Svenska
Blog
Överstyrnings-simulation i vår racingrigg

Överstyrnings-simulation i vår racingrigg

Skrivet av Petter den 1 december 2020 kl 13:44

SR1-systemet från svenska Simrig som vi baserar vår racingrigg på, är strålande. En strålande pryl. Mjukvaran har fungerat felfritt i snart ett halvår nu och hårdvaran har gått i 120 timmar utan minsta lilla hickup. Lysande hårdvara till ett superbt pris, som jag skrivit i omgångar. Det som SR1-systsmet inte gör, dock, är att simulera förflyttning sidleds. En rätt meningslös sak för den som enbart kör asfaltracing i exempelvis Assetto eller Rfactor 2, men något som jag verkligen saknat i Dirt Rally 2.0 där man såklart åker på bredden oftare än man åker rakt fram - är slip/yaw-simulering. Simulation av hur bilen beter sig under över- samt understyrning. Förflyttning sidleds, med andra ord. Glida åt sidan när bilens däck mister sitt fäste, kliver ur sin glidvinkel och hamnar i sladd. Och då är det idag Next Level Racings Traction Plus Platform som gäller, som uppgradering.

Dyr, är den. Dock. Väldigt dyr. Och att meka ihop den med något annat system än Next Levels "seat shaker" Motion V3, är inte lätt. Men tanken är att försöka göra det, ändå. Svetsa en alu-ram som fästes på Traction loss-plattan, beställa svarvade alu-koppar som placeras ut enligt exakta mått på SR1-chassit för att sedan ställa Simrig-riggen i dessa koppar och sen försöka få mjukvara för de båda olika systemen att båda avläsa telemetri och reagera båda individuellt och i samförstånd. Kommer det att gå? Jag vet inte. Simrig vet inte. Next Level Racing vet inte. Men vi är villiga att testa. För lyckas vi, har vi landets överlägset fetaste racingsimulator...

Återkommer.

HQ