Svenska
Blog
PS4 & Switch första ordentliga prestandajämförelse

PS4 & Switch första ordentliga prestandajämförelse

Skrivet av _genki den 30 mars 2017 kl 10:23

Då är dagen här när vi äntligen kan se hur väl Switch står sig mot nuvarande konsoler. Det har varit stora kontroverser kring Switch prestanda och i synnerhet åt det negativa hållet. I denna debatt har jag förhållit mig övergripande positiv då jag har testat Tegra X1 tillsammans med Unreal4-motorn och blivit imponerad över vad denna "strömsnåla", mobila plattform klarar. Många har nog fått uppfattning av mig att jag är lite väl glad för Nintendos nya konsol, men i dessa fall måste jag försvara mig och säga att det främst handlar om att väga upp för den oförståelse och negativitet som råder över plattformen. Jag tror helt enkelt att hårdvaran är missförstådd.

Idag hände däremot något riktigt kul. Det är nämligen första dagen då vi kan se en rak jämförelse med ett spel som släpps både till PS4 samt Switch. Nämligen "Snake Pass". Detta urcharmiga och unika spel kan misstolkas att vara ett grafiskt simpelt spel, men vi ska inte luras. Det finns otroligt mycket som försigår på skärmen och att Playstation 4 klarar inte av att köra spelet i 1080p utan får nöja sig med 1536x864@30fps är också ett testamente kring spelets grafiska nivå.

Anledningen till att jag skriver detta blogginlägg beror på att Digital Foundry nyss har lagt upp en jämförelse och jag kan rekommendera att kika på den då den bekräftar min personliga uppfattning kring Switch hårdvara och hur den presterar. Precis som med alla konsoler så måste viss anpassning ske, men det är ändå intressant att se hur väl Switch klarar multiformatstitlar när det inte längre handlar om "konvertering" utan snarare ett spel och en motor som är regelrätt byggt för Switchens hårdvara.

Detta är defintivit inget krig mellan konsoler, jag håller en väldigt liberal syn på spel, men tycker ändå att det är lite kul att se att skillnaderna är långt ifrån katastrofala mellan plattformarna så som många tycks måla upp. Nintendos nya konsol har en lång resa framför sig. Men jag kommer fortsätta att förhålla mig positiv till plattformens utveckling. Mitt största problem nu är att Nintendos själva inte riktigt visar vad maskinen går för och att mycket av det som kommer ut närmsta året är just WiiU-konverteringar. Inget fel på det visserligen, och jag ser verkligen fram emot Mario Kart 8 i 1080p. Men att Splatoon fortfarande körs i 720p i demot, känns märkligt med tanke på hur mycket mer kraft som finns under huven på Switch.

Hur känner ni när det kommer till multiplattformsspel? hade ni helst köpt det till PS4 för den ökade grafiska fideliteten på TVn, eller den något nedgraderade versionen till Switch för att sedan ha möjlighet att ta med sig spelet på resande fot? :)

HQ