LIVE
HQ
logo hd live | No Rest for the Wicked
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska
      Blog
      Har spelat genom Star Wars Jedi: Fallen Order

      Har spelat genom Star Wars Jedi: Fallen Order

      Som ett stort Star Wars-fan var det såklart självklart att jag skulle spela Star Wars Jedi: Fallen Order, även om det blev lite senare än tänkt tack vare Postmord som inte levererade spelet på releasedagen och studierna veckan därpå. Jag fick avvakta ett par dagar innan jag kunde sätta tänderna i Cal Kestis äventyr, men till slut på en sen fredagskväll rullade eftertexterna efter en runda på Jedi Master-svårighetsgraden.

      Det första som jag reagerade på, och som var en återkommande känsla, var märkligheten i att jag faktiskt spelade ett singleplayerspel i Star Wars-universumet. EA har ju som bekant inte prioriterat renodlade singleplayer-upplevelser vare sig med Star Wars eller generellt. Att det tog såhär lång tid innan EA till slut släppte ett Star Wars-spel med fokus på singleplayer och ett narrativ är oerhört anmärkningsvärt, men bättre än sent än aldrig får jag väl säga.

      Så till spelet i sig, så tycker jag att det är ett bra spel. Jag älskar den atmosfär som infinner sig när jag utforskar de planeter som figurerar i spelet, i synnerhet när jag tar mig genom gamla tempel och grottor som verkligen ger en klassisk äventyrskänsla. Stridssystemet, som ska påminna om From Softwares spel, tog ett tag innan jag vande mig vid (kan säga direkt att jag inte spelat något av From Softwares spel). När jag väl kom in i det så tyckte jag det fungerade hyggligt, även om en del märkligheter förekom under striderna (huruvida det berodde på spelet eller bristande skills från min sida låter jag vara osagt).

      Det som drog ned spelet för min del var berättelsen, som inte var speciellt märkvärdig. Storyn var väl ungefär vad en kunde vänta sig då det var ett ganska traditionellt Star Wars-äventyr, och att Cal Kestis var en ointressant huvudkaraktär hjälpte inte (ska sägas dock att jag tyckte Cameron Monaghan gjorde en stark prestation). Dessutom hade spelet en överliggande känsla av att inte vara speciellt polerat. Förvisso var det ganska små och enstaka buggar av främst den grafiska sorten, men även sådant som rörde plattformandet och vissa strider, men då dessa staplades ovanpå varandra fick jag känslan av att spelet kanske inte riktigt var i ett helt färdigt skick när det släpptes.

      Överlag tycker jag ändå att Respawn bjöd på en bra upplevelse i Star Wars Jedi: Fallen Order, och när eftertexterna rullade så kände jag mig definitivt nöjd. Framförallt var det riktigt trevligt att sätta sig ned med en renodlad singleplayer-upplevelse i Star Wars-universumet, och jag hoppas verkligen på att detta inte är det sista vi får se av detta.

      HQ