Svenska
Blog
Är Half-Life: Alyx "the killer app?"

Är Half-Life: Alyx "the killer app?"

Då var jag klar. Eftertexterna har rullat. Det tog för mig cirka 10-11 timmar med de flesta hemligheterna och uppgraderingarna funna och jag kan äntligen sitta ner i min stol och smälta upplevelsen. På många sätt är Half-Life: Alyx spelet jag väntat på i flera år; Spelet där vi får ett riktigt hantverk till story med oss mitt i den virtuella smeten. Efter alla år av väntan är det en liten del av mig som önskar att nästa del i Half-Life inte var begränsat till endast VR, men samtidigt så är Valves klassiska actionspel den perfekta plattformen för detta hopp och fortsätter traditionen att knuffa gränserna framåt för spel.

Det är många unga idag som kanske inte kan förstå uppskattningen många av oss känner för till exempel Half-Life 2 och vad det spelet lyckades bidra med, men det Valve stått för med det spelet är inte bara polerad kvalitet, bandesign och tempovariation frälst av en potentiellt högre makt, utan också lade grunden för interaktivitet vad gäller fysik i spel. Valve integrerade fysikmotorn Havok, skapade gravitationsgeväret och förändrade fysikaliteten i spel sedan dess. Något så enkelt som att plocka upp en tomburk och lägga i en soptunna, eller bara kasta denna för att den realistiskt stidsar över marken, var tekniskt banbrytande i ett sånt spel och något vi tar för givet idag. Detta är vad Alyx tar med sig till en ännu högre nivå.

Jag önskar att det var lättare att förklara, men att vara i en sliten lägenhet, öppna en kökslycka och dra fram magasin till sin pistol, slå in en glasruta för att sikta ut eller behöva fysiskt huka sig för att med ett verktyg desarmera en mina är något helt annat än vad jag spelat tidigare. Visst, vi har haft Superhot VR där vi leker John Wick och duckar för projektiler och Beat Saber är ett modernt Dance Dance Revolution där fläsket dallrar rejält, men att ha ett riktigt actionäventyr med denna närvaro och där fysiken är fortsatt konsekvent får världen att kännas mer verklig och immersionen är på topp.

Friheten jag har med mina händer låter mig bli ganska kreativ, som hur jag anade att en strid skulle komma och jag kunde ta fler handgranater än jag fysiskt kunde bära och kasta dessa till strategiska platser över slagfältet så jag kan ta mig fram, plocka upp dessa och kasta när de behövs. Eller hur jag med locket till en tunna kan hålla hoppande headcrabs på avstånd medan jag rotar efter mer ammunition för att ta hand om slödret.

En nackdel är väl att Valve till viss del håller mig väldigt mycket i handen under min spelgång. Jag spelade på normal svårighetsgrad och jag hade ofta så mycket hälsoprylar att jag var tvungen att lämna dessa kvar. Det finns stunder där det verkligen kan behövas då vissa strider kan bli väldigt utmanande, men dessa dalar och toppar av svårighet hade kunnat jämnas ut lite tycker jag. Nu är spelet inte från topp till botten strider, som tur är för det hade varit tröttsamt i längden, så jag känner det märkligt ibland när jag kan bada i medicinsprutor.

Men storyn då? Jo, den är charmig. Jag tycker om Alyx som karaktär, även om jag har svårt att vänja mig vid hennes nya röst då Ozioma Akagha tagit över rollen från Merle Dandridge så gör hon ett bra jobb. Alyx är modig, hoppfull och händig vilket matchar det vi gör under spelets gång och den knasiga teknikern Russel ger oss ofta många roande stunder. Kemin mellan dessa två fungerar utmärkt även om det ibland kan vara lite på den för lättsamma sidan och skämt kan slinka in där allvar kanske hade varit det lite mer realistiska alternavitet.

Half-Life: Alyx var en varierad resa jag överlag älskade. Är det värt att skaffa en hyfsat robust speldator och ett VR-headset för kanske 5000-6000 kronor för? Det är en svår fråga då jag känner att ytterst få spel är värda att lägga stora summor pengar på bara för att uppleva. Men om ni har ett VR-headset som är kompatibelt och hårdvara nog att köra spelet på, ja, då är det utan tvekan ett spel man nästan måste prova. Om ni tyvärr står utan vad som behövs eller pengarna som krävs för att införskaffa, hoppas jag ni har en snäll bekant som har och kan låta er prova. VR är inte för alla, tyvärr, men för de som har magen nog att klara av det så är detta ett spel som jag hoppas kan sätta en trend framöver. Det är dags nu att vi får chansen att spela fler "riktiga" spel för denna plattform. Detta är beviset på att vi kan ha riktiga spel i VR och en av de häftigaste upplevelserna jag haft på många år.

9/10

HQ