Svenska

Är AAA-spelens tid förbi?

Jag minns när jag blev medlem på Gamereactor 2008 efter att av en slump efter att ha plockat upp ett exemplar av tidningen på den numera nedlagda spelkedjan "Game". Blott 13 år gammal hade jag äntligen råd att inhandla ett Playstation 3 efter att ha sparat pengar i över ett halvår. Nyfiket bläddrade jag löst sammansatta bunt papper och förundrades över hur fantastisk spelvärlden kändes just då. Storspel efter storspel skymtades i horisonten och det var något av ett privilegium att vara en så kallad "gamer". Minns hur jag som finnig tonåring räknade ner månader, dagar, timmar till jag äntligen fick hämta ut det där storspelet som jag hade bokat. Recensionerna fanns alltid upplagda på Gamereactor.se dagar innan släpp.

Nåja! Låt oss spola fram tiden nästan 10 år (Satan vad tiden går fort!). Det känns som något av en förändring har skett i spelvärlden. Speltillverkarnas fokus verkar ha skiftats från att leverera många kvalitativa mastodonproduktioner till färre och mer generiska spel. Trenden verkar röra sig mot sviktande kvalitet bland spelen dessutom. Förr var det något av normalfall att ett stort hypat spel fick mellan 7 och 10 i betyg av Gamereactor medan vi bara senaste tiden fått bevittna det ena storspelet efter det andra mottar medelmåttiga betyg.

Utgivare verkar naturligtvis ha förstått detta. Det har blivit mer av en standard att recensioner endast finns tillgängliga på release-dagen och inte alltför sällan dagar efter. Istället verkar trenden vara att sponsra en lagom svettig stream med en rolig filur som skriker konstant till publikens stora förtjusning. Populära spel verkar vara någon form MOBA eller en produktion enligt mallen för skräckspelens neo-renässans

Hur ser framtiden för spelvärlden ut? Det är naturligtvis en svår fråga. Det är ingen hemlighet att mastodonproduktioner med fläskig grafik och fet marknadsföringsbudget kostar. I takt med att kostnaderna ökar samtidigt som priserna för spel minskar där spel idag egentligen är billigare än för 15 år sedan. Kommer spel i framtiden enbart vara Call of Duty, Battlefield eller Assassin`s Creed eller kommer det komma ett nytt koncept att spela spel? Kanske episodbaserade spel där konsumenten betalar en mindre summa emellanåt kommer bli standard framöver.

HQ

Sanningen om butikskedjan Game

Game gick som bekant i konkurs och alla förståsigpåare i kommentarsfälten jublar över att det minsann var för deras "ockerpriser". Mycket av detta är emellertid inte sant och ska bemöta dessa påståenden med fakta som baseras på Managementforskning.

Game försökte göra galna vinster med sina hutlösa priser
Falskt, Game tjänade mellan 10-30 kronor per sålt spel. Sanningen är att det är otroligt dyrt att ha småbutiker i städer och nära bostadsområden. Personal är ett företags största kostnad och spelbutiker är fortfarande en nisch trots mediers utbreddning. Tror ni att den lokala konsumbutiken tar 20-30% mer än Willys för att det är kul? Deras butiker är betydligt dyrare i hyra per kvadratmeter, mindre butiker säljer även mindre kvantiteter vilket drar upp den kritiska intäkten avsevärt.

Bullshit! MediaMarkt och Webhallen kan ju ha lägre priser!
Nja, det är lite som att jämföra äpplen och päron. Varför tror ni att MediaMarkt lägger sina varuhus långt ute i ingenstans? Jo, för att det är betydligt billigare att bedriva verksamhet där eftersom hyran är betydligt lägre. Deras säljare ansvarar heller inte för enbart ett sortiment utan ska betjäna spel, ljud/bild och media. Personaltätheten är därmed lägre och det tar evigheter att få hjälp från säljaren. MediaMarkt är en kedja som kan med enkelhet köpa in 100 gånger Games kvantiteter och har därmed en annan utgångspunkt i leverantörsförhandlingarna. Kedjan går heller Inte med vinst utan de säljer sina produkter till enorma förluster i syfte att svälta ut butiker som exempelvis Game. Vad händer när de har monopol på marknaden? Glöm senaste Halo på releasen för 399 :-. Det är så riskkapital fungerar.

Men Hallå! Webhallen Har ju faktiskt butiker inne i stadskärnor!
Visserligen sant, MEN! Dessa butiker finns enbart få landets mest befolkade städer som exempelvis Göteborg, Linköping och Stockholm. Deras butiker är även dubblade som lager vilket drar ner ett av företagets största slöserier. Det finns en anledning till varför Webhallen Inte har en butik i exempelvis centrala Karlskoga. Det hade aldrig gått runt om de hade fortsatt med sina låga (kan diskuteras) priser.

Skitsamma! fortsätter köpa mina spel från übercheapgames.com
Games huvudsakliga kundgrupp är inte prismedverna gamergurus med Heaton komplex. Det är Agda 85 som ska köpa ett spel till sina barn i julklapp och har absolut noll koll. Hon skulle förmodligen få hjärtattack av att försöka gå in på cheapxboxlivecodes eller liknande. Därför besöker hon Game, som har en affärsidé att inte vara billigast utan vara kunderna nära och kunna hjälpa, i folkmun "bäst". Liknande företag är Telia, de är visserligen svindyra, men de har bäst täckning, kundsupport med generösa öppettider året on samt butiker i varannan svensk småstad.

Begagnat då? Är ju skitdyrt!
Game köper in spelen för 350 kronor och säljer därefter för 599. Först rycker 25 % moms och det ca 450 kr kvar som ska täcka upp lokal, personal, lager, övriga kostnader samt förhoppningsvis generera en vinst.

Klart De går med förlust då!
Butikerna gick inte mes förlust, snarare genererade de vinst. Nu var det omständigheter runt butikerna som gjorde att det inte var lönt att plöja ner pengarna i att återgärder bristerna. Tänk om investering 1 ger 20 % payback och investering 2 ger 5%, hur hade ni agerat. Det är anledningen till att det valde konkurs, inte för att de gick med förlust.

Exempelvis gör Gamestop stora vinster med tusentals butiker världen över och ekonomiskt starka ägare i ryggen. De äger även exempelvis Game Informer som är världens spelblaska. Det innebär att marknaden finns om kedjorna har förutsättningarna.

HQ

inFamous slog Titanfall

Två tunga exklusiviteter ställdes mot varandra i mars. Sony mäktade på med uppföljaren Second Son medan Microsoft satsade på helt nya kort.

Så hur gick det för dessa spel försäljningsmässigt? EA släppte nyligen att Titanfall har sålt 925 000 exemplar under sina tre första veckor. Denna siffra räknar både Xbox One och PC-versionen men exkluderar 360 (eftersom denna version som bekant blev försenad). I jämförelse lyckades Sony kränga 1 miljon exemplar av inFamous: Second Son på nio dagar.

I slutändan visade det sig att gamers törstade mer efter att leka superhjälte/bad guy i Seattle än att kriga med gigantiska robotar. Hur som helst verkar det som att både Sony och EA är nöjda med försäljningen. Second Son blev den bäst säljande delen i serien medan EA har uttryckt att samarbetet med Respawn och Titanfall fortsätter.

Hur mycket kan jag få för mitt Xbox 360?

Nu är det så att jag ska sälja mitt 360. Problemet är att jag inte vet hur mycket jag skulle kunna få för det. Därför hoppas jag någon godhjärtad forumit skulle kunna hjälpa mig med detta.

Det som ingår i paketet är

Xbox 360 Pro 60 GB komplett

Guitar hero 2 gitarr

Guitar Hero: Metallica gitarr

Guitar Hero trummor

Guitar Hero mic

Guitar Hero extra trumpedal

Play n Charge-kit

Extra trumpinnar

Xbox 360 spelen

Guitar Hero 2

Guitar Hero 3

Guitar Hero: Metallica

Guitar Hero 5

Rock Band 2

Gears of War 2

Need for Speed: Pro Street

Kung Fu Panda

Lego Indiana Jones

The Darkness

Xbox-spel

Sagan om Konungens återkomst

Lego Star Wars 2