Svenska
Blog

Total War: Warhammer II avrundas starkt i nytt DLC

Det är en fröjd att det inte är långt kvar innan trilogin avslutas. Jag har spelat DLC- paketet The Silence & The Fury och kan meddela att det är väl värt din tid. De har transformerat en av de svagaste spelbara faktionerna sedan det första spelet till en makalöst roande i tvåan. Förutom alla nya inslag som enheter och annat kan vi nu också spela dessa i Vortex kampanjen.  

Jag har länge hoppats på att både Warriors of Chaos och Beastmen skulle få en renovation och uppgradering. De var två av de första faktionerna utöver de fyra originella. Mycket har hänt sedan dess och Creative Assembly har lärt sig mycket om hur man designar och skapar roande spelmekanik. Det är efter att ha spelat två kampanjer med det nya paketet jag inser hur pass mycket det lärt sig. 

Borta är tråkiga mekaniska inslag som är löst sammanhängande och kvar är spelmekanik som är ihopkopplat till ett enda nät som alla påverkar varandra. När du reser en Heard Stone och sedan ska rasera alla städer i din omgivning byggs artens mytologi ihop med spelbarhet. Nya enheter och resurser som fås genom förstörelse fångar detta perfekt. För att inte tala om det nya teknologi trädet som kräver att du utför speciella saker under striderna skapar en mycket mer enhetlig och kompetent spelbar faktion. 

Det har även löst en brist jag irriterat mig på länge och det är att du kan rekrytera alla andra legendariska ledare. När CA bestämde sig för att splittra arternas legendariska ledare i olika faktioner behövde du använda diplomati för att få dessa under dina vingar. Det var ofta problematiskt, ibland hade ledarna dött eller så ville de inte. Nu även i Vortex kampanjen där du spelar som Taurox kan du rekrytera de andra tre.

Det spelar bättre, känns bättre i striderna och jag är helt nöjd med alla nya inslag. Den andra biten av detta paket var en ny hjälte för Lizardmen. Han bjuder på teleporterande runt kartan inte olikt Wood Elves Sisters of Twilight. Istället för att teleportera dig till olika träd kan du nu snabbt transportera dig till gamla ruiner. Detta fungerar väldigt väl även om jag inte tyckte att det var nödvändigt med en till legendarisk ledare för ödlearten.

Förutom detta så introducerades en del nyheter via en gratispatch. Det gäller allt från att datorn avgör striderna automatiskt och du ser resultatet exakt till småförbättringar. Taurox en stor tjur som förgör allt i sin väg är en fenomenal avslutning på andra delen i det enskilt bästa Warhammer spelet på marknaden. Med lite tur så kommer den avslutande delen vara ännu bättre och binda ihop allt på ett bra sätt. Jag ser särskilt fram emot den kombinerade kartan där allt innehåll i första och andra spelet med allt DLC inkluderas i en enda megakampanj med spel tre.  

Det finns inget Total War som kommit närmare en asymmetrisk och varierande kampanj som detta. Tusen timmar senare och jag känner mig inte nöjd. Det finns få andra upplevelser därute som kan matcha briljansen här i strategigenren. Om du inte spelat det första eller det andra spelet kan jag rekommendera det andra som en inkörsport. Om du gillar det kan det vara värt att köpa första spelet för fyra nya spelbara lag. DLC paketet däremot är väl värt dina pengar om du äger basspelet. 

Spelar du Total War: Warhammer II Silence & The Fury och vad tycker du om det?

HQ