Svenska
Blog

Varför är gamers besatta av betyg?

Skrivet av edind den 12 november 2011 kl 11:28

Slutet på 2011 kommer gå till spelhistorien som en av de största någonsin. Skyrim, Modern Warfare 3, Battlefield 3, Batman: Arkham City, Uncharted 3 och Zelda: Skyward Sword släpps alla inom loppet av bara några veckor. Sex enorma produktioner med ännu större förväntningar på sig.

Men förväntningarna gäller inte bara hur bra spelen faktiskt ska bli. Många gamers har lika stora förväntningar på vilka betyg deras favoriter kommer få när recensionerna börjar hagla in. Och den enorma betygsfixeringen inom spelvärlden har aldrig varit så uppenbar som nu när så många bra spel släpps på så kort tid. Beroende på hur man väljer att se på det kan det vara både högst roande men också väldigt deprimerande att läsa kommentarerna och forumdiskussionerna som följt i svallvågorna efter de senaste veckornas många hyllningar.

Man behöver inte gå längre än till Gamereactors texter. Recensionen av Zelda: Skyward Sword (strålande recension för övrigt) som fick betyget nio av Jonas Elfving möttes av flera besvikna och ilskna kommentarer. Läsare sågade recensionen eller plockade fram andra tior som spelet redan hade fått som betydligt bättre riktmärken.
Hur vågar han? Bara en nia! Tacka vet jag Mäki som gav det en tia, honom kan man lita på. Den andra falangen i den här märkliga soppan är de som bemötte samma recension med hurrarop och proklamationer om att Skyrim vann eller klassiska smädelser om att Nintendos spel är barnsligt pastellfärgade medan murriga Skyrim minsann är betydligt vuxnare med sina HD-drakar i fyra nyanser av grått.

Det gemensamma för alltför många av dessa är att de är skrivna av läsare som inte ens har spelat spelet i fråga. Och vad värre är har de inte ens läst recensionen utan bara hoppat till slutbetyget innan de börjat raljera. Nu tog jag Zelda som exempel men alla spelen som jag nämnde i inledningen har fått smaka på detta i större eller mindre skala. Och det här gäller verkligen inte bara GR. Snarare är de ologiska reaktionerna rätt tama här i jämförelse med många andra forum där genomsnittsåldern är betydligt högre, vilket gör det bara ännu sorgligare. På Neogaf exempelvis utbröt en legendarisk härdsmälta när Uncharted 3 inte fick det allra högsta betyget av alla recensenter.

Så vad beror då den här betygsfixeringen på? Varför blir så många upprörda när just deras mest efterlängtade spel inte får en tia? Jag har inget vettigt svar på det här. Men en liten del av skulden lägger jag helt klart hos många spelpublikationer som tar sina sifferbetyg på alltför stort allvar och själva hypar och upphöjer just den där numeriska slutklämmen. Eller gör saken ännu mer förvirrad och kontraproduktiv med märkliga betygskalor och delbetyg. Fokusen flyttas från själva texten och recensentens åsikt, det enda som faktiskt borde betyda något, till en abstrakt siffra som inte säger så mycket när det ställs i kontrast mot sina förutsättningar. Olika genrer, olika konsoler och framförallt olika subjektiva smaker är svåra att sammanfatta med en allmängiltig siffra.

Samtidigt är det svårt att komma ifrån sifferbetygens poäng. Den bringar någon slags ordning i kaoset och är en fingervisning om vad recensenten tycker. Synd bara att det för många slutar där när texten som backar upp betyget borde vara så mycket viktigare.

Är ett rollspel som får 96 i betyg bättre än ett fps som får 9,5?

HQ