Svenska
Blog
Jag har testat HTC Vive

Jag har testat HTC Vive

Skrivet av Petter den 10 maj 2016 kl 11:34

Nej, jag har inte hakat på i VR-hysterin. Jag har inte räknat ned dagarna till releasen av vare sig Oculus Rift eller HTC Vive och jag förhandsbokade ingen av hjälmarna. Jag har varit kritisk till hur ofärdig och gimmick-artad teknologin verkar i över ett år nu och jag har mycket riktigt kritiserat Oculus Rift för att vara "värdelös" i dagsläget. I min värld (högst subjektivt, såklart) är den hjälmen inte mycket roligare än en normalstor släng av fotsvamp.

Med det sagt var jag lite mer nyfiken på den färdiga, finslipade konsumentversionen av HTC Vive. Lite sen till festen kanske men under förra veckan fick jag chans att i lugn och ro testa den, grundligt. En virtual reality-hjälm för 8000 kronor som av flera respekterade tidningar beskrivits som VR-teknikens regent. Jag undrar: Vad är det folk ser i detta som är så bra? Efter ett par dagar med HTC Vive, i det skicket som den idag säljs i, är jag fullt beredd att kalla den fullständigt värdelös. Vi pratar "kasta direkt i soporna"-standard här. Jag är lika förbryllad som frustrerad.

Till att börja med är hela upplevelsen så fullständigt nedkletad av sladdtrassel att det snabbt blir parodiskt. Sladdar, mängder-och-åter-mängder av sladdar som släpar runt skallen likt ett uselt aprilskämt. Jag har sladdar överallt och trasslar in såväl torso som ben, fötter och armar i dessa mängder av sladdar. Nummer två: Passform och design. HTC Vive är för stor, för runt och i och med det sitter den rätt kasst på skallen, oavsett hur man spänner den och oavsett vilken huvudform man har. Efter att ha vridit på huvudet ett par gånger har hjälmen hasat ned någon enstaka millimeter på näsan vilket gör att den redan klena skärpan i bilden blir markant sämre.

Mer då? Upplösningen är på tok för låg och bildkvaliteten känns som att jag hoppat tillbaka minst nio år i tiden. Screen door-effekten, den mängden som bilden innehåller, är dessutom oacceptabel, enligt mig. Jag får ont i ögonen och lätt huvudvärk relativt snabbt och i kombination med alla sladdar, de medföljande spelens genuina meningslöshet och det faktum att hela kalaset, inklusive lågupplöst skärm, ett helt rum med prylar/sladdar + klumpig hårdvarudesign, kostar 8000 kronor gör mig sorgsen. Om det är detta, denna trötta gimmick, som hela spelvärlden nu förlitar sig på ska "förändra allt", då är vi verkligen inne på helt fel spår. VR (både Oculus och Vive) idag känns som risig "early access"-hårdvara från pilliga college-studenter på något slags teknikjippo. Mjukvaran är buggig, spelen buggigt usla och teknologin inte nära-på så bra som den naturligtvis måste vara för att slå mig med häpnad.

Detta är ett kasst experiment och även om det kanske kan bli något helt fantastiskt om 10-15 år känns det helt sjukt att HTC vill ha 8000 kronor (plus en kraftfull PC för det dubbla) för Vive. Hade jag lagt ut dessa pengar ur egen ficka, på det här, hade jag mest troligt redan hoppat från balkongen.

HQ