LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Svenska
      Blog

      Starfield verkar designat för dem som vill spela lääänge!

      Skrivet av earl_grey den 31 december 2023 kl 12:12

      Jag tog mig an uppdraget Entangled igår. Spännande, jag gillade storyn. Däremot kändes det obalanserat sett till svårighetsgraden. För mig kändes det obegripligt att spelet plötsligt kastade horder av starkare fiender än jag hittills mött mot mig samtidigt som det inte fanns särkilt mycket ammunition att hitta. Sedan kollade jag Freya-systemets rekommenderade nivå. 40, själv låg jag på 23. Då förstod jag bättre. Samtidigt tycker jag inte att det känns rimligt att jag ska ligga 17 nivåer under vad spelet tänkt sig att jag ska ha uppnått bara för att jag prioriterar huvudstoryn. Det blir som att tvinga spelaren att göra sidouppdrag. Min temporära lösning blev att avsluta uppdraget på easy mode, men nu blir det alltså till att göra en massa sidouppdrag innan nästa huvuduppdrag. Systemet jag nu ska till har nämligen nivå 75! Jag tror inte att jag har stött på något spel tidigare som så hårt styrt mig mot att göra sidouppdrag, och det stör mig.

      HQ

      Starfields extremt svaga mittenparti

      Skrivet av earl_grey den 21 december 2023 kl 16:17

      Jag tänkte dela mina intryck av Starfield så här långt. Jag gjorde delar av uppdraget Unity och råkade i den vevan få veta att om jag gjorde uppdraget till slut skulle jag stänga mig ute från templen där man får nya förmågor, vilket jag förstås ville undvika. Resultatet blev att den här veckans spelande uteslutande har bestått i att leta efter tempel, ta mig in i tempel, sväva fram och tillbaka i tempel och knäppa Guardians. Om och om igen. Nu har jag endast tre oupptäckta tempel och verkar behöva fortsätta med Unity, för jag får inte koordinater till fler tempel.

       

      Jag gillar egentligen Starfield. Jag gillar världen och storyn och det är bitvis hisnande vackert. Rent spelmekaniskt var dock dessa timmar av tragglande med tempel något av de blekaste partier i ett AAA-spel jag upplevt. Tempelsvävandet borde aldrig ha tagits med i spelet. Någon borde satt ner foten under utvecklingen och konstaterat att det inte dög. Folk spelar inte för att ha tråkigt.

       

      Nu är det upp till bevis. Blir det inte roligare nu när jag lämnar templen bakom mig kommer jag inte att spela vidare. Synd i så fall, för bakom det bitvis taffliga utförandet finns det i grunden ett bra spel här.

      HQ

      Jag har smiskat Ganon-stjärt! Tears of the Kingdom avklarat!

      Skrivet av earl_grey den 4 oktober 2023 kl 10:29

      Äntligen fick den stora fulingen i Tears of the Kingdom på nöten! Sent igår kväll tog jag äntligen mod till mig och konfronterade Ganondorf på nytt. Planen var att jag skulle slippa nöta hans attackmönster och istället bara gå in och kötta. Minispoilers kring mina val av utrustning följer :)

      Jag hade denna gång utrustat mig med Hero-rustningen, uppgraderad till två stjärnor förutom Tunic som var uppgraderad till tre stjärnor. Detta gav mig en trevlig attackbonus. Vidare hade jag knaprat Ironshrooms för deras skyddande effekt samt förstärkt Master Sword med Lynel-horn. Slutligen hade jag utrustat mig med ett antal sköldar med skyddsvärde 60+.

      Sammantaget gjorde allt detta att striden avlöpte exakt så som jag ville. Jag behövde knappt bry mig om vad Ganondorf tog sig för, utan bara gick in och smiskade rumpa. Det var extremt tillfredsställande, och något jag saknade i Skyward Sword-remaken där jag istället tvingades lära mig slutbossens attackmönster eller döden dö. 

      Jag gillade verkligen slutsekvenserna också, och jag har en känsla av att jag inte kommer att kunna hålla mig helt ifrån Hyrule framöver heller. Jag har ett gäng Shrines kvar, och har gjort omkring 54% av alla uppdrag som finns i spelet. Jag kanske inte lägger 215 timmar till, men mer tid blir det alldeles säkert.

      För att fira min seger ska jag nu också klicka hem en Ganondorf-Amiibo :)

      Zeldasjukan, när slutbossen är för svår jämfört med resten av spelet.

      Skrivet av earl_grey den 6 september 2023 kl 13:17

      Jag har identifierat ett syndrom som jag väljer att kalla "Zeldasjukan". Det består i att sista bossen i ett spel utgör en orimligt hög stegring i svårighetsgrad. Första gången jag stötte på det här i Zelda-serien var i Skyward Sword, vilket jag omskrivit flera gånger här i bloggen redan.

      Igår tog jag mig så till slutbossen i Tears of the Kingdom och konstaterade att även detta spel är drabbat av "Zeldasjukan". Ganondorf, och hela området där slutstriden utspelar sig, är minst dubbelt så svårt som något annat i spelet dessförinnan. Jag tycker inte att det känns rimligt, eller ens kul.

      Jag är långtifrån något ess med handkontrollen. Medelmåttig, som bäst. Jag spelar för storyn och upptäckandet och därför riskerar det här fenomenet att leda till att jag inte slutför vissa spel. Jag tappar sugen, helt enkelt.

      Jag har fortfarande visst hopp om att spöa Ganondorf, men jag tror att jag kommer att få skjuta upp försöken lite. Först ska jag uppgradera min utrustning och samla på mig mer mat, framförallt Sundelions. Jag önskar dock att Nintendo följt med sin tid här och haft valbar svårighetsgrad. I Horizon-spelen, också de drabbade av Zeldasjukan, kan man åtminstone välja storymode. Vilket jag också gjort i de båda spelens slutstrider för att på ett mindre smärtsamt sätt kunna ta mig till eftertexterna. För min del är det denna detalj som drar ner mitt personliga betyg på spelet ett pinnhål och gör att det aldrig kan bli en tia, utan "bara" en superstark nia.

      Så nu kommer jag att ägna mig omväxlande åt att göra shrines för att göra Link mäktigare, samla utrustning och mat, och att testa Starfield. Fastnar jag för det kan det dröja länga innan jag till sist besegrar Ganondorf. Den som lever får se.

      Vad tycker du om att vissa spel blir mångfaldigt svårare mot slutet? Tar du dig igenom dem då, eller blir de bara liggande?

      Är jag redo att lämna Hyrule?

      Skrivet av earl_grey den 4 september 2023 kl 14:07

      Igår avslutade jag det näst sista huvuduppdraget i Tears of the Kingdom. I och med detta har jag nu möjligheten att söka upp slutbossen och ta upp kampen med honom. Frågan är om jag är redo nu? Utrustningsmässigt tror jag det. Möjligen vill jag komplettera med en del mat och magiska drycker, och kanske lite raketer som säkert kan komma väl till pass (jag har aktat mig noga för guider om slutstriden, än så länge). Min förhoppning är att precis som tidigare är en betydligt friare uppgörelse än till exempel striden mot Demise i Skyward Sword (som jag alltså aldrig bemödat mig om att bemästra).

       

      På onsdag skulle jag vilja sätta tänderna i Starfield utan distraktioner och lösa trådar. Samtidigt har jag lite ångest över att bli "klar" med Zelda. Jag vet att det finns mycket kvar att upptäcka, exempelvis ett 50-tal shrines jag inte ens hittat än. Jag vet också att sannolikheten att jag verkligen sätter mig ner och tar itu med att göra fler sidouppdrag kommer att minska drastiskt när väl eftertexterna har rullat.

       

      Kanske måste jag känna lite på den sista striden innan jag bestämmer mig för om jag ska se till att klara den nu eller ta en paus med Zelda för att klara det senare när jag känt och klämt på Starfield ordentligt.