Svenska
Blog
Cyberpunk 2077 - CDPR sviker sina spelare, spelmedia sina läsare.

Cyberpunk 2077 - CDPR sviker sina spelare, spelmedia sina läsare.

8 års utveckling, lovord som att spelet ska släppas först när det verkligen är redo, upprepade förseningar som i slutändan inte ens visade sig vara tillräckliga. Slutprodukten är trasig. Ofullständig på ett sätt som överträffas av 99% av spelvärldens alla early-access releaser. I fallet Cyberpunk 2077 har detta dock marknadsförts annorlunda, som en fullständig och påkostad AAA-release, med det högsta priset för denna slarviga slutprodukt får betalas av spelarna som väntat länge, de som visat sitt stöd i förhandsbokningar eller dag 1 köp. När de får se skymt av en värdigt tillfixad slutprodukt vet egentligen ingen, eller jo, viss spelmedia tycks just veta detta. I ett fall som jag vill mena är helt unikt för spelmedia. Att recensera något annat än just den produkten dom har framför sig, som delar ut fulla 10/10 pottar till spelet dom tror sig ska ha inom en snar framtid fastän de själva saknar vetskap om hur eller ens om vilka av spelets problem som KAN fixas. Ingen etablerad mobilsajt hade gått med på att dela ut perfekta betyg till en flaggskepsmodell som regelbundet kraschar och kräver omstartningar. Spelmedia gör.

I tillståndet som Cyberpunk 2077 lanserats i vill jag mena att det är ett direkt tjänstefel att dela ut betyget 10/10 till en produkt av detta slag, och fastän jag vill mena att fallet Cyberpunk 2077 är det värsta av sitt slag, kanske någonsin, så har vi sett det många gånger tidigare. Ofullständiga Bethesda rollspel som har gjort att jag idag inte vågar köpa spel från fallout och elder scrolls-serien på releasedagen är ett tydligt exempel, men jag har köpt dom för flaggandet av skyhöga betyg från spelmedia som inte speglat vilken ofullständig produkt jag får ta del av dag 1. Lite klandrar jag spelmedia, en hel del klandrar jag symbiosen mellan spelmedia och utgivaren och hur vi som konsumenter sällan får reda på vad som sker bakom kulisserna.

Inför releasen av Cyberpunk 2077 fick kritiska buggar och konsolversionerna inte visas upp i videorecensioner. Få spelsidor formulerade detta krav i sina recensioner. Ingen etablerad spelsida tog avstånd till detta krav för att invänta en senare publisering av sin text där de kan få mer kontroll över vad som får skrivas och visas. Går man kravlöst med på utgivarens krav kommer detta självfallet fortsätta hända, och i min bok har det i en oroväckande trend bara fortsatt att bli värre. Visst talar detta ett indirekt klarspråk i att något kring spelet finns att dölja, men det ska inte vara konsumentens uppdrag att avtäcka det 599kr, 8 år av väntande senare. Konsolversionerna av Cyberpunk 2077 är något helt annat än PC-varianten, som i sin tur redan är en trasig slutprodukt. Såpass kritisk illa att det bör ses som en separat produkt och recenseras därefter. Detta har vi inte sett ännu från annat än väldigt upprörda privatpersoner själva där CDPR mer än gärna ställer upp på falsk marknadsföring och klumpar ihop konsolversionen med betygsskalorna från PC-varianten, med spelsidor som inte tydligt poängterar att konsolvarianterna inte ens är testade inför sina recensioner.

Vad anser jag då är rätt att göra? Att recensera Cyberpunk 2077 och alla spel av ett liknande slag utifrån versionen som recenseras där det tydligt ska framgå vilka versioner som testats och inte, och om fallet är att en trasig produkt vid senare tillfälle patchas till en klart förbättrad produkt: uppdatera då recensionen så att konsumenter som väljer att invänta en fixad, färdig och värdig version tydligt får reda på när detta sker. Allt annat ser jag genuint som falsk marknadsföring, för med ett snitt av 2.2/10 bland användare av konsolversionen av Cyberpunk 2077 i över 2500 recensioner så talar detta ett klarspråk som inte får fortsätta ignoreras. Klumpa inte ihop drastiskt olika versioner under samma tak, och kalla inte en fundamentalt trasig produkt för perfekt, 10/10, innan spelet är i ett tillräckligt tillfixat skick för att kunna motivera det. Kraschar, buggar och grafiska dippar som för tankarna till tidig PS2-era är inte en 10/10 produkt, inte idag även om en tillfixad produkt spekulativt mycket sannolikt kan bli just det. Perfekt. Lyssna, lär och snälla ta ansvar, för så här lurad som jag känner mig av Cyberpunk 2077 går jag inte med på att fortsätta behöva uppleva.

https://www.metacritic.com/game/playstation-4/cyberpunk-2077

HQ