Svenska
Blog
Titanfall kommer förändra en hel genre

Titanfall kommer förändra en hel genre

Skrivet av Mathemoto den 15 februari 2014 kl 04:37

Jag börjar med att säga det; Jag avskyr mechs. Jag är inte så värst förtjust i sci-fi heller. Komiken i det hela ligger dock i att de flesta av mina absoluta favoritspel faller under just kategorin; "sci-fi". Därav kickar jag igång min poäng med att Titanfall stod aldrig högt på önskelistan och fanns inte riktigt på min radar förutom ett smula intresse till genren. Att Microsoft väljer Titanfall att agera lite som ett flaggskepp till Xbox One, en maskin jag personligen föredrar ska heller inte gå förbi obemärkt hos någon nybliven ägare. Att folket bakom ett av tidernas bästa online-shooter Call of Duty 4 Modern Warfare även ligger bakom denna mecha smet på speed bör även det få en och annan spelälskare att höja på ögonbrynen.

Men så var det just det här med min förkärlek till sci-fi och mecha robotar. Det har gått många år sedan jag gjorde min sista match i Call of Duty, det bisarra speltempot var aldrig riktigt min grej. Inte heller det mildare Battlefield kunde hålla mig fastkedjan framför TVn allt för länge. Jag behövde någon nytt, något som gav tillbaka känslan när jag först plockade upp Halo 3 eller Call of Duty 4 Modern Warfare. Jag var som sagt skeptisk till Titanfall, men jag har aldrig varit så glad att bli så överraskad.

Titanfall känns spontant som en härlig hybrid mellan Call of Duty och sci-fi atmosfäriska Halo med smidiga parkour inslag av Mirrors Edge, som sitter som gjutet . Att det sistnämnda skulle fungera så bra som det gör kom som en stor överraskning och det är främst dessa ninjamöjligheter som gör Titanfall unikt och kommer förändra genren. Möjligheten att springa och hoppa mellan väggar, komma åt högre höjder med diverse dubbelhopp är både smart och roligt. Slagfältet håller sig till de mindre klaustrofobiska banorna vi är vana att se i spel som Call of Duty. Men istället för att utöka strid på bredden så byggs det istället på höjden. Så det gäller att titta upp en extra gång innan bly flyger från oväntat håll.

Titanfall spelas som bekant med 12 personers uppmärksamhet. Mycket snack på förhand om 6 mot 6 verkligen skulle göra sig rättvist mot ett spel som hämtar många likheter från Call of Duty. Men hur man än vrider på det med facit i hand så kan jag bara skaka på huvudet åt negativa argument. Det finns pixlar att skjuta att det räcker att bli över. Förutom mänskligt styrda krigare snubblar vi även på diverse intelligenta datorstyrda spelare som tillför både hot och nöje att spränga.Speltempot är snabbt och du får aldrig en lugn stund mellan magasinbytet . Men med det sagt vill jag även poängtera att det aldrig heller blir kaotiskt, vilket för egen del som finner Call of Duty som en enda stor myrstack är otroligt nöjd med den balansering Respawn Entertainment fått till.

Men vad gör Titanfall nunikt om inte sina titaner, robotorna, mechsen som jag älskar att hata. Varje spelare har möjligheten med varierande tidsintervaller att beställa en titan för luften som landar dit du önskar. Din titan är din bäste vän och är på plats för att tjäna dig. Antingen håller han sin position och vaktar plaster bortom din vy eller så följer han efter dig som din favorit vovve och ger dig trevligt med understöd. Tredje alternativet är att ta plats och kontroll över din titan och börja det riktiga mecha kriget mot andra titans om vems hemmaplan det är. För att tjata om balans så tillhörde kontrasten mellan titanerna och reguljära spelare min största oro. På förhand var jag rädd att vara instängd i en Call of Duty liknande miljö där varenda kotte åkte runt med en pansarvagn från Battlefield och gjorde livet surt för mig. Men så fort du börjar tänka smart och unyttjar höjden, husen och väggarna till din fördel så kan du snabbt smita undan dessa bjässar och med lite finess även smyga dig upp på motståndarens och sänka den med några välplacerade salvor.

Förmågor finns det gott om, göra sig osynlig för en stund eller göra dig kvickare med ett smidigt knapptryck. Vapenarsenalen och upplåsningssystemet har vi sett förr, det vanliga. Men det är främst kampen mellan höjderna och titanerna som tar krutet ur mig och bjuder på något utöver det vanliga. Spelet känns rent utsagt riktigt bra och välpolerad med fantastisk spelkänsla. Jag är säker på att Titanfall kommer förändra genren och är en frisk fläkt till vad som börjar blir urvattnad av upprepande militär-shooters. Vi behöver något nytt, något spännande och snart har vi Titanfall.

HQ