Svenska

Red Dead 2 - Århundradets besvikelse?

Skrivet av LordUlf den 31 oktober 2018 kl 01:27

Jag är frustrerad, arg, ledsen och besviken. Vad som skulle bli den självklara kandidaten till årets spel är inget annat än en gigantisk flopp. Förväntningarna på Rockstar har varit skyhöga sedan uppföljaren till världens bästa västernspel utannonserades i oktober 2016.

Men innan jag tar fram den stora röjsågen vill jag faktiskt lyfta fram de aspekter av spelet som faktiskt är bra. Red Dead Redemption 2 briljerar vad gäller atmosfär, grafik och estetik. Spelet verkligen dryper av den där härligt lortiga och gyttjesmutsiga känslan som vi sett i tv-serien Deadwood och senast i Red Dead Redemption från 2010.

Spelvärlden är både själ och hjärta i hela upplevelsen. Jag älskar hur Rockstar har lyckats skapa en värld som känns organisk, där NPC:s faktiskt känns som riktiga människor och där mycket av det som händer runtomkring en inte känns som en billig kuliss. Även musik, ljudeffekter samt röstskådespel är tipp topp.

Men där stannar det som är positivt med spelet. I alla andra aspekter är RDR2 ett horribelt spel.

Kontrollen har tyngd. Vilket i sig inte är ett problem, jag förstår verkligen vad Rockstar vill åstadkomma. Det är ju betydligt mer realistiskt att ha lite tyngd i benen på karaktären än att man ninjar runt som en fjäderlätt balettdansös. Problemet är bara att det känns som att styra ett utedass på en isrink. Det finns så många situationer där Arthur gör tvärtemot vad jag vill att han ska göra, vilket minst sagt är frustrerande.

Fine, jag förstår att ni vill uppnå en mer realistisk känsla i gameplayet. Men se då till att göra det bättre än så här. För detta är fanimej inte bra.

Och jag skulle säga att just fokuset på realism är det enskilt största problemet med hela spelet. I sin iver att försöka göra gameplayet realistiskt så har Rockstar offrat allt vad komfort och bekvämlighet heter. Det känns enbart drygt att behöva ha en långdragen animation varje gång du ska flå ett djur, leta igenom en låda eller muddra en död bandit. Det finns en anledning till att en "Loot All"-knapp i stort sett blivit standard i genren.

Ett annat stort problem med spelet är att de underliggande systemen som tex crafting, camp-management, sidouppdrag, karaktärsutveckling(health, stamina dead eye) är oerhört dåligt beskrivna. Jag förstår aldrig riktigt hur jag på bästa sätt ska åstadkomma en sidoaktivitet eller än mindre varför jag ska göra det. Lägg dessutom på ett menysystem som är oerhört spretigt och där det är tämligen lurigt att navigera sig.

Detta skapar en disconnect mellan spelet och mig som spelare. Spelet är uselt på att motivera mig som spelare varför jag ska engagera mig.

Vad gäller storyn så är den makalöst seg. Jag är ca 20 h in i spelet och det har i stort sett inte hänt någonting öht. Min upplevelse är att jag i stort sett är på samma plats och stampar i narrativet som efter själva prologen/introt.

Nä, i min bok är detta direkt pinsamt för Rockstar. Man märker att tiden sprungit iväg från dem som utvecklare, och att de lever på gamla meriter. Spel som FC5, Horizon, Spiderman och Assassins Creed: Odyssey erbjuder en spelvärld med transparent mekanik, tydliga ramar för hur belöningssystem fungerar och är i allmänhet betydligt mer bekväma och tydliga och därmed njutbara spelupplevelser. Red Dead Redemption 2 är antitesen till vad som 2018 gör ett open world-spel bra.

8 år av utveckling och detta är allt ni kan förmå att ge oss Rockstar? Därmed har ni bevisat att ni 2018 är totalt irrelevanta som spelutvecklare.

Nu är jag inte färdig med spelet, men anser att 20h är mer än nog för att kunna ge en bedömning. För jag kan inte se hur särskilt mycket kan förändras. Mitt betyg - så här långt - är en väldigt svag 5 av 10. Där enda anledning till att spelet klarar godkänt på marginalen är de höga produktionsvärdena.

HQ