Svenska
Blog
Jag tycker synd om Naughty Dog

Jag tycker synd om Naughty Dog

Skrivet av Petter den 26 juni 2020 kl 13:44

OBS! Denna blogg innehåller The Last of Us II-spoilers i mängder.

Skitstormen rasar, jag har nog ärligt talat inte sett något värre inom spelindustrin - någonsin. Mass Effect: Andromeda-debaklet känns som en bagatell i jämförelse, nästan. Folk är rasande. Rosenrasande. Och det märks att framförallt Youtubers valt att gå extra, extra hårt här - för att framförallt bygga barriär medan dem (som de själva beskriver som regelrätta "sanningssägare") och traditionella spelkritiker (som de alla beskriver som "mutade, oärliga idioter"). Trist, är det - Kan jag såklart tycka. Lika trist tycker jag det är att fans över hela världen nu samlar in namn för att försöka tvinga utvecklarna att ändra storyn. Lite som efterdyningarna av The Last Jedi. Och även om Neil Druckmann och hans team naturligtvis visste att deras uppföljare skulle skapa ilska, bygga irritation, chock och missnöje hos de mest inbitna fansen - Har jag otroligt svårt att tro att de hade förväntat sig det som sker just nu.

I grunden blir jag en smula sorgsen av det hela, om sanningen ska fram. För jag älskade verkligen mina 27 timmar med The Last of Us II, och det handlar på intet sätt om att jag tyckte att spelet var "perfekt" eller om att jag inte hade några invändningar på storyn som sådan. Jag hade såklart helst velat att Joel fick leva vidare. Såklart. Jag hade dessutom helst sluppit spela som Abby, om jag ska vara helt ärlig. Men det gör ju inte att storyn, som kretsar kring hat, hämnd och förlåtelse och på sina ställen blir så mörk rent tonalt att det snudd-på bryter ned den som spelar, är värdelös - för det. Och det är ju den skillnaden jag naturligtvis känner att jag kan göra. För lika gärna som jag hellre hade velat att Arnolds hjälpsamma framtidsrobot inte smälte ned sig själv i slutet på T2, lika gärna som jag helst hade velat att Andor & Jyn Erso överlevde slutet i Rogue One - Lika gärna hade jag ju velat se ett The Last of Us 3 med Joel vid liv. I huvudrollen, igen. Men inget av dessa slut eller story-element gör ju att dessa filmer, eller spelet i fråga, blir sämre - för mig. Snarare starkare, mer definitivt. "Kill your darlings" är verkligen inte särskilt enkelt. Det kräver stake. Och även om Naughty Dog utmanar ödet lite väl mycket kanske, här, så applåderar jag deras vilja att verkligen kliva framåt, verkligen tvinga oss att känna saker som 0,0001% av alla spel lyckas framkalla.

HQ