Svenska
Blog
Star Wars Battlefront II har mycket att bevisa

Star Wars Battlefront II har mycket att bevisa

Jag vet, jag vet... Det är väl lite som att prygla en död häst vid det här laget. Men EA:s första Battlefront var en väldans besvikelse. Man kan inte ta ifrån det att det ser ut som himmelriket och låter ännu bättre, men det saknar någon form av speldjup. Det kanske är därför Jonas Mäki spelar de så ofta, nu när jag tänker efter. I och med att det är så ytligt i sin design har han en chans i det, kanske.

Har jag sagt hur mycket jag älskar dig Mäks?

Hur som helst...

Jag hade ett litet gäng på fem-sex pers som spelade Battlefield 4 rätt redigt runt den tidpunkten. Varenda stackare av oss var ju dessutom Star Wars-fans till varierande grad, så ett Dice-utvecklat Battlefront lät ju som det perfekta spelet för oss. Jag minns att vi alla köpte spelet förväntansfullt på releasedagen och slängde oss in i det så fort våra vardagliga plikter hade infriats. Den kvällen spelade vi massor av matcher, men efter den kvällen har vi inte startat det tillsammans igen. Jag överdriver inte! Inte en tjomme i gruppen fann någonting att haka sig fast vid i spelet. Jämför det med alla hundratals (förmodligen tusentals) timmar vi tillbringat med Battlefield-serien.

Jag har spelat det en hel del själv sedan dess, alternativt tillsammans med redaktionens Adam Holmberg (vi varit vänner mycket längre än han varit på redaktionen), så jag har gett spelet löjligt många chanser att dra in mig. Jag köpte till och med expansionspasset när det var som billigast och alla kartpaket fanns ute. Jag ville ju så jättegärna älska spelet - shooters och Star Wars är ju två av de bästa sakerna jag vet här i livet.

(Efter dig då, Mäki.)

Men nej... Inte ens Cloud City och rymdstrider kunde suga in mig i spelet. Särskilt inte när just rymdstriderna mycket väl kan vara det absolut ytligaste som spelet har, bortsett från det bedövande tråkiga Survival-läget.

Ändå... ändå sitter jag här och ser löjligt mycket fram emot uppföljaren som släpps i höst. Och jag tycker verkligen att det vi sett av det skvallrar om ett mycket matigare spel, inte minst sett till innehåll. Vi kommer äntligen få en (förhoppningsvis) fullgod kampanj, som till och med ser riktigt ambitiös ut. Dessutom kommer spelet ha alla tre filmepoker representerade; detta blir första gången vi får möjligheten att se Rey, Kylo Ren, Boba Fett, Han Solo, Yoda och Darth Maul i samma multiplayermatch (även om den pedantiska nörden i mig ändå kanske hade önskat att hjältarna höll sig till sina respektive tidsperioder).

För medan mitt hjärta givetvis tillhör originaltrilogin så är det snudd på omöjligt att påstå att prequel-trilogin inte har massor av urläckra platser och fordon att bjuda på. Det ska också bli spännande att se vad som finns från den nya trilogin utöver redan nämnda spelbara hjältar och stormtroopers med de moderna rustningarna.

Samtidigt är jag lite nervös för att Dice inte ska hitta rätt den här gången heller. För medan det jag sett visserligen ser djupare, fläskigare och bredare ut än föregångaren är det givetvis svårt att avgöra utan att faktiskt spela själv. Många orosmoln och funderingar återstår.

Är kampanjen en sån där tretimmarsupplevelse som vi ser en del av i multiplayercentrerade titlar? Motive Studios, som utvecklar den, är en oprövad studio så det går inte att titta på deras CV för referens. Kommer rymdstriderna ha lite mer kött på benen den här gången? Man får hoppas det i och med att de görs av ännu en separat studio, Criterion, så att de får den fokus som behövs. Kommer Dice fortfarande köra på ett dussin oinspirerade, knappt befolkade spellägen eller kommer de försöka satsa på att lägga all krut på tre-fyra grymma med gott om anledningar till att spela en lång tid framöver?

Det är dessutom svårt att inte oroa sig för spelets implementation av mikrotransaktioner. Jag är oftast helt okej med sådana så länge man får övrigt nedladdningsbart material gratis (det är jätteviktigt för att inte dela upp spelarbasen, vilket givetvis skadar spelet i längden) och det bara gäller kosmetiska grejer. Nu är det dock inte så i det här fallet, som det verkar. I spelets "lootboxar" kommer du, som jag förstått det, nämligen kunna låsa upp nya förmågor och liknande till dina hjältar och fordon. Det är skitkul att det överhuvudtaget går att skräddarsy sådant den här gången, men det är aldrig bra när spelare som betalar extra får ett spelmässigt övertag över de som inte gör det.

Sedan ligger det risker i att spelet utvecklas av tre studios. Det positiva med detta är ju att man delar upp arbetsbördan. Dice kan fokusera på vad de gör bäst; episka multiplayerbataljer, medan Motive och Criterion ansvarar för kampanj och rymdskeppsaction. Men bara för att fler studios arbetar på spelet blir det inte nödvändigtvis en bättre produkt, kolla på några av de mindre sexiga Assassin's Creed-spelen som ofta görs av hela tio spelhus från olika delar av världen. För många kockar kan ju skada soppan och det är oerhört viktigt att alla tre delar av Battlefront II känns homogent sammanvävda i harmoni med varandra. Det måste finnas en röd tråd, annars löper det risken att kännas som tre separata upplevelser som inte rimmar väl med varandra.

Med Star Wars Battlefront II har alltså EA väldigt mycket att bevisa, åtminstone för mig. Jag vill verkligen inte låta negativ, spelet ligger ju ändå på min topplista över höstens mest efterlängtade spel just nu. Jag har hela tiden varit mer än villig att ge dem en till chans, men om det inte lyckas grabba tag i mig den här gången heller blir det nog svårt att bli uppspelt över en eventuell tredje del.

Jag håller tummarna, helt enkelt. Om Battlefront II blir en triumf kommer jag vara den första att skrikhylla det från bergstopparna. Break a leg!

HQ