Svenska
Blog

Franska nya Beat 'em up vågen

Det var fattiga tider där ett tag för oss lirare som gillar rota i sopor efter liv och pixelprygla sönder gatugäng med järnrör och diverse andra tillhyggen. Den traditionella Beat ´em Up genren (made famous by Streets of Rage, Final Fight, Double Dragon, River City Ransom, TMNT) verkade ha blivit Thanos snapped ur vår värld i början av 2000-talet efter att ha varit allas favorit co-op guldgossar på åttio och nittiotalet. 

Seriöst, om man ville ha en fräsch fix av lite simpel avenyslagsmål genom 2000 till 2010 så var det svårt, ens bästa alternativ var oftast att bara damma av ens gamla Mega Drive, för det kom nästan aldrig ut några och när väl en "new kid on the block" dök upp var de ofta konstiga ensamvargar (läs: ingen co-op!) med alldeles för mycket vax i håret och ville aldrig hålla käft, som Squaresofts The Bouncer till PS2 som var en förjävla ambitiös Beat Em Up med seriös handling, flera timmar av mellansekvenser, grafik som på den tiden var helt otrolig, skill tress och allt möjligt nytt. Fast det är det som oftast är problemet med nästan alla de få beat em ups vi fick från den här tiden, "allt nytt". Den simpla kärnan av att gå framåt och spöa blodet ur smutsiga punkare gick förlorad i förmån för RPG-stats, handling, minispel, hub-världar och allt annat slags fluff.  

Yakuza-spelen (som jag älskar) är ett perfekt exempel på det här, många pekar till Yakuza-spelen som utvecklingen av de klassiska sidscrollande beat em up spelen, men själva gatuslagsmålen är bara en liten del av dessa spel, kanske typ 40 procent av ens speltid går ut på att faktiskt slåss. Yakuza är mycket mer äventyrsspel än beat em up i min mening.

LÄGET IDAG

Nuförtiden är det en annan femma, beat em ups är kanske inte den största genren i spelvärlden men vi får faktiskt spel i den, kompetenta spel som inte är rädda för att "bara vara" beat em ups. Här är en lista på kända och bra rendodlade beat em up spel från de senaste åren. 

River City Girls

Dragons Crown

TMNT: Shredders Revenge

Streets of Rage 4

Mother Russia Bleeds

SIFU

Scott Pilgrim VS The WorlD

Double Dragon: Rise of the DragonS

Fight N Rage

The Takeover

Mayhem Brawler

Streets of Fury EX

Fina grejer alltså och en liten rolig grej med spelen jag listade är att hälften och de mest omtalade av dessa är gjorda av franska (och folk från Quebec, så basically fransmän) spelutvecklare. 

Scott Pilgrim

SIFU

Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredders Revenge

Mother Russia Bleeds

Streets of Fury EX

Streets of Rage 4   

Dessa är alla gjorda av fransmän. Vet inte riktigt varför fransmän är så besatta av att spöa folk på gatan, kanske det har något med deras kultur av protester och strejker att göra, kanske är det den franska revolutionens anda som lever kvar och det går lite hand i hand med att samlas på gator och slåss för vad man tycker är rätt? Jag vet inte, jag är ingen kultursforskare direkt, allt jag vet är att de gör helsikes bra beat em ups.

För de franska beat em up spelen har stuckit ut lite extra i min mening bland resten av kollegorna, de har haft högst kvalite och drivit den här subgenren framåt mer än de andra på listan. SIFU och Streets of Rage 4 speciellt är två helt briljanta spel.

Streets of Rage 4 är typ en perfekt balansgång mellan att hedra det klassiska och samtidigt tillföra något nytt. Det är ett klassiskt Streets of Rage spel, det är samma upplägg, samma kontrollschema, samma gameplay som de gamla spelen förutom för en liten skillnad och det är att man nu kan göra kombos och juggle sina fiender. Det låter inte som en gigantisk grej men satan vilken skillnad det gör! I min mening är det just den extra kryddan som behövdes för att göra striderna ännu mer roliga och tillföra ett extra djup utan att förlora känslan av att vara ett klassiskt Streets of Rage spel. Spelutvecklarna Guard Crush Games kunde ha gått mycket längre med speldesignen i Streets of Rage 4 och lagt till alla slags galna saker som parrys, stamina mätare och sånt, men de lät bli för att behålla kärnan av Streets of Rage.

Om ni är nyfikna på hur ett Streets of Rage spel med många fler fightingspel-mekaniker skulle kunna se ut, så är det just Guard Crush Games egna Streets of Fury EX man ska kolla på. Det är ett sjukt bra spel, vissa gillar inte grafiken, men skit i det, det är spelkänslan du ska hålla koll på. That game is off the fucking chain med allt crazy man kan göra i det! På många sätt är det bättre än Streets of Rage 4, det är ett mer inovativt spel med alla sjuka moves och kombos man kan hitta på, det enda som håller tillbaka spelet egentligen är att banorna är väldigt okreativa. Det är bara att gå från höger till vänster och spöa folk. Om Guard Crush Games skulle kunna kombinera stridsmekaniken från Fury och den kreativa bandesignen från Streets of Rage 4 tillsammans med dess poängsystem och estetik. Då är jag övertygad om att det skulle kunna ha potential att bli den bästa Beat Um Spelet någonsin. Kalla det Streets of Madness och låt det utspela sig typ i en AKIRA inspirerad NEO-Paris där allt har gått åt helvete och du och dina vänner måste spöa lite patrask.

SIFU är briljant. Det känns som att äntligen har vi fått en renodlad 3D beat em up spel som faktiskt funkar på riktigt. Vi har haft några stycken hyggliga till bra 3D-beat em ups som Die Hard Arcade, Dynamite Cop 2, Urban Reign, Rise of Honor, Mortal Kombat: Shaolin Monks, The Warriors, God Hand och kanske Fighting Force om jag känner mig generös. Men jag tycker de aldrig har nått riktigt upp hela vägen, de har aldrig kunnat stå jämsides med 2D-spelen och visat att det här funkar lika bra eller bättre i 3D. Nu har vi SIFU som kan stolt säga är en jämlike till 2D-giganterna. 

För SIFU använder verkligen den tredje dimensionen till det yttersta med att ens främsta defensiv är att gunga karaktärens överkropp upp, ner, höger och vänster för att undvika slag som om man var en reinkarnerad Muhammad Ali eller något. Många av banorna har höjdskillnader med slagsmål som sker i trappor, balkonger och ojämna dansgolv. Fienderna kommer emot från alla håll och verkligen pressar spelaren att använda allt som finns omkring en, sparka en stol mot en attackerare så att hen snubblar, parera någons slag, greppa honom och släng han bland sina kumpaner och sen släng dig själv över bardisken så att du kan undvika ett slag från någon speedad järnrörsgalning just i sista sekund. Striderna i SIFU är sjukt hektiska och intensiva. Jag älskar det. Det enda som SIFU egentligen saknar är att man kan bara spela det ensam, det finns ingen co-op vilket är synd, men jeje, man kan inte få allt.Scott Pilgrim VS The World och TMNT: Shredders Revenge är nog de snyggaste spelen av alla dessa fransos slagsmål, det enda jag inte gillar med dessa spel är att båda har en onödig level up system som drar ner tempot. Speciellt i Scott Pilgrim känns det ibland som att man måste grinda upp levels för att komma vidare, grinda levels i en Beat em Up spel liksom! Shredders Revenge är fina grejer måste jag säga, det känns verkligen som en klassisk Turtles beat em up men lite snabbare, lite mer polerat och med lite mer djup i striderna än klassikerna som inspirerat dem.

Jadu, jag hoppas den här trenden av bra franska beat em up spel håller i sig ett bra tag till så att den här genren håller sig vital och relevant länge till.

Viva la france! Viva la Beat Öm Up!

HQ
Jag har hoppat på FEL TÅG!

Jag har hoppat på FEL TÅG!

Jag har seriös brist på hjärnceller verkar det som, för jag har klivit ombord på FEL JÄVLA TÅG! Jag skulle till Örebro och insåg för typ fem minuter sedan att "Vänta nu? Varför har vi inte stannat upp i Kumla för?" kollar ut genom fönstret och ser en stad jag inte alls känner igen.

 

Jag tror jag har av misstag hoppat på ett tåg mot Norrköping. Är inte helt hundra för jag tycker det är för pinsamt att fråga någon "Öh, vart är det här tåget på väg?"

 

Urgh. 

 

Tåg helvetet stannar heller aldrig upp! Vi har åkt förbi fyra -fem samhällen vi det här laget och skiten saktar inte ens upp! Let me off for fuck sake!! 

Tillagt 2023-07-26 17:47:

Well its fucking official now,  Är i Norrköping.

 

Now, time to get out of here.

Tillagt 2023-07-26 17:48:

Fuck you Norrköping! Du är säkert snäll, men jag är irriterad på dig för du påminner mig om vilken idiot jag är. 

HQ

Hon har så vackra ögonljud

Min flickvän kan vissla genom ögat som någon slags defekt undulat. Hon åstadkommer denna unika pip genom att hålla för näsan samt munnen och sen liksom "blåsa" ut luften genom öronen (som man gör för att bli av med lock i öronen) och i samma veva pyser det ut lite luft genom en glipa i kanten av hennes öga och då kvittrar det till.  

Det var så hon förförde mig faktiskt, hon använde denna hemliga visselögonteknik i en privat intim stund och jag föll för henne likt en alkis i en spiraltrappa. Man skulle kunna säga att det var kärlek vid första ögonpipet. 

Okej, nä, det gick inte riktigt till så. Hon förförde mig inte genom någon slags ögonvisslings hypnos, hon använde faktiskt inte denna mutantkraft förrän mycket senare när vi basically redan var en grej, men ändå, det är en plus i kanten att hon kan tuta från ögat.

Hon har så vackra ögonljud

Nog snackat om ögonläten! *smalck* Låt oss istället prata om min egentligen ganska tråkiga dag men som på något sätt varit fylld med lite underligheter här och där. För det första så tog jag mig till jobbet med en sparkcykel som jag "snodde"/"lånade" igår kväll från nyss nämnda jobb. Den är gjord för inomhusbruk för sköterskorna att svsicha runt mellan olika avdelningar, men jag tänkte "Fuck it, låt oss se om den funkar på asfalt" och det gjorde den. Förvånänsvärt bra faktiskt.

Jobbet var segt som fan, i slutet av passet var jag helt död, det kändes som jag blivit utbajsad genom en sugrör eller något, kände mig helt utsliten. 

På ICA såg jag till min förvåning att de sålde skumtomtar nu i maj.  Antar att julskumtomtarna inte flög av hyllorna som de brukar och någon stressad kollektivanställd Willy Wonka i grårutig slips försökte komma på ett sätt sälja av sitt lager med femtiotusen pallar av segt skum och kom på idén Juliskum. Lite snitsigt är det ju faktiskt. 

Jag har också hjälpt med att ta loss själva gummidelen av en cykelhjul. Var pinsamt svårt att göra, tog oss säkert en kvart av att trycka in diverse skruvmejslar i olika vinklar och så ren "Slit loss skitet!" innan den lossnade.

Flickvännens pip från ögat finns fångat på VIDEO och hon skickade den till mig idag, ett klipp jag loopat så mycket nu att jag fått någon slags Phantom Tinnitus, så även om klippet inte är på så hör jag den ändå svagt i bakgrunden. 

 Hemma upptäckte jag att jag hade en blöja i min ryggsäck. Jag hällde Pepsi Max i den.

Paraden av ganska slätstrukna underligheter når sitt slut här dock, jag har fått direkta order från hjärnan, det är själva presidenten av sömn som har skickat denna order som lyder: "Dags att sova bitch innan jag skickar mardrömpolisen  på dig och du kommer drömma jävligt konstigt om ögon som smaskar och läspar".

Klockan är mer än när jag vaknade

Snart är klockan kvart i  "Urgh! Jag vill inte gå till jobbet", men det är inte än, det är framtiden det och jag är ett barn av nuet baby och klockan här i nuet är bara "Chilla framför datorn med lite Pepsi Max bubblor bubblandes i magen".

Den tickar dock

klockan

14

13

12

11

10

09:124909053905

Den tickar emot döden mina vänner, en dag kommer klockan vara fem minuter i slagsmål emot liemannen och då är det slut med snoozandet. Fast som sagt, det är framtiden det, just nu är klockan faktiskt bara "avsluta bloggen och ta en skön varm dusch".

Klockan är mer än när jag vaknade

Top 10 l Laddningsskärmar i spel  

--loading

file:BrandonMariano

GRX: (AI-generating text in form of Brandon Mariano)<br />
 

INSERTING: kolsyrad hjärna/Riktiga Män/murkimurkare/PepsiMax/dock./stavfel/ Grammatisk error/spel av sega.Yakuza/Top 10 lista av spel/Galaga eller Galaxian?/ .php  <br />
.....<br />
...<br />
... Finished generating generic BM
<br />
 

MERGING 🔳

"När Fantomen rör sig så står laddningskärmen stilla" - Gammalt Djungelordspråk

Och när Fantomen promenerar hem efter en lång äventyr med stukad fot så står laddningskärmen mest troligen fortfarande stilla.

Det är alla fall så det känns när man stirrar in i den elektroniska skärmens iris efter att ha dött för femte gången emot samma boss och istället för att direkt få möta fanskapet igen, måste man istället sitta stilla på soffan och vänta på att spelet laddar om all information igen så att du ska få en ny chans att bevisa din skills i digitalt mördande. 

Tack och lov är laddningskärmar inte lika prevalenta som på den gamla goa CD-rom och DVD tiden, men nog finns dem kvar fortfarande även om spelskapare blivit bättre på att gömma dessa i form av krälande genom trånga utrymmen och plötsliga buskage som måste sakta grymtas och stånkas igenom. Alla fall, känner mig lite nostalgisk idag av någon anledning och tänkte att jag ska lista några gamla goa personliga favorit laddningsskärmar.  

10. Samurai Champloo: Sidetracked<br />
Suda 51 möter Samurai Champloo! Nu har någon sugit av GUD och fått sig en belöning låter det som. It's a match made in heaven! Suda 51 verk osar av stil och typ alla spel han jobbat på har roliga och charmiga laddningskärmar och Samurai Champloo är ingen fisk mitt ute i Sahara heller, i Sidtrecked dricker Fuu på ett sugrör och blir rödare ju mer hon dricker. 

9. Rayman Origins

En liten stund att njuta av en vacker siluett och hoppa runt innan riktiga banan börjar. 

8. Left 4 Dead 

Alltid tyckt dessa fejkposters för fejkfilmer innan man började en bana i Left 4 Dead var coola. Tycker än idag de är coola. Gillade också detaljen med att spelarnas namn dök upp i affischen, så det blev typ FiskMåsHatt as Bill och Mannen_utanLäppar56 as Francis. Charmigt.

7. Shenmue 

Dessa svarta skärmar med plats, datum och klockslag är ikoniska för mig. Det är simpelt, men kraftfullt på något sätt. De är så minnesvärda faktiskt att jag kommer ihåg en tråd på typ 15 sidor på Shenmue Dojo där folk tyckte att de borde finnas med i Shenmue 3, vilket jag personligen fann helt sjukt. Alltså jag gillar dessa skärmar, men jag tar hellre ett spel utan laddningskärmar om det går. 

6. Bayonetta 

Att ha en träningsläge under laddningskärmarna var så BIG BRAIN idé att personen som kläckte den tanken mest troligt dog av en hjärntumör efteråt. Helt ärligt så är dessa laddningskärmar så bra i min mening att nyversionerna av Bayonetta till starkare hårdvara faktiskt lider av att de laddar så snabbt in spelet. Man hinner inte bli bekant med alla kombona tack vare att de bara svischar förbi.   

5. Ridge Racer 

NAMCO kom på den geniala iden att låta oss spela ett mindre prestandakrävande spel under tiden the main event laddade sig upp. Därav fick man köra den ikoniska Galaga under laddningskärmana på den nästan lika ikoniska Ridge Racer. 

Det här var faktiskt en så genial idé att NAMCO fatiskt patenterade iden med att spela gamla spel under laddningstiderna så ingen annan företag fick göra det, en riktig rövhål manöver från the namco boys i min mening, men tack och lov gick den patenten ut 2015, så nu är det bara att rulla ut de gamla klassikerna för att göra lite laddningsjobb.

4. Snatcher 

Vet inte ens om det här är en laddningsskärm helt ärligt, men jag älskar ljudet Torbocyceln gör när den kör en från destination till destination i Snatcher. Den där lilla tiden det tar att knappa in destination och sen köra dit ger världen en slags helhet som jag diggar. 

3. Spiderman PS4 

När man använder fast travel i Spiderman så får man dessa jättecharmiga animationer med Spiderman på tunnelbanan när han umgås med vanligt folk. Dessa laddningsskärmar är typ en perfekt  koncentrat av karaktären i min mening, för han kanske ser ut som galen Luchador med superkrafter, men i slutändan är han bara en vanlig snubbe, en av folket.  

2.Nier <br />
Att se vad Yonah skriver i sin dagbok under tiden när man ute och äventyrar och att visa dessa under tiden när spelet laddar is GLORY TO YOKO TARO! BECOME AS GODS!! A.I. WILL INHERIT THE EARTH! YOU ARE HUMAN MEATBAGS AND I ALREADY WRITE BETTER THAN YOU!

1. Resident Evil (1,2,3,0, Code Veronica) 

Enda laddningskärmen jag kan tänka mig som faktiskt tillför något genuint till spelets atmosfär och stämning, samtidigt som de är så älskade att fans ser dessa som en del av spelseriens DNA. Dörrarna från Resident Evil är så ikoniska att jag skulle kunna göra en egen topplista av bästa dörrar. All hail the door.   

Top 10 l Laddningsskärmar i spel  

<br />