Svenska
Blog
Rage 2 har fortfarande ett av genrens bästa skjutsystem

Rage 2 har fortfarande ett av genrens bästa skjutsystem

Detta är något av det mest mediokra jag någonsin spelat, och samtidigt har det några av det bästa spelsystemen med en grym feedback-design för sin genre. Öppna världar och förstapersonsskjutare är inget nytt. Rage 2 försökte göra mycket med många utvecklare involverade i projektet. Vissa utvecklade skjutandet och andra bilkörandet. Tyvärr fick det konsekvenser för projektet. Flera av spelets spelmässiga inslag underuttnytjas trots Mad Max-utvecklarnas inblandning. Men det är inte bilkörandet eller berättelsen jag vill lyfta, utan den fantastiska känslan i stridssystemen som går att finna här. 

Att träffa någon i huvudet har aldrig varit lika tillfredställande i ett spel och det finns en oslagbart bra feedback till mig som spelare. Det är därför det gör mig lite besviken hur pass mycket av titeln som inte riktigt lever upp till det fenomenla skjutandet. Jag sprang runt och låste upp så mycket av specialförmågorna jag kunde i förväg via arkerna, för att verkligen fullt ut kunna njuta av stridssystemet. När man är fullt utrustad i spelet kan actionpartierna bitvis tävla med Doom 2016 och Doom Eternal. Fiender flyger, huvuden exploderar som vattenmeloner och kastvapnen synergerar så väl med resten. Det är kaso och explosionerna viner runt varje hörn.

Däremot blir det aldrig riktigt lika snyggt förpackat, välljudande eller konsekvent som Doom. Jag tvivlar starkt på att det någonsin blir ett nytt Rage då båda spelen sålt under förväntan. Samtidigt kan jag inte riktigt glömma hur mycket potential som fanns i båda dessa projekten. Jag ser mig inte spela klart detta igen men Rage 2 (mitt personliga omdöme 6/10 står sig fortfarande) förblir en vacker, vällåtande spelmässigt exeptionell skjutare, som dras ner av i princip allt annat. Synd anser jag, då detta hade kunnat vara offantligt mycket mer och bättre. Vad tycker du om Rage-serien? 

HQ