Svenska
Blog

Därför blev folk besvikna på nya Paper Mario

Utannonseringen av Paper Mario Color Splash mötes med nästan lika stor besvikelse som Federation Force och det finns två anledningar till varför:

Det första är inte lika vanlig, men många gillade inte riktigt hur det visades. För många är serien väldigt viktig och att det visades upp som något oviktigt att visa mellan de andra spelen som vi redan visste om.

Men det andra, som i stort sett alla vloggar och artiklar om spelet nämner är att det, från vad vi såg, är exakt samma som Sticker Star.

Varför är detta ett problem? Det är därför att vad folk älskade serien för var:
Storyn som alltid var något mycket större än det vanliga Mario
Karaktärerna som var varierade och intressanta
Världen som var stor och ganska öppen
Partners som hade olika roller och hade sina egna personaliteter
och till sist RPG bitarna

Folk ogillade Sticker Star eftersom: Storyn blev reducerad till samma gamla skit med Bowser, Karaktärerna ersattes mot identitetslösa Toads, </b>världen</b> var långt ifrån det tidigare utan var mer som vanliga Mario-banor, partners var helt borta och medan striderna var tillbaka i det turbaserade var alla RPG-bitarna borta och dessutom, eftersom man inte fick EXP och behövde använda stickers för att ens kunna slåss var det faktiskt bäst att undvika alla strider som inte var obligatoriska.

De har alltså tagit bort allt folk älskade så mycket med serien och lämnade bara ett skal av det goda. Och medan det är ganska säkert att Color Splash är exakt samma då allt pekar på det och det amerikanska Directen kallade det till och med för Action-Adventure, men även om det inte är lika dåligt för fansen som Sticker Star så har Nintendo misslyckat att visa att det inte är samma som 3DS-spelet.

Vi får helt enkelt se hur det blir, men folks besvikelse är lätt att förstå. Om någonting man älskar nedgraderas på ett sådant viss är det självklart att man kan känna sig som att Nintendo har svikit de.

HQ