Svenska
Blog

Resident Evil 3: demo-intryck

Resident Evil 2 var fjolårets spelupplevelse för undertecknad. Atmosfäriskt, isolerande, nervigt, polerat, praktfullt och stundtals helt befängt skrämmande. Capcom uppdaterade spelmekaniken men behöll andemeningen från originalet vilket resulterade i en produkt som bringade det bästa utav två världar. Resident Evil 2 (2019) förblir ett alldeles strålande spel.

Resident Evil 3: Nemesis till PSX är det spelet i serien (bortsett från spinnoff-räckan Survivor/Umbrella Chronicles) som jag aldrig någonsin fick ett tillfälle att bekanta mig med. Av den orsaken ska det givetvis bli särskilt roligt att äntligen få inleda bekantskapen med Raccon Citys bakgator, tunnelbanestationer, Jill Valentine, Carlos och förstås den roidade supermutanten med ett stort M, Nemesis:en.

Idag släpptes en liten försmak till det stora äventyret, som annars släpps den 3:e april, och jag har tillbringat omkring trettio-fem minuter med att rekognoscera tillvaron och kela runt med de odöda i Capcoms hajpade trea. Förhandsintrycket känns bra. Spelet är, spelmässigt, rätt identiskt med Resident Evil 2 och utvecklarna har uppenbarligen kört den säkra rutten - vilket jag i det här enskilda fallet anser vara bra. Det mest anmärkningsvärda hittills är större (öppnare) omgivningar, mer levande döda att prygla upp men också mer ammunition.

Resident Evil 3: demo-intryck

Resident Evil 3 låter tyvärr notabelt sämre än föregångaren, med platta ljudeffekter och väldigt fjösiga vapenskott. Nemesis-närvaron känns också mindre "tung" än Mr. X. Hoppas verkligen att detta nu åtgärdas skyndsamt inför spelsläppet den 3:e.

Valentine kan göra en undanflykt-manöver precis som i originalet och känns passande nog både lite kvickare och händigare än polisaspiranten Leon och civilisten Claire. Beklämmande nog har man tydligen gjort sig av med valsystemet som skulle resultera i olika händelseutvecklingar, ungefär som man kastrerade A/B-scenariorna i tvåans moderna version, vilket känns trist och kommer säkerligen få repressalier beträffande återspelningsvärdet.

Hållbarheten rent allmänt, känns också fortfarande som ett litet orosmoln då Resident Evil 3 var ökänt för sin korta spellängd och trots att det talas om utökningar lite här och var så är jag inte riktigt betryggad ännu. En 10-12 timmar lång kampanj till fullpris är absolut minimum, även med bonus-tillägget Resistance inkluderat. Annars är det här bara mer av allt det som gjorde Resident Evil 2 till en så fantastiskt gastkramande spelupplevelse. Längtar!

HQ