Crash Bandicoot - Recension

Crash Bandicoot - Recension

Skrivet av AG Jati den 20 juli 2021 kl 07:57

Originalet existerar ej i speldatabasen så därför skriver jag recensionen här.

Jag har tyvärr aldrig varit ett vidare fan av Playstation 1. Visst, man har köpt konsollen och ett par spel men utan att ha uppväxt med konsolen tycker jag tekniken i sig inte åldrats med välhet som PS2(som såklart är min favorit-konsoll). Dessutom utan någon nostalgi kan det nog vara rätt så svårt att njuta av denna lite äldre konsol, även om jag har gillat N64 som man brukade köra mycket hos "simpet". Helt enkelt är detta inte en konsoll för mig.

Crash är en stor symbol inom platformens världen och jag förstår väl på sätt och viss. Blanding av både 3D och 2D kombinerat med hoppande och samlande som kräver sitt tålamod förklarar de miljoner fans världen. Sen så är mycket med musiken, designen och karaktärerna en klass i sig. Så, jag förstår "charmen" i det hela och varför många ser denna pungräv som en kulturikon.

Tyvärr får jag inte ut samma känsla som förmodligen många av er. Crash består inte mer än två olika världar, varav en av de sista är enbart en bonusnivå. Om man bortser från utmaningen är spelet i sig kort. I den nyare versionen så utnyttjar spelet mer av Crash lillasyrra Coco men istället för att ge henne helt egna banor så fungerar hon mer eller mindre som en alternativ karaktär i banorna. Det känns som att spelet gjordes väldigt snabbt.

Första spelet i trilogin har gjort sig känd för att vara en av de mer svårare av sitt slag. Jag håller inte direkt med. Visserligen har man begränsat antal liv men det är hur enkelt som helst att "fuska" till sig med 99 liv om man bara hoppar in i en bana, samlar på sig frukter och senare hoppar ut. Till skillnad från klonen "Quack Attack" startar man inte från början om man dör helt. Däremot så är samlandet en riktigt utmaning och älskar man sådana svårigheter lär detta vara ett spel för sig.

Största bristen kommer dock inte med längden, utan med bossarna. Alla dessa är utformade på samma sätt. Lösa ett visst mönster, knocka till boven fyra-fem gånger och tampas med en besvärlig kamera. Jag önskade man istället kunde ge dessa karaktärer lite mer personlighet. Typ en egen bana där man vid ett par sekvenser fajtas med bossarna för att i slutändan ha en episk strid. De blir så bortglömda att det får hela resan att verka poänglös.

Crash är helt enkelt inte min typen av spel. Tyvärr. Bättre lycka nästa gång. 5/10

Ge guldbollen till Donnarumma!

Ge guldbollen till Donnarumma!

Skrivet av AG Jati den 13 juli 2021 kl 00:57

Jag älskade Italien i denna turnering som vilken standard fotbollsnörd som helst, MEN...

... Jorginho förtjänar inte att bli nomninerad för guldbollen. Visst, han har haft enorm framgång de senaste åren men den strumprullaren han slog under finalen var bara skämmig. Sen så tycker jag att bortsett från den kyliga straffen mot Spanien gjorde han inte lika mycket uttryck som Chiesa exempelvis.

Istället tycker jag att turneringens spelare "Gigio" Donnarumma förtjänar guldbollen mer än någon annan. Det är högst skamlöst hur lite pris man ger målisar(bara en målvakt har väl fått guldbollen?). Donnarumma slog nästan hålla-nollan rekordet i ett mästerskap, det italienska försvaret svek honom i matchen mot Österrike, så därför känns det som en självklarhet.

Messi och Ronaldo har redan tillräckligt med bucklor dessutom.

Crash Bandicoot för första gången

Skrivet av AG Jati den 6 juli 2021 kl 00:27

Det närmsta man kom till ett spel liknande Crash var nog "Quack Attack". Disney Interactives prisade "Crash-klon"(allt blir ju kallat en klon förr eller senare). Premissen var ju desamma. Göra smått omöjliga hopp, tampas med jobbiga kameror och samla ihop sig gotti-gott. Med tanke på att hela trilogin såldes gratis slog man till. Börjar såklart med det ökända Bandicoot-liret. Ettan har ju gjort sitt namn för att vara den svåraste i serien och även om jag delvis håller med så finns det möjligheten att lätt samla på så oändligt med liv, så hjälplös som i Quack Attack blir man aldrig. Ser framemot att dö miljoner gånger till.

En spinoff med Rivet & Kit vore inte dumt

Skrivet av AG Jati den 25 juni 2021 kl 21:34

Om ni precis som mig kört klart Rift Apart och kammat hem världens enklaste platina(nej men seriöst, enkla trophies uppskattas) vill ni nog se mer av duon Rivet och Kit. Varför inte ett separat spel? Ett DLC för Rift Apart som fungerar som ett sorts miniäventyr. Vill se mer dimensionshoppande med flera coola prylar. Kunna köra som en gigantisk Kit likt Clank i de tidigare delarna. Sen så skulle jag vilja se mer av deras bakhistoria, eventuellt flashback sekvenser där man spelar de i olika perioder av deras liv. Åh, varför inte några fler nya planeter som förstörts av dimensionatorn? Mer Rivet och Kit åt folket!