Dessutom tyckte jag att kartorna som erbjöds i betan kändes både tråkiga och oinspirerade.

Det som jag gillade mest var klassystemet, som fått några justeringar och tillägg främst i form av Wildcards, som verkligen öppnar upp möjligheterna att i detalj skräddarsy ens klasser. Gunsmith återvänder från Modern Warfare, och även om det inte kändes lika spännande att skräddarsy vapnen denna gång, så uppskattar jag att beskrivningarna är tydligare med vad varje vapentillbehör faktiskt gör. Sedan gillar jag scorestreak-systemet på pappret, då den inte återställs när en dör men som fylls på betydligt snabbare om en faktiskt håller sig vid liv. Detta lär nog vara något som behöver justeras, då det tog lite väl lång tid att få åtminstone de mindre värdesatta belöningarna som spionplan eller radiostyrda bombbilar.

Överlag känns det varken spännande eller superkul utifrån mina intryck från betan, och när jag spelade betan förra helgen kände jag mig till och med uttråkad. Förvisso är det ju ändå en beta så innehållsutbudet är ju begränsat, men då spelet känns som ett steg bakåt från förra årets upplaga är det för min del svårt att känna någon större entusiasm. När jag började känna mig uttråkad av betan hoppade jag istället tillbaks till Modern Warfare, och hade betydligt roligare med det.

Det som jag har testat av både multiplayer-alfan och betan känns helt enkelt inte speciellt spännande, i synnerhet inte jämfört med Modern Warfare som kändes betydligt fräschare och ett välbehövligt steg framåt för serien. På det planet har Treyarch inte lyckats övertyga mig, vilket jag måste säga känns rätt tråkigt då jag verkligen gillade multiplayerläget i Black Ops 3. Jag har ändå fortfarande en viss förhoppning om att jag skall uppskatta kampanjen som Raven utformat, som förhoppningsvis kan imponera mer.

HQ