Svenska

Spelmusikfredag (272)

This post is tagged as: Spelmusikfredag

Då var det äntligen fredag igen, och för första gången på ett par veckor har jag inte skrivit någonting annat sedan senaste delen i Spelmusikfredag. Jag känner mig dock okej med det, av den enkla anledningen att jag genuint inte hade någonting vettigt att skriva om. Eller jo, några idéer hade jag ändå, men inga som jag kände att jag hade tid att dyka ned i under veckan. Men som sagt känner jag mig okej med det, även om jag önskar att skriva ett annat inlägg mellan varje del av Spelmusikfredag, vill jag inte heller slänga ur mig ett inlägg bara för sakens skull.

Men nog om det, för nu är det dags att lyssna på lite spelmusik, och denna vecka blev lite intressant eftersom Capcom valde att släppa ett flertal spelsoundtracks till Steam, däribland soundtracken till de två första Dino Crisis-spelen. Jag har ingen relation till denna spelserie, men då jag är rätt simpel av mig emellanåt så är det något som jag har varit intresserad av att spela någon gång enbart för att det har med dinosaurier att göra. Förhoppningsvis kommer Capcom få för sig att släppa en remake eller liknande, även om det känns lite otroligt, men kanske finns det en förhoppning när soundtracken släppts på nytt.

Det som slår mig med Dino Crisis-soundtracket är att vissa av låttitlarna är... låt oss säga intressanta av det mer uppseendeväckande slaget. Som exempelvis med titeln "Welcome to the genocide island" är det svårt att inte haja till och läsa om titeln en gång till för att försäkra sig om att en inte har läst fel. Men jo, titeln är mycket riktigt sådan som det står. Låten i sig är även intressant i och med att den direkt sätter en tydlig atmosfär som känns lika skräckinjagande som mystisk, för att sedan inkludera mer direkta skräckelement som påminner lite om musiken till första Resident Evil-spelet (åtminstone utifrån det som jag har lyssnat), med en mycket passande primal underton.

Welcome to the genocide island (Makoto Tomozawa/Sayaka Fujita/Akari Kaida)

Spelmusikfredag-spellista

Spelmusikfredag (272)

Du tittar på

Preview 10s
Next 10s
Annonsera

Spelmusikfredag (271)

This post is tagged as: Spelmusikfredag

Då var det äntligen fredag igen, och i sedvanlig ordning är det dags för att skjuta klankare... jag menar ta fram tacosen på middagsbordet, förbereda fredagsmyset samt naturligtvis lyssna på lite härlig spelmusik. De senaste dagarna har spenderats med att spela Republic Commando sedan det släpptes till Playstation 4, och det blir att fortsätta kommandosoldaternas kommandouppdrag på Kashyyyk senare ikväll.

Med tanke på att jag tar upp det spelet redan i inledningen, lär det nog inte bli någon större överraskning att veckans spellåt är lyft från nämnda spels soundtrack. Något som jag nämnde kort om i min senaste blogg är att musiken är riktigt bra, däribland spelets huvudtema som jag lyfte för ett par månader sedan. Rent instinktivt tänkte jag först lyfta fram ytterligare en av låtarna som innehåller en kör som sjunger på Mando'a, men jag tänkte spara på de karamellerna och lyfta en annan spellåt (oroa er inte, Vode An får ett litet gästspel i denna veckas spellåt).

"Prologue" behöver nog ingen större introduktion, då det framgår av titeln i vilket sammanhang som låten spelas upp. Det är en låt som bjuder på oerhört mycket atmosfär, och av det lite mörkare slaget, då det är som att låten vill berätta vad klonkommandosoldaterna förväntas och kommer att få uppleva. Något som även sticker ut med denna låt är att den i mångt och mycket verkar ha plockat olika musikstycken från andra låtar ur soundtracket. Något som ändå känns passande, då denna prolog-låt inte endast blir bakgrundsmusik för själva spelprologen, utan kan också liknas vid en prolog för soundtracket i sig.

Prologue (Jesse Harlin)

Spelmusikfredag-spellista

Spelmusikfredag (271)

Kommandosoldat för republikens räkning

This post is tagged as: Star Wars: Republic Commando, Star Wars, Intryck

Början på 2000-talet var kanske inte var en guldålder för Star Wars-filmerna som gick på bio då, men det var definitivt något av en guldålder för Star Wars-spelen med alltifrån Knights of the Old Republic, Battlefront, Empire at War, Jedi Outcast och Jedi Academy, Lego Star Wars-spelen samt Republic Commando (som är föremålet för dagens inlägg). De flesta av dessa titlar har jag dessvärre inte spelat, av den enkla anledningen att flera av dessa spel inte släpptes till Playstation 2 samt att jag inte hade en tillräckligt kraftfull dator.

Sådant var fallet med Republic Commando, som med fokus på att dirigera order för en grupp med kommandosoldater hade mitt intresse sedan jag började spela Rainbow Six-spelen. För tanken på ett liknande spel som utspelade sig i Star Wars-universumet under klonkrigen gjorde mig helt klart intresserad, och än mer genom åren när jag kollade på The Clone Wars, så när en portning till både Playstation 4 och Switch utannonserades blev jag minst sagt nöjd.

Jag laddade ned spelet under gårdagen och tog på mig kommandohjälmen innan jag skeppades i väg för att påbörja min tjänstgöring i klonkrigets första slag på ökenplaneten Geonosis. Spelet sparar verkligen inte på krutet när det gäller presentationen, och i synnerhet när det gäller den inledande sekvensen som närmast för tankarna till Call of Duty när det smäller, klonsoldater som dör framför ögonen på mig och stora AT-TE's som avancerar mot fiendens positioneringar. Droid-soldaterna stormar framåt och de flesta skjuter jag ned min blaster, och när skotten sinar får klankarna smaka på mitt handledsblad.

Grafiken må ha åldrats på sina håll och kanter, och denna portning gör inte någon nämnvärd förbättring på denna punkt utöver att det körs i HD-upplösning. Det hade såklart varit trevligt med någon form av grafikputs, men jag tycker ändå att spelet ser riktigt snyggt ut som det är och presentationen håller verkligen fortfarande. Det främsta som jag hört om spelet är att det visar en mörkare sida av Star Wars-universumet, och i synnerhet när det kommer till skildringen av striderna under klonkrigen. Jag är fortfarande ganska tidigt i spelet (är fortfarande på Geonosis-delen), men det lever verkligen upp till den förväntningen, och det skulle inte alls förvåna mig om Republic Commando varit en inspirationskälla för Dave Filoni och kompani när de gjorde The Clone Wars-serien.

Jag nämnde Rainbow Six tidigare, så det kan väl vara relevant att göra en jämförelse där eftersom båda spelen fokuserar på att kommendera en grupp med elitsoldater. Den främsta skillnaden är att jag upplever Republic Commando som mer simpelt jämfört med de tidigare Rainbow Six-spelen, och det är väl snarare mer i linje med Vegas-spelen. Nivåerna är ganska strikt linjära och de flesta av orderna som går att ge ens medsoldater är kontextuella (exempelvis att de bara kan ge prickskyttestöd på specifikt utvalda platser). Nu kanske det låter som ett klagomål från min sida, men jag har faktiskt ingenting emot det utan snarare kan jag ändå uppskatta utförandet i Republic Commando. Så det må vara lite av det simplare slaget, men samtidigt fungerar det alltid smidigt att dirigera order och det skapar ett större fokus på att anpassa sig efter situationen.

Måste även säga att jag diggar musiken, förvisso har jag lyssnat på ett par av spelets låtar sedan tidigare, men det är någonting särskilt när en kör sjunger på Mando'a samtidigt som en skjuter ned anstormande klankare. Jag tror även att detta är första gången sedan Skyrim släpptes som det nästan känns obligatoriskt för mig att sitta kvar i huvudmenyn för att lyssna på huvudtemat (som jag även lyft tidigare i Spelmusikfredag) innan jag gör någonting annat.

Som sagt är jag fortfarande i en ganska tidig punkt i spelet, men så här långt gillar jag det verkligen. Presentationen håller väl än idag, det känns smidigt att både spela och dela ut order till ens gruppsoldater, och framför allt så lyckas det mer än väl att få en att känna sig som en kommandosoldat för republikens räkning.

Kommandosoldat för republikens räkning

"Is it red, red, green, or red, green, red?" är inte vad en vill höra när gruppens sprängämnesexpert ska placera sprängämnen på ett mål...

Mer DLC till Ace Combat 7

This post is tagged as: Ace Combat 7: Skies Unknown

Nä, jag trodde faktiskt inte att det skulle släppas mer innehåll till Ace Combat 7, utöver någon enstaka gratisuppdatering likt tidigare i år. Bara det faktum att det släpptes mer DLC förra året var oväntat, men där trodde jag faktiskt att det skulle ta stopp. Men där hade jag fel, för under gårdagen släpptes en ny trailer för en kommande DLC-serie med fokus på experimentella flygplan, och döm av min förvåning när det visade sig att det inte var ett försenat första april-skämt.

Som nämnt kommer det fokusera på experimentella flygplan, vilket jag tycker är spännande med tanke på att tidigare flygplan som släppts som DLC har varit fiktiva sådana, så att det kommer DLC med en lite annan vinkel tycker jag är kul att se. Förvisso är det lite äldre experimentella flygplan som inte kom så långt, då bara ett enstaka par av dessa producerades (om ens det), men jag tackar såklart inte nej till nytillskotten till spelet i form av F-15 S/MTD, F-16XL och FB-22. I synnerhet eftersom det sistnämnda åtminstone är ett attackflygplan, något som spelet haft lite för få flygplan av den typen redan från start och sedan inte fått någon utökning fören nu. Utöver dessa tre flygplan kommer det även att släppas en hel radda av olika skins till diverse flygplan från tidigare spel i serien, vilket gör naturligtvis gör veteranen i mig riktigt glad.

Något pris eller släppdatum har inte utannonserats, men jag skulle tippa på att det blir som med den senaste DLC-omgången, att flygplanen kommer att släppas separat för dryga 50-lappen samt släppas i en samling som jag förmodar också kommer innehålla samtliga uppvisade skins. Hade nog hellre sett att det även gått att köpa skin-samlingen separat, men eftersom det inte går med omgången av skins från förra flygplans-samlingen så är det inget jag förväntar mig. Kul med mer flygplan i alla fall, och för den delen att Ace Combat 7 fortsätter att få mer innehåll än vad jag hade förväntat mig (ryktas även om att det ska komma någon form av Top Gun-inspirerad DLC framöver, vilket kan bli kul om det stämmer).

Mer DLC till Ace Combat 7

Spelmusikfredag (270)

This post is tagged as: Spelmusikfredag

Då var det äntligen fredag igen, även om det inte känns lika "speciellt" eftersom det egentligen blev helg efter Skärtorsdagen. Så det är ju inte vilken fredag som helst, då det är Långfredagen, och tur är det att den dagen inte "firas" på det gamla goda sättet med att allt ska vara tråkigt och en ren misär, som jag fått det berättat från mina föräldrar som växte upp under 70- och 80-talet. Med det sagt vill jag även slänga in en önskan om att ni som läser har en glad påsk!

Denna vecka blev jag lite nyfiken på Ludvig Forssells repertoar, som under veckan gick ut med att han numera kommer arbeta som en frilansande kompositör. Tidigare arbetade han tillsammans med Kojima, och hans alster går att finna i PT, Metal Gear Solid V (båda spelen) samt Death Stranding. Som jag förstått det kan han fortfarande komma att göra musik för kommande Kojima-spel, men hans talanger kommer numera dyka upp även på andra platser.

Med bakgrund i detta tänkte jag denna vecka lyfta en av karlns spellåtar, speciellt med tanke på att jag känner att de senaste veckorna för Spelmusikfredag kanske har varit lite väl bekanta. Apropå 80-talet, så ger låten "A Phantom Pain" en ganska stark känsla från det årtiondet. Det kan sägas att denna låt har kanske en mer emfas som låt (i form av både sång och instrumentspel) snarare än specifikt en spellåt, men det är inte första gången som även den typen av låtar fått strålkastaren riktad på sig i denna bloggserie. Den är i alla fall väl värd att lyssna på, och inte enbart för 80-talskänslan utan även för dess härliga tempo.

A Phantom Pain (Ludvig Forssell)

Spelmusikfredag-spellista

Spelmusikfredag (270)

Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy