Svenska
Blog

Molnet utan internet

Skrivet av Jonas den 11 augusti 2015 kl 17:08

Det har inkommit flera brev om Microsofts så kallade moln, vilket som bekant används för att ge rejält med extra processorkraft till Xbox One i Crackdown 3. Många funderar över hur det ska gå att använda för de som inte har internet, och det är naturligtvis väldigt enkelt att svara på: inte alls.

Ytterligare andra tycker det är konstigt att utforma spel på det här sättet och menar att det är osolidariskt mot de som har dåliga uppkopplingar. Det är däremot inte lika lätt att ge ett kort svar på, men det verkar rent generellt vara ett utslag av att man inte tänkt igenom det ett varv till, i ett lite större perspektiv. Därför känns det på sin plats att tycka till lite om just detta ämne.

Till att börja med så är förstörelsen i Crackdown 3 knuten till onlineläget. Det finns alltså ett singleplayerläge att spela utan molnkraft. För den som vill spela multiplayer gäller det att ha internet oavsett, annars kommer det helt enkelt inte fungera. Och har du däremot bredband, ja då löser sig alltihop oavsett, därför känns detta som ett ickeproblem.

"Men då får jag ju inte hela spelet och blir utan molnet?" tänker du kanske. Det är korrekt. Dock inte konstigare än att du inte får tillgång till hela spelen i något fall där det krävs patchar (vilket är i runda slänga alla spel) eller finns multiplayer online. Självklart är det OK att göra spel som inte alla kan nyttja. Se internet som ett tillbehör de flesta har. Inte konstigare än att Sony gör spel för de som har Project Morpheus, att Microsoft har Kinect-funktionalitet i vissa titlar eller att Nintendo gör spel för de som har New 3DS.

Det är ingen mänsklig rättighet att 100% av de som köper en konsol ska kunna spela vartenda spel och nyttja varenda funktion i samtliga kommande titlar. På det sättet dödar man effektivt utveckling, kreativitet och omöjliggör tillbehör.

"Jamen de som bor i u-länder då?!", har somliga påpekat. Till att börja med underskattas hur många ställen internet finns på i världen. Det är lite fördomsfullt att utgå från att det skulle vara så otroligt klent utbyggt utan för Sverige. Sedan kan det också vara bra att komma ihåg att Playstation 4 och Xbox One överhuvudtaget inte ens är släppta i hälften av världens länder - och dessa är därför inget som de förhåller sig till. Och om någon nu bor i ett land utan någon som helst digital infrastruktur (vilket såklart finns), så tror jag det kan finnas viktigare saker att fokusera på för folk än att Crackdown 3 inte fungerar fullt ut.

Med det sagt så är det trots allt så att Playstation 4 och Xbox One är byggda för online. Funktioner som PS Plus och Playstation Now eller EA Access och Microsofts molntjänst går inte nyttja utan onlinestöd. Jag skulle inte rekommendera en person som inte har internet att skaffa dessa konsoler, lika lite som Twitter, Netflix eller Spotify. De tappar så mycket funktion att man i bästa fall får en halv konsol och klent fungerande spel.

Det är dagens utveckling. Det var samma tidigt i förra generationen när folk med tjockis-TV märkte att de ofta inte kunde läsa texten eller menyerna i Xbox 360-spel. Att ha HDTV var helt enkelt en förutsättning för HD-generationen, som redan den var uppkopplad, men inte i samma omfattning som idag.

Kort sagt är det ett icke-problem att de som inte har internet inte kan använda molntjänsten i Crackdown 3 eller någon annan onlinetjänst. När 95% av spelarna är uppkopplade (ärligt talat tror jag siffran är ännu högre) så utformas givetvis produkterna efter dessa. Även som spelare har man en skyldighet att veta vilken produkt man köper, det går inte att komma gnällande efteråt att det finns funktioner som inte går att nyttja.

Molnet utan internet

Det finns idag gott om spel som kräver internet för att fungera, Crackdown 3 är inget undantag.

HQ