Svenska
Blog

Mediamarkts haveri och Last of Us 2

Precis som dom flesta av oss var jag mer orolig än jag egentligen ville erkänna över att inte få tag i Last of Us 2 på premiärdagen. Här i lilla Lund har vi numera bara ett Elgiganten och ett Mediamarkt - mitt emot varandra - att välja mellan när vi ska inhandla spel. Eftersom jag tidigare stött på "lite egendomligt" säljande på Mediamarkt så brukar jag välja den blågröna affären.

Elgiganten hade dock flaggat för stängd butik under midsommarafton, och jag var därför tvungen att möta mina rädslor. I och med faktumet att bara en butik var öppen, och Last of Us 2 var ett minst sagt efterlängtat spel, så förhandsbokade jag via hemsidan. "Välj förhandsbokning och drive-in-service för att säkerställa att du får ditt exemplar på premiären", lovade hemsidan. Så det gjorde jag.

Mediamarkts haveri och Last of Us 2

Vid öppningstid på fredagen infann jag och frugan oss för att på förhand till synes enkelt hämta upp vårt betalda exemplar. Vi noterade mängder med exemplar i butikshyllan och insåg att vi inte behövt lägga energin på att förhandsboka, men det är ju aldrig fel att vara på säkra sidan.

När vi ska hämta ut spelet säger dom oss dock att alla exemplar som förhandsbokas skickas från centrallagret i Stockholm (?), och de därför inte har "just vårt" exemplar inne. På frågan om de inte bara kan ta ett av spelen i hyllorna svarar de nekande. Det lyckas inte heller kommuniceras om spelet överhuvudtaget kommer anlända till affären under dagen, så efter mycket diskuterande fram och tillbaka koms det fram till att det bästa vi kunde göra var att köpa spelet (nummer två i ordningen) i affären, och ringa huvudkontoret nästa vecka för att be dem annullera ordern på förhandsexemplaret.

Vi fick ju göra så, men det är så snurrigt att jag inte vet ut och in. Hur kan en förhandsbokning få motsatt effekt? Jag kan bara tänka mig hur trist det är för dem som drabbas som inte har råd, eller kan ligga ute med dubbla summan tills ordern annulleras - vilket den inte kan göra förrän tidigast på måndagen. Man kan ju tacka för en charmig och trevlig butikspersonal som själva påtalar yrseln hos systemet och företagspolicyn, men jag förstår inte riktigt hur Mediamarkt tänkte. Egendomligt.

Hur är din upplevelse av Mediamarkt, kära läsare?

HQ