Svenska
Blog

Tips för att SAS ska klara sig

Skrivet av Jonas den 5 juli 2022 kl 03:15

Det finns definitivt äldre och mer anrika företag än SAS, vilka med sina 76 år på nacken dock ändå faktiskt får betraktas som veteraner i flygsammanhang. De har hängt med i vått och torrt, men nu verkar det se allt mörkare ut för vår skandinaviska bjässe, som ju dras med det ena problemet efter det andra.

Jag flyger alltid med SAS när jag kan, samlar flitigt på Eurobonus-poäng med Amex-kort, men kan trots det inte påstå att jag skulle sakna dem om de försvann. Det är såklart alltid trist när folk förlorar jobbet, och egentligen tror jag det är bra för landet och Skandinavien att ha ett stort flygbolag. Men... att SAS har problem märker även jag som kund.

Utan att låtsas att jag har någon som helst slags koll på hur ett flygbolag fungerar eller någon som helst inside-information, tänkte jag ändå i ett utslag av hybris komma med mina förslag på vad det djupt krisande bolaget behöver göra.

• Jag flyger relativt ofta långt, både med lågprisbolag och dyrare sådana. Av någon anledning sitter SAS fast mellan dessa. De har den dåliga servicen ombord (OBS! ej klagomål på personalen som är fantastisk) från lågprisbolagen, kombinerat med de höga priserna från exempelvis British Airways eller Delta Air Lines. Det måste gå att välja mat även i ekonomiklass, det måste sluta snålas på vanlig dricka och bärs/vin borde definitivt ingå till käket - samt något litet att mumsa på under långflygningar. Om det inte ingår, så kan biljetterna heller inte kosta som de gör. Pris och service behöver höra samman tydligare.

• SAS har flera olika system igång som inte verkar kunna samarbeta med varandra. När jag skulle flyga till USA i maj hade jag använt deras auktionsliknande system för att försöka uppgradera mitt och sambons säte. SAS skulle höra av sig senast sex timmar innan med besked om vi fick uppgraderingen eller ej. Men det gjorde de inte. Istället fick jag gå till kundtjänst och fråga, som dock inte kunde se något eftersom det var fel system. Men de kunde uppgradera oss manuellt för 5000 poäng, något vi nappade på. Efter uppgraderingen sade killen att det blivit fel och att det kostade 50 000 poäng (en höjning med 1000% utan att fråga om det var OK), något jag vägrade gå med på. Det här gick att lösa men tog mig tid med telefonsamtal, foton av biljetter, epostande och liknande - för att jag skulle få tillbaka mina poäng, utan någon form av kompensation. Jag tror inte att min mor hade lyckats med proceduren på egen hand, och för henne hade SAS helt enkelt tagit poäng motsvarande fem stycken 'tur och retur'-reso inrikes utan att ge tillbaka dem. Som resenär vill jag inte få felaktiga besked på grund av strul med olika system, och om det är svårt för markpersonalen, hur svårt är det då inte för mig som kund?

• För att återknyta till SAS kundtjänst, så är den bedrövlig även annars med. Att ringa dit innebär timslånga köer där man ofta automatiskt kopplas bort, utan besked om att de ska ringa tillbaka. Att mejla går inte heller i vanlig bemärkelse och svarstiden är helt otroligt dålig. Att få vänta uppemot en månad är inga som helst konstigheter på en enkel fråga, och gör de sedan fel (det hände mig) går det inte att kommunicera med de som svarat för att lösa problemet. En bra kundtjänst man faktiskt kan nå som som sätter resenären i första rummet är något SAS absolut desperat behöver. Nu är de på samma nivå som Ryanair, om inte sämre. Fast med dyrare biljetter. Vill jag kontakta SAS och få personlig hjälp på svenska måste det vara möjligt och dessutom gå inom rimlig tid.

• Inför resan till USA var det mycket strul med vad som egentligen gäller för resa till USA på grund av covid-19. Jag tänkte att jag ringer de som ju ska ta ställning till om jag får kliva på planet eller ej. Men det var ett misstag. Personen i andra änden var visserligen kanontrevlig, men hade ingen som helst koll på någonting, och kunde inte heller hänvisa mig rätt. Det andra bolaget jag flög med resan ut var United, som direkt kunde svara på allt in i minsta detalj och hade till och med en app framtagen för att snabba på allt. Återigen, det får bara inte fungera såhär illa. Den som är ovan eller möjligen äldre och ska resa till USA får det oöverstigligt tufft när SAS ska användas eftersom all hjälp är så usel. Personalen som arbetar för SAS måste ha verktygen att kunna se till att rätt besked lämnas.

• Eurobonus-systemet har varit helt fenomenalt och är en stor orsak till varför jag i huvudsak valt att resa med SAS. Men nu verkar det som att SAS bestämt sig för att klämma åt sina mest lojala kunder ordentligt genom att göra det halvt omöjligt att boka vettiga bonusresor annat än väldigt långt i förväg. Det här retar mig verkligen, tänker SAS ta dyrt betalt med dålig service både på marken och i luften, samt även se till att jävlas med sina bästa kunder - då byter jag bolag. Så lojal är jag faktiskt inte, det finns bättre alternativ. SAS borde om något snarast se till att behålla sina bästa kunder genom att underlätta för dem ännu mer.

Tips för att SAS ska klara sig

Jag hoppas att SAS klarar sig genom krisen på bästa sätt, men för att kunderna ska komma tillbaka har de faktiskt en del att jobba på.

HQ