Svenska
Blog
Några favoriter inom titel och huvudmenyer i spel

Några favoriter inom titel och huvudmenyer i spel

Har du startat ett spel och bara fastnat i huvudmenyn ett tag. Svepande toner av jazz, härliga färger eller något spännande som sker. Om så är fallet är detta en bra blogg för dig. Min tanke är att med lite korta beskrivningar ge några exempel på ett par menyer som jag drömt mig bort i. Där musik och ljud blir som en form av terapi. Eller att inramningen är något alldeles eget och intressant. Denna blogg kanske dominerar något på musiksidan men det finns exempel som är bredare. Du som läsare får såklart också jättegärna dela med dig av dina egna favoriter i kommentarerna.

Mitt första exempel är ett spel som de flesta känner till. Det är La Noire av Rockstar som också gjort spel som Grand Theft Auto och Red Dead Redemption. Spelet i sig är en väldigt unik upplevelse där vi får följa en polis och lösa brott. Personligen skulle jag vilja se ett nytt försök med all den senaste tekniken för ansiktsanimationer. Du kan se den huvudmenyn här och se om du håller med eller inte.

Mitt nästa exempel är Sid Meier's Civilization IV som har en av de härligaste låtarna som huvudtema i ett spel. Även om jag inte kan bekänna mig som troende och låten har religiöst påbrå så var det ett genidrag att spela in den på swahili. Det är en magisk låt som spelas under en fenomenal inramning med en resande sol som stiger över horisonten på vår jord. Ett grepp som förankrar spelets tema om mänsklighetens resa på vår jord från små byar till moderna storstäder över tid. Du kan kika på detta tema via denna länk och avgöra själv om du gillar den eller inte.

Nästa spel på listan är Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction. Det här spelet vill jag lyfta för att menyn är en enda stor eldstrid mellan agenter och skurkar som är frysta i rörelse. Varje gång du klickar på ett val så skickas du till en annan del av det som utspelar sig. Det är läckert, visuellt snyggt inramat och kraftfullt. Det är en huvudmeny som inte vinner några priser för musik eller ljud utan snarare hur den ser ut. Spelet har också ett supercoolt sätt att visualisera vad du ska göra härnäst genom att skriva uppdragen med text på husväggar och annat. Du kan se en liten snutt av hur den ser ut via denna länk.

Detta exempel kommer du som gillar hårdrock och metal att gilla och det är spelet Brütal Legend. Huvudmenyn något så unikt som en live inspelad sekvens där Jack Black tar dig med in i en skivbutik. När du trycker start så öppnar han en vinylskiva men menyvalen till både lite gammeldags konst, typsnitt från denna typ av musik. För mig var det lite nostalgiskt mest och det passar så väl till spelets tema och stil. Musiken i menyn var också strålande du kan se menyn här.

Det här spelet har ett otroligt vackert tema och en av de vackraste huvudmenyinramningarna jag sett. Spelet ifråga är Xenoblade Chronicles: Definitive Edition som till en lugn pianoslinga låter oss se moln glida över himlen, dag blir till natt och det finns ett lugn här som gör att jag själv antagligen aldrig hade tagit mig förbi den här menyn. Du kan avgöra själv och se denna här.

Tentakler äckliga ljud är det som vi möts i ett av Nintendos bästa spel genom alla tider. Jag har nog sällan haft så mycket gåshud som jag fick när jag startade upp Metroid: Prime för första gången. Det är ett mäktigt svepande tema som når oss med sina elektroniska vibbar och tyngd. För att vara ett spel på Nintendos plattform så var det rätt mörkt och obehagligt också bitvis. Det finns inget spel som symboliserar storheten hos Gamecube som denna titel och dess meny var en del av det. Du kan se hur menyn ser ut själv via länken.

Tyskutvecklad statsbyggare går kanske inte hand i hand med ett fenomenalt soundtrack. Jag känner mig ändå tvungen att lyfta Anno 2070 vars temamusik är något helt magiskt. Det är en sorgsen slinga musik som hörs till synen av vårt jordklot. Den passar också väl in med spelets tema om naturförstörelse och en totalt trasig värld. Jag har fastnad i den menyn för länge ibland bara för att lyssna på denna melodi som du kan se och höra här.

Mitt nästsista exempel på en huvudmeny jag gillar är det första Mass Effect som släpptes 2007. Jag tror inte att startmenyn hade fångat mig så mycket om jag ej spelat spelen. Men den där känslan av stillhet och skala som det här temat ekar av har en nostalgikick som få andra spel. Det beror såklart på att jag håller det här spelet som ett av det bästa jag spelat genom alla tider. Spelets påverkan på mina förväntningar hos spel och hur jag ser på berättande, inlevelse och spel som en upplevelse är svår att beskriva. Det hade en transformativ inverkan på mig första gången jag spelade det och därav finns det risk att jag lyfter denna meny av den orsaken. Du kan se och höra temat här.

Mitt sista exempel går till en av mina favoritspelserier som är Total War. Jag vill lyfta huvudmenyn i spelet Total War: Attila vars rörliga sceneri av skuggsoldater är fenomenalt till tonerna av strupsång. Det är genialiskt då det också efterliknar hur temat för både det första Rome: Total War och Medieval II: Total War menyerna såg ut. Du kan se denna här.

Vilken är din favorithuvudmeny i ett spel och varför?

HQ