Svenska
Intryck av Nintendo 3DS XL

Intryck av Nintendo 3DS XL

Sådär, då var den äntligen i min ägo. Efter en del missöden med Amazon, så fick det bli att skaffa den i Sverige istället. Jag har länge funderat på att skaffa en Nintendo 3DS och sedan jag ramlade på målsnöret i en LAN tävling senaste hösten i en Super Smash Bros Melee turnering med 3DS som pris, blev bara begäret större. När sedan Super Smash Bros utannonserats även till 3DS så kändes köpet givet :)

Mitt val föll på Zelda 3DS XL. Funderade ett slag på Ocarina of Time 3DS utgåvan, men insåg ganska snart att den ökade skärmstorleken (90% större) talar för 3DS XL, därutöver så tror jag att den ökade skärmstorleken gör sig bra även för de vanliga DS spelen. Det ska dock förtydligas att spelens upplösning alltid är densamma oavsett version av 3DS/2DS, vilket i teorin innebär att 3DS XL endast förstorar upp pixlarna och ger en grynigare bild. Detta är dock inget jag märker av nämnvärt på vare sig de 3DS eller DS spel jag testat hittills. 3DS XL är också fysiskt större än vanliga 3DS, vilket gör att den passar sämre i fickan, men i gengäld är mycket skönare att hålla i och spela längre sessioner med.


Hårdvaran

Måste säga att 3DS:en upplevs som ordentligt byggd när man håller i den. Skärmarna ger bra belysning och touchen fungerar riktigt bra både med fingrar och stylus. Styrkorset är nog den enda detalj som jag tycker känns lite plastig, då Nintendo annars allmänt gör väldigt bra styrkors. Men detta spelar mindre roll, då jag tror att majoriteten av spelare inklusive mig själv, lär använda styrspaken mer. Placeringen på stylusen på höger sida är extra smidig att komma åt, även i spel som Castlevania: Dawn Sorrow, där boss-fighterna kräver en snabb stylus till hands.
När man startar upp sin 3DS för första gången får man välja styrkan på 3D effekten, utöver själva 3D slidern som finns på sidan. Jag har aldrig upplevt problem med 3D och ställde upp 3D-effekten på max. Har fungerat bra hittills, däremot är det tydligt att 3D effekten som sådan är konstruerad för att fungera optimalt på ett visst avstånd ca. 20-30 cm, börjar du gå utanför det eller tiltar skärmen åt något håll, så börjar du se bilden svagt dubbelt. Med det sagt, så är 3D-effekten riktigt bra och spel som Zelda Ocarina of Time är helt underbara i 3D :)


Spelen

Till en början köpte jag Super Mario 64 DS och Zelda Ocarina of Time. Tänkte att detta skulle bli perfekta starter-spel till konsollen ala Nintendo 64-eran! ^^ Hade aldrig Nintendo 64 när det begav sig, så ska bli intressant att spela ut Super Mario 64 från början till slut. Därutöver är det fler stjärnor/uppdrag i Super Mario 64, vilket är najs. Grafiken på Super Mario 64 är mer än bara en port. Trots att det är ett DS spel, så är det hästlängder snyggare än 64-versionen. Samtliga karaktärsmodeller är uppdaterade, och Mario, Yoshi, Peach, Bowser etc. Ser verkligen ut som så. Intressant är också att du kan spela som Mario, Luigi, Yoshi, Wario och i spelet börjar du som Yoshi!?
Skaffade 3DS främst för att kunna spela Zelda: Ocarina of Time och Super Smash Bros 3DS on the go. Men därutöver har det funnits många andra DS och 3DS spel som jag varit intresserad av. I nuläget har jag skaffat: Super Mario 64, Zelda Ocarina of Time 3D, Castlevania: Dawn of Sorrow, Fire Emblem: Shadow Dragon, Fire Emblem: Awakening och Chrono Trigger DS.


Slutliga tankar

Nintendo 3DS är en riktigt bra underhållningsmaskin med ett rikt spelbibliotek. Nu har Nintendo 3Ds varit ute i handeln längre tid än WiiU, men oavsett så är det för mig tydligt varför japanerna och även till stor del oss i väst föredrar Nintendos bärbara konsoller före WiiU. Spelutbudet och underhållningsvärdet är helt enkelt större där än sålänge. 3DS har bra titlar och därutöver har du ett massivt bibliotek av solida DS-titlar att välja på! DS-titlarna är till skillnad från 3DS-titlarna även regionsfria.

Om jag ska nämna några svagheter med 3DS så är det följande:

- Utbudet av NES, SNES och N64 titlar på e-shopen är otroligt dåligt. Vill kunna spela Paper Mario-64 och Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars exempelvis. Nintendo har alltid varit dålig på att släppa retro-titlar till sina e-shops, möjligtvis dels p.g.a. licensstrul och sedan vill de att folk faktiskt ska spendera pengar på deras nya spel. Men man kan väl göra både och? Lättförtjänta pengar med en av spelvärldens största spelbibliotek?

- Saknar en extra styrspak, varför inte lägga till en extra vid releasen av 3DS XL? Skulle ha varit perfekt för shooters, styra kameran i spel eller c-spak i Super Smash Bros.

- Circlepad Pro tillbehöret används som extra spak via IR, men ej speciellt många spel som faktiskt stödjer den. Shooters kan använda den Metal Gear Solid 3, medan Kid Icarus: Uprising endast har det som ett alternativ för vänsterhänta. Hoppas att den blir en extra C-spak vid releasen av Super Smash Bros 3DS.

- Saknar möjligheten för användaren att göra egna button-mappings. Detta hade exempelvis avhjälpt Zelda OoT med en enligt mig fel button-mapping till ett annars i övrigt perfekt spel som är så sann orginalet som det bara kan bli. När inte hopp är kodat till motsvarande placering av X-knappen så blir jag störd (Sonys inofficiella hoppknapp :p)

Sammantaget: Gillar de dubbla skärmarna, lång batteritid, rikt spelutbud med bakåtkompatibilitet till DS. Castlevania DS rockar! Efterlyser fler titlar i e-shopen. Nintendo skjuter sig verkligen i foten med en av de erkänt bästa biblioteken av spel-licenser när det kommer till retro-gaming, men släpper spel i snigelfart. Inte undra på att hackning och emulatorer frodas. Framöver har jag lösa tankar på att skicka iväg 3DSen för installation av ett TV-kort i 3DS:en för att kunna koppla upp den mot PCn och sedan avnjuta de större spelen direkt på TVn när man är hemma :).

Kommande spelköp:

Super Smash Bros 3DS

Kid Icarus: Uprising

Starfox 3DS

Bravely Default

HQ