Svenska
Blog
Det var inte bättre förr

Det var inte bättre förr

En fras som jag ibland funderat runt och ofta hör i spelvärlden är "det var bättre förr". Det är en åsikt jag inte delar då mediet utvecklas så fort. Jag saknar inte alls 1970, 1980 eller 1990-talet. Även om jag som person tycker om att utforska spelen från den tiden. Jag kan spela mer eller mindre alla vettiga spel från den tiden idag om jag så önskar. Årligen får jag spela spel som sätter mediet i ett nytt perspektiv eller erbjuder en upplevelse som får mig att reflektera. Det släpps varje år fantastiska spel som har något att säga. Spelvärlden utvecklas med rasande takt och utbudet spel idag är gigantiskt. Det gäller också mängden genrer vi idag kan välja spel från.

Jag vill betona att jag uppskattar äldre spel men det finns en tanke i ordspråket "det var bättre förr" som stör mig. Det är att man frångår all utveckling, ignorerar det dåliga från förr och det som faktiskt är bra även idag. Vi ser inte skogen för alla träd. Jag tror de flesta skulle sakna alternativen om de fick tidsresa bakåt till säg 1970-talet eller 1980-talets spelvärld. Jag vidhåller såklart att det finns nöje i spel från tidsperioden men inte var det överlag bättre. Min misstanke bakom denna tankegång är vårt minne som ofta är selektivt. Vi minns det bästa, det vi gillade från förr, men vi minns sällan allt som var dåligt. Därutöver är kontexten viktig också som vår ålder och köpkraft av spel.

Jag ogillar såklart saker som sker i industrin idag exempelvis kasinoinslag och trasiga spel vid släpp. Det är däremot ingenting nytt. Den amerikanska spelindustrin kördes i botten en gång redan vid 1980-talet. Girigheten i industrin saknar ibland motstycke. Samtidigt lever vi i en tid där mediet utvecklas i rasande takt, gått om filmindustrin och har en bredd på upplevelser som helt saknar motstycke i dess historia. Spel som God of War och Red Dead Redemption 2 var inte möjliga för 30 år sedan av självklara orsaker. Eller den spännande indiescenen som växt fram de senaste 10 åren. Jag vill göra ett argument för att "det var inte bättre förr" utan vi minns höjdpunkterna men inte allt skräp som också fanns redan då.

Med det sagt är det såklart viktigt att vi jobbar mot dåliga saker som sker i spelvärlden. Det kan vi göra utan att vara förblindade av dåtid. För våra egna minnen av det föregångna är sällan heltäckande eller alltid helt korrekta. Det finns otaliga studier om hur minnet påverkas över tid och förändrar inte bara detaljer utan också andra aspekter av det. Finns det problem i spelvärlden, utan tvekan och jag har skrivit förr om flertalet sådana. Vad som däremot finns är en konstant utveckling av teknik, berättande, ljud och annat. Vi har också för det mesta tillgång än idag, till gigantiska och omfattande spelbibliotek av äldre spel.

Vi bör och ska bevara äldre spel och jobba aktivt mot det skadliga aspekterna i industrin, men vi får inte glömma att glädjas över allt som också är bra idag. Spelen som utmanar hur spel ska se ut i ny teknik som VR eller berättande, ljuddesign och som underhållningsform. Spelen som får oss att reflektera eller underhållas. Precis som dessa fanns förr, finns det idag och kommer fortsätta att finnas i framtiden. Vad som har hänt sedan spelen började skapas är en alltmer ökad interaktion mellan konsumenter och skapare. Vi ser att människor idag har möjlighet att ha inflytande på spelutveckling, eller problematiska inslag på gott och ont.

Jag blir glad av ökningen människor som kan skapa spel idag oavsett om de har företag i ryggen eller jobbar ensamma. Ser med glädje på att digitala spel blivit något som hela världen håller på med. Att det finns en sådan svårbegriplig mängd spel vi kan spela idag från alla världens hörn. Jag uppskattar också att kändisar och stora personligheter vågar vara en del av spelvärlden idag. På 1980-1990-talet och början på 2000-talet var det ofta något som personligheter inte ville förknippas med. Jag gläds också över att spel blivit så allmänt accepterat i sociala sammanhang att det går att diskutera som en bok eller film. Det var inte bättre förr, och jag är övertygad om att det är betydligt bättre att ha spel som hobby idag.

HQ