Svenska
Blog
PLAY | Artikeldesign - Spelåret 2013

PLAY | Artikeldesign - Spelåret 2013

Skrivet av baathen den 25 januari 2013 kl 14:15

Tanken med mitt fiktiva magasin PLAY är att jag till slut ska ha givit form till en hel speltidning med allt från omslag till recensioner och artiklar.

Ni har redan sett några av mina omslag, och för tillfället håller jag på med formgivningen av både en artikel och en recension. Syftet med arbetet är att jag ska finslipa mina kunskaper i photoshop/Illustrator och Indesign. Både skisser och slutresultat ska vara del av min ständigt växande portfolio :).

Här har ni ett smakprov på första sidan av artikeln. När jag känner att den är värdig att läggas upp i sin helhet kommer jag göra den tillgänglig i läsbar form :). Bara för att göra den mer personlig skriver jag även all text själv istället för att använda mig av placeholder-text.

HQ
PLAY | Fiktiv speltidningsdesign III

PLAY | Fiktiv speltidningsdesign III

Skrivet av baathen den 13 januari 2013 kl 14:15

Kände mig motiverad och skapade detta omslag samma dag som det jag lade upp i mitt senaste blogginlägg. Dock har jag suttit och finslipat lite samt experimenterat med nya typsnitt vilket gjorde att det dröjde någon dag innan jag kände att den var värdig att visa upp.

Här är den i alla fall!


Omslag - Crysis 3
Typsnitt - FURORE (Logga)
VHIA - Crysis 3-text
Code Light/Bold - rubrik/brödtext.
Format- 30 cm lång , 23 cm bred
(LEVEL-mått).

Ville testa något nytt även med det här omslaget, även om det är ett mer traditionsenligt omslag om man tittar på antalet rubriker etc. Det som är annorlunda är att jag arbetade med diagonal text uppåt enbart (förutom loggan) för att skapa kontrast mellan texten och den nedåtvinklade bågen. Jag försökte även få in mer färg än i mina tidigare omslag (svart, grått och vitt.

Som vanligt vore det kul om ni kom med konstruktiv kritik :). Ni kan även föreslå vad ni skulle vilja se pryda nästa omslag!

HQ
201F2P

201F2P

Skrivet av baathen den 25 december 2012 kl 23:43

När man tittar tillbaka på året som gått kan man inte annat än häpna över mängden fenomenala spel som vi har haft äran att ta del av. Vi har avslutat Shepards strid i Mass Effect 3 och stigit in i John 117s bepansrade kängor än en gång för att påbörja en annan. Vi har fått ta del av en resa utan dess like i indiepärlan Journey samt fått återuppleva en gammal klassiker i ny tappning med XCOM: Enemy Unknown.

Jag skulle kunna skriva i timtals om spelåret 2012 i dess helhet, kontroverser, för och nackdelar, allt. Samtidigt har jag självklart planerat in den obligatoriska "topp 5-spelen 2012"-listan, som ska läggas upp på min blogg snart. Dock ville jag att detta blogginlägg skulle vara tillägnat en företeelse inom spelvärlden som verkligen blomstrat under året som gått:

Free to Play-spelen, eller F2P som det brukar kallas. 2012 är nämligen oslaget i den mängd påkostade och framförallt BRA, F2P-spel det givit oss. Bland mina guldklimpar hör bland annat Blacklight Retribution, Planetside 2, DotA2, Hawken, Tribes Ascend och Airmech. Jag hade tänkt att skriva om allihopa separat i kommande bloggar/minirecensioner, för det finns mycket jag vill ta upp. Dock kan jag säga att de allihopa är extremt rättvisa och inte på något sätt Pay to win. De håller även allihopa (med undantag av möjligtvis Airmech) AAA-kvalitet. Jag råder er därmed att testa dessa spel!

Jag kan lugnt säga att jag under 2012 lagt ner flest timmar i F2P-spel, och jag gillar det! Så länge som spelen är rättvisa och inte faller ner i Pay to win-träsket står jag bakom ökningen av denna typ av spel till hundra procent!

Planetside 2 - Spelet med potential!

Planetside 2 - Spelet med potential!

Skrivet av baathen den 26 november 2012 kl 01:49

(Ber om ursäkt för eventuella stavfel. Ville skriva av mig trots att jag egentligen är på tok för trött!)

Det är något alldeles särskilt att vara del av en strid där tjugo+ pansarvagnar på vardera sida öppnar eld mot varandra, alltmedan enormt många fler infanterister hukar bakom kullar, väggar och annat skydd och dussintalet flygplan angriper mål både på marken och i luften.
Vi har sett det förut, i allt från Battlefield till Star Wars Battlefront, men aldrig i den här skalan.

Planetside 2 starkaste kort är definitivt den atmosfär som genast tar tag i dig när du startar spelet. Du får välja namn, kön, hudfärg/ansikte och viktigast av allt: Faktion. Sedan får du en faktionsspecifik introduktion till spelet för att sedan slungas in i striden via en Drop Pod från rymden. Väl på backen är det sedan bara att ansluta dig till kriget om Auraxis.

Jag spelade en hel del av betan och har även tillryggalagt cirka 10 timmar i spelet sedan release. Ända sedan Battlefield först kom ut har jag föredragit de storskaliga krigsspelen med fokus på samarbete och koordination och det är definitivt något som krävs i Planetside 2.

Klassystemet belönar dig för att du spelar till din klass styrkor, och det finns ett utpräglat Squad-system i spelet, där man kan utfärda olika befallningar samt koordinera sin skvadron. Flera skvadroner kan sedan utgöra en pluton, som självklart kan vara EXTREMT effektiv om den koordineras rätt. Det finns också möjlighet att skapa en "Outfit" vilket fungerar som en klan och möjliggör samarbete på ett ännu mer organiserat plan.

Nu tänkte jag inte skriva en hel recension här, utan kan sammanfatta med de positiva saker samt negativa jag funnit hittills under min speltid:

Positvt:
"Krigskänslan har nog aldrig varit så närvarande, skalan och atmosfären (vilken faktion du väljer, och det faktum att du snart börjar hata de andra faktionerna och det de står för.) spelar i en helt annan liga.

Klassystem, Skvadroner, Plutoner, och Outfits belönar samarbete.

Uppgraderingarna är relativt balanserade för tillfället. Du får poäng att låsa upp saker för även när du är offline, vilket är ett plus.

Varierade kontinenter!

Negativt:
Dåligt optimerat. Stundvis oacceptabel FPS, och jag har inte en dålig dator. De håller dock på och optimerar spelet konstant, och de är ursäktade lite med tanke på spelets skala.

Buggigt. Det är att förvänta av ett spel som detta, som dessutom är gratis och under ständig uppdatering.

Spelet är för tillfället lite "Pay to Win"
Detta kommer att balansera ut sig till slut, och det är inte en jättestor skillnad. Dock får man ändå rätt stora fördelar om man köper fordonsuppgraderingar och vapen för riktiga pengar. T.ex kostar A2A Missiles för flygplanen, alltså efterföljande missiler, en hel del, och du lär få spela ett tag om du vill ha dem utan att betala riktiga pengar. De som väl betalar riktiga pengar kan därmed lätt äga luftrummet när de har dessa vapen, i alla fall för stunden.

Skulle kunna skriva så mycket mer, men det får bli i en senare recension!

Passar även på att göra reklam för en Planetside 2 - video som jag har gjort!
http://youtu.be/d-KFAhD1r2g