Svenska
Blog

GTA Online: På jakt efter klassikerna...

Bilar är något som ganska ofta kommer och går då jag spelar Grand Theft Auto: Online. Bilar stjäls, övergivs, säljs eller sprängs. På samma sätt som de jagas, hittas, behålls eller kvitteras tillbaka från Mors Mutual Insurance. Japp, jag har en viss motorcykel som det verkar stå "stjäl mig, kör mig och spräng mig på". För varje gång jag och min bästa vän spelar och jag kommer med sagda skrevraket slipper han ur sig:
"Well, isn't that your bike, Adde?"
Varpå han tar den och försvinner. Några sekunder senare poppar det upp ett meddelande om att jag har en ny cykel att hämta ut för att min gamla "got destroyed".

Personligen spränger jag inte andra spelares personliga fordon. Dels för att det kostar pengar om de är försäkrade men också för att man då blir klassad som en bad sport, hurvida man kan vara en good sport i GTA, det är GTA för tusan... Nej, jag stjäl hellre bilar och sen säljer de vidare. Rätt lönsam business då du med lite tur kan hitta en Felon GT som går för 9500 dollar hos Los Santos Customs. Eller en Albany Cavalcade som går för 7000. Lägg på möjligheten att repetera det ungefär en gång i timmen så kan du tjäna en hacka enbart på att kränga bilar. Säg två Cavalcades, det ger dig 14000 efter dryga timmen. Eller två F GT's - 19000. Sen har vi ju alltid Simeon som är ute efter speciella bilar som kan ge upp mot 14000 för en bil.

Nog snackat om att sälja bilar. Man gör det för att få pengar. Pengar är allt i GTA Online och sätten att komma över gröna papperslappar är många. När man samlat på sig ett par stycken kan man sen investera på olika sätt. Min favorit, som kanske inte kommer så oväntat, är att köpa bilar. Då menar jag inte den där sketna Issun tillika Mini Coopern utan större saker. I garaget står exempelvis en midnattsblå Übermacht Oracle, en kolsvart Grotti Carbonizzare, min rosa Declasse Tornado (för att rosa är manligt), snövita Canis Mesa Merryweather Edition (för att allt blir coolare med edition i slutet), samt min kronjuvel - Den mattsvarta Invetero Coquette som skulle få självaste Batman att bli avundsjuk. Trots att jag bara köpt två av bilarna så har det pumpats i lite stålar i samtliga. Ny lack, andra fälgar eller uppgraderingar i motorn exempelvis. Men den som fått mest omsorg - är dock Coquetten.

Med tanke på att bildelar kostar så ofantligt mycket mer i Online så står de inte som spön i backen. Det blir som en belöning när man kämpat sig upp till en specifik summa. Och som en följd utav det känner man sig mycket stoltare då man uppgraderat sin kärra. Min Coquette exempelvis innehåller lite mer än vad som fanns under huven när den levererades till mitt garage i Eclipse Towers. Turbo, andra motoruppgraderingen, "gatubromsar" samt andra växellådan. Säga vad man vill men den går lite fortare och framför allt när den kommit upp i hastighet.

Men men, nu till saken. Jag ser mig själv, Online, som en hustler av större mått. Allt beror på vad man jämför med och det finns många av er därute som besitter mycket mer än vad jag gör, och som är liiite... värre. Hur som helst, jag ämnar införskaffa mig klassikerna. Med det menar jag de som inte genereras på gatan och som är för värdefulla för att pressa genom garageporten. Utan de som verkligen är sällsynta och inte minst vansinnigt dyra. Jag pratar om Stinger GT'n, Stingern, Monroen och sist men inte minst JB 700'n. Allt kommer gå på en nätt summa av 2 656 000 dollar, något som kommer kräva enormt mycket arbete både på LS Customs men också lite överallt. Boneyard, Railyard och en viss Madrazo kommer att se mycket av mig och min kompis på senaste tiden. Även fast jag kommer ha plats för den så funderar jag på att sälja den rosa caben. Har bara kört den en gång och det var inte så överdrivet roligt och den var inte särskilt snabb heller.

Då kommer slutklämmen, hur ser ditt garage ut och vilken är din ögonsten.
(Som du nu och fram till och med den 31 januari kan tävla med i LS Car Show, som du kan läsa mer om på Rockstars hemsida.

GTA Online: På jakt efter klassikerna...

<b><i>Listan är också en hint om i vilken ordning kärrorna ska införskaffas, först högst upp,

HQ