Svenska
Blog

Jedi: Fallen Order var behagligt

Det känns smått overkligt att sitta här och äntligen ha ett nytt Star Wars-spel. Ett Star Wars-spel med enbart en solid kampanj, inga mikrotransaktioner eller krav på konstantuppkoppling eller liknande moderniteter. Det är ett spel jag bara startar, klickar på spela och det kör igång utan all bullshit vi fyller spelen med idag. Det borde nästan vara kriminellt hur länge vi har gått utan detta. Tänka sig, det är nästan som att en spelupplevelse blir bättre om man designar det som ett faktiskt spel först istället för en plattform riktad mot försäljning.

Men nog om min vanliga cynism och bitterhet kring många av spelindustrins problem. Respawn är en studio som överlag fortsatt leverera utmärkta upplevelser med bra spelande i fokus och det är vad vi får här i Jedi: Fallen Order. Det är ett spel jag verkligen önskade mig på många sätt. Slående grafik, tajta ljussabelstrider, en galax av mystik och en simpel men fungerade story. Det behövs inte mycket mer än så och att resa runt i galaxen med Cal Kastis var mycket mer behagligt än jag vågade hoppas.

Nu är det inte ett felfritt spel på något sätt. Prestandaproblem verkar finnas här och var, även på mitt Xbox One X kan jag få märkliga tapp i bilduppdateringen och det märks till och från när spelet försöker ladda in data medan jag söker mig över kartan. Sedan så finner jag också spelets inspiration av Dark Souls stundtals märklig. Dark Souls och Bloodborne är fenomenala spel, utan tvekan, men jag förstår inte riktigt vad det gör kontextuellt i Jedi: Fallen Order eller hur det passar in vare sig mekaniskt eller storymässigt att jag mediterar och fiender återbefolkar planeterna jag utforskar. Det är inte dåligt, men känns snarare som en kul idé som inte helt hamrats till för att få rätt form.

Men trots detta så hade jag väldigt roligt med äventyret och jag tyckte om presentationen av storyn trots att det var ganska förutsägbart och spelets huvudperson stundtals är väldigt platt och ointressant. Jag tyckte om själva äventyret, utforskandet och sidokaraktärerna var överlag starka (blev väldigt förtjust i piloten Greez). Det jag nästan uppskattade mest var att det var ett spel som märkbart skapats av folk som älskar Star Wars och att utforska den världen. Som hur vi börjar på en planet där vi ser de gamla vraken från klonkriget brytas ner för reservdelar eller imperiets inverkan på mångas liv i galaxen. Det är inte bara meningslösa referenser som är till för att öppna min plånbok som det mesta vi serveras idag utan mer världsbyggande i funktion.

Det var lite kort om Jedi: Fallen Order. Jag tyckte om det väldigt mycket och blev smått beroende av utforskandet och att hitta nya vägar, hemligheter och att bemästra mina Jedi-krafter. Jag hoppas innerligt att vi får se mer såna här spel i framtiden och att vi inte behöver vänta lika länge på en titel utan live service-skräp inproppat.

8/10

Jedi: Fallen Order var behagligt

HQ