Svenska
Blog
James Bond är fångad i ett spindelnät av normer inom speldesign

James Bond är fångad i ett spindelnät av normer inom speldesign

Det ikoniska temat brakar loss James Bond vandrar in i syn och skjuter ett skott rakt mot oss åskådare. Blod dränker scenen och kameran skakar sakta ner för att introducera spelens huvudmeny. Jag har älskat bondspelen sen jag kom i kontakt med James Bond; Goldeneye, Tomorrow Never Dies, The World Is Not Enough, Agent Under Fire, Nightfire, Everything or Nothing och ett par till. Spel som alla är ganska identiska i sitt sätt att spela. Det har inte alltid varit så, före Goldeneye på Nintendo 64 som flest är bekanta med kom det ut runt 11 spel med James Bond. Dessa spel spelades främst i 2d och fungerade ungefär som du tänker dig. Fokus var fortfarande på att skjuta fienderna, ducka och ta sig från A-B. De var också präglade av sin hårdvara och sin tids speldesign på gott och ont.

Filmlicensspel har alltid varit ett offer för trender i spelvärlden och med kort utvecklingstid ofta saknat kvalité. I många fall har de en tendens att vara rätt dåliga spel också. Det finns undantag och det är oftast spel som går sin egen väg, har en kompetent utvecklare, tid och budget för att skapa ett bra spel. Nyheten om att IO: Interactive skaparna av de fenomenala Hitman spelen (som jag råder dig att spela) ska skapa nästa spel i serien gör mig förväntansfull. För James Bond licensen kommer med mycket bagage som är förknippat med varumärket och spelen. Det ska vara racing, det ska vara våldsamt skjutande och liknande. Jag hoppas innerligt att utvecklaren bryter dessa normer i speldesign för jag saknar inte James Bond som det var i spelvärlden utan jag vill se något nytt som kan återskapa glädjen och intresset för varumärket i spelvärlden. Varumärket skulle också må bra av något nytt.

Istället vill jag att de här duktiga utvecklarna bättre fångar rollen Bond har. Karismatisk, charmig, dödlig individ som lätt smälter in i nya omgivningar. Ett bra smygsystem som inte bara är belönande utan fångar rollen som hemlig agent på ett bra sätt. Visst kan de ha lite skjutande om saker går fel men det borde inte vara i fokus. Dödande ska såklart heller inte straffas som i Hitman spelen. Du har som sagt en licens att döda. Jag ser gärna ett spel som prioriterar smygande, ljuddämpade vapen och hans olika uppfinningar för att ta sig genom nivån. De får gärna blanda in mer av Bonds andra sida att prata med individer och att försöka ta sig nära måltavlor eller objektiven. Bygg in lite spionage när vi ändå håller på och låt oss tjuvlyssna på skurkarna för att få ut mer information som hjälper oss framåt.

De får jättegärna designas som ett pusselaction spel med fokus på smygande där du behöver tänka lite mer för att klara uppdragen. Varför inte låna in lite saker från Hitman serien som kostymer som också är inslag i filmerna. Slutar det nya James Bond som ett renodlat actionspel som de äldre spelen tror jag det är att göra licensen en björntjänst. Den hade stagnerat något ofantligt mot slutet och behöver ett fräscht grepp. Jag tror att Hitman skaparna kan erbjuda ett annat perspektiv på James Bond och bryta de gamla normerna för hur spelen designas för något spännande och intressant. Studion är otroligt duktig på nivådesign och smygande så därför hoppas jag på att det blir kännbart i den kommande titeln. Därför hoppas jag också på att nivåerna är i rörelse inte olikt i Hitman där karaktärerna har scheman de följer.

Vad vill du se i nästa James Bond spel?

HQ